Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Drs. W. Pieters, Zonder berouw geen vergeving, Melanchtons onderwijs voor prediking en pastoraat, paperback, 223 blz., € 16,95, Uitgeverij De Banier, Labarum Academic, Apeldoorn, ISBN 978 94 0290 4987.

De auteur geeft in dit boek een waardevolle historische studie over de visie van Melanchton op de verhouding tussen berouw en vergeving zoals hij die verwoordt in zijn ‘Unterricht der Visitatoren’ (1528). We kunnen lezen over het onderscheid van Gods wet en het evangelie, tussen ‘Busse’ en geloof, in het denken van Luther, Melanchton en Agricola. Melanchton schreef zijn ‘Unterricht’ om leiding te geven aan visitatoren en om via hen plaatselijke voorgangers te instrueren hoe er gepreekt moet worden. In het boek analiseert de auteur dit werk van Melanchton en stelt vooral de vraag aan de orde wat Melanchton zegt over de door middel van de wet gewerkte ‘Busse’. Melanchton verschilt van mening met Johann Agricola. Drs. Pieters beschrijft ook de doorwerking van Melanchtons visie op de wet in de Heidelbergse Catechismus, speciaal de ‘tertius usus legis’ (de wet als regel der dankbaarheid voor de gelovigen). We lezen op blz. 160 dat Melanchton leerde dat God ‘Busse’ niet werkt door de prediking van de liefde, van het evangelie (zoals Agricola leerde), maar door de prediking van de eisen en bedreigingen van de wet. De wet ontdekt aan de zonde maar heeft ook een functie in het derde stuk, het leven der dankbaarheid.

“Dat de wet ook een functie heeft in (anachronistisch geformuleerd) het ‘derde stuk’, werd in de loop van de derde en vierde decennia van de zestiende eeuw meer en meer erkend, eerst door Melanchton, daarna ook door Luther – gezien de autorisatie die hij via zijn ‘Vorrhede’ aan de ‘Unterricht’ gaf, waarin de ‘tertius usus legis – in nuce – wordt geleerd.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 februari 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 februari 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's