Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Smytegelt Sprekend Verleden / Smytegelt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Smytegelt Sprekend Verleden / Smytegelt

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Openbaring 3:2 ‘Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou.’

Waakzaamheid is nodig. We moeten denken aan een zieke die elke dag zwakker wordt. Zo’n zieke moet eten en geneesmiddelen gebruiken. We kunnen ook denken aan een zwaargewonde die verzorgd moet worden zodat hij in leven zal blijven. In de tekstwoorden klinkt een vermaning door om niet te verachteren in de genade. Waar ware genade is, kan zij niet geheel verloren gaan. Maar de mooie en sierlijke bloem kan wel gaan verwelken. Hierbij valt te denken aan Simson toen zijn kracht van hem geweken was. Een kind van God kan dingen doen die het geestelijk leven geheel zouden kunnen wegnemen. Maar de Heere zorgt ervoor dat dit niet gebeurt. Dat zien we bij Lot, David, Salomo en Petrus. ‘Versterk het overige dat sterven zou.’ Een stervende wil geen medicijnen meer gebruiken. Er is weinig behoefte naar de kerk te gaan of te gaan bidden. Er wordt gedacht: er is voor mij geen genade. De hoop en de moed kwijnen weg. Het leeft: ik ben geen oprecht christen. De liefde verkilt. Hoe kan in zo’n toestand de genade versterkt worden? Niet alles moet weggeworpen worden. Men moet zich onthouden van alles wat kwaad kan doen. “Luister naar de kloppingen van Christus en naar de bewegingen van uw gemoed.” Gebruik nauwgezet de middelen want die zijn medicijn voor uw ziel. Volhard in het gebed. Overdenk wat de Heere in het verleden heeft gedaan. Gods kinderen dienen te bedenken dat God hun zonden in hen niet kan verdragen. Kinderen van God dienen vrucht te dragen. U bent nu veel kwijt. Hoe krijgt u dat weer terug? Met veel zoeken en tranen en gebeden. De Heere zal het waar maken: ‘De rechtvaardige zal bloeien als een palmboom, hij zal wassen als een cederboom op Libanon.’ Psalm 92:13

Toepassing. Er zijn zondaars die slapen als een dode. “De Rechter staat voor de deur. En of men al moord en brand roept en hun leven en dood voorstelt, oordeel en hel, of dat men hun de duivel voorstelt, zij luisteren niet, noch laten zich bewegen. Zij willen niet wakker gemaakt worden.” Zij willen niet onrustig gemaakt en bestraft worden. Zij dromen dat alles goed met hen staat. Soms zijn er goede voornemens, maar die zijn zo weer voorbij. Zij slapen als in het opperste van de mast. Zij slapen als op de schoot van Delila. Mogelijk wordt u wakker als de dood voor uw bed staat of u zult uw ogen opslaan in de hel als het te laat zal zijn. Denk aan de rijke man. U hebt de wil des Heeren geweten en zult met dubbele slagen geslagen worden. ‘Och, of gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag, hetgeen tot uw vrede dient’ (Lukas 19:42).

Bij de wakenden kan het zo zijn: ‘Ik sliep, maar mijn hart waakte.’ Steeds opnieuw moeten zij worden aangestoten opdat hun ogen en hun hart open zijn. De geestelijke toestand is schraal, mager en dor. Zij liggen geestelijk gesproken op sterven. Dan is er versterking nodig. “Gaat het met u zo voort, kinderen van God, dan raakt u nog alles kwijt wat eerlijk, schoon, geestelijk leven in u was.” Is er nog wel onderscheid tussen u en de wereld? Wat is de oorzaak van dit verval en sluimeren? Verachtering past een kind van God niet. U mag niet slapen terwijl anderen waken. Als een dokter goed op zijn patiënt let, zal die patiënt dan zijn best niet doen om gezond te worden en in leven te blijven?

Luister naar de Heere: ‘Zo dan, mijn geliefde broeders, zijt standvastig, onbeweeglijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet dat uw arbeid niet ijdel is in de Heere’ (1 Kor. 15:58).”

Als u niet stervende bent, maar in volle bloei staat, is er reden de Heere te danken. Door Gods genade bent u wat u bent. Word niet hoogmoedig. Want God wederstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade. 1 Petrus 5:5. “Hoe meer gewicht in de weegschaal, hoe meer zij omlaag gaat. Hoe meer vruchten er aan een tak zijn, hoe meer die buigt.” Veracht de dorre zielen niet. In het verleden hadden zij het even goed als u. Zij zijn dor door ongeloof.

Luister naar hun klachten. Vraag wat de oorzaak is van hun dorheid. Wees zelf op uw hoede voor zulke oorzaken van verval. ‘Een schipper let goed op de klip, waar hij een ander schip op ziet zitten. Wees voorzichtig.”

Een bemoediging voor de dorren van geest. Dorheid is geen geestelijke dood. De wortel van de zaak is in u. De meeste kinderen van God maken dit mee. Eenmaal zal alle dorheid voorbij zijn. De Heere zal Zijn werk in u voleindigen. In Sardis waren sommige kinderen van God dor, waren dicht bij de dood. ‘Waak en versterk het overige dat sterven zou.’

Wees waakzaam tegenover de vijanden. Het is erg slaperig te zijn terwijl de vijanden waken. Laat hen die geestelijk op sterven liggen niet aan zichzelf over. Christus bidt voor hen. Vertroost hen die tot inkeer beginnen te komen. De trage handen moeten opgericht worden en de slappe knieën dienen versterkt te worden. Leef mee met hen die geestelijk verzwakt zijn. Als er genade in de ziel is, kunt u nooit verloren gaan. Doe niet wat schadelijk is voor het leven. Al is het verval heel groot, de genade blijft. Probeer in alles versterkt te worden door het gebruik van de middelen die God wil zegenen. “Wie in verval is, moet nauwkeurig opletten dat hij niet alles kwijtraakt, maar liever proberen in alles versterkt te worden.” God zal u versterken en de middelen zegenen. “Kom dan vromen, vertel hoe u voorheen was en nu bent. Werp niet alles zomaar weg. Kom met beving en houd u stipt aan de middelen. Overdenk vaak uw staat. Denk vaak aan de vorige dagen en zo zult u redenen vinden om versterkt te worden.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 februari 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Smytegelt Sprekend Verleden / Smytegelt

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 februari 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's