Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tulpenbollen en schoenzolen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tulpenbollen en schoenzolen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Genesis 47:13 En er was geen brood in het ganse land; want de honger was zeer zwaar: zodat het land van Egypte en het land Kanaän raasden vanwege dien honger.

‘Na het zand te hebben afgewasschen, hale men achtereenvolgens den krans en den bast van den tulpenbol af, men snijde den bol overlangs door en hale den groenen pit eruit. Tulpenbollen worden op denzelfden wijze gekookt als aardappelen, doch met dien verstande dat zij al in zeven minuten gaar zijn’. Aldus is te lezen in een recept uit 1944. Tulpenbollen eten… je moet er toch niet aan denken. Maar aan het eind van de Tweede Wereldoorlog hadden veel mensen helaas geen keus en ze zetten hun tanden toch in de gekookte bollen. Toch wel goed om daar eens even bij stil te staan. Misschien kreeg jij vroeger ook wel van je oma te horen: ‘Je hebt geen honger, je hebt trek. In de oorlog, toen was er honger. En als je echt honger hebt, eet je alles, ook tulpenbollen’.

De honger was zeer zwaar. De mensen werden wanhopig, ze gingen alles eten om hun honger te stillen. Net zoals mensen uit de randstad in de Tweede Wereldoorlog. Die aten niet alleen tulpenbollen, sommigen aten zelfs de leren zolen van hun schoenen op. Ze waren razend van de honger. En als dan echt alles op is, dan is een mens ten dode opgeschreven. We mogen er echt weleens bij stilstaan, dat wij het in dat opzicht zo goed hebben. Te vaak nog zien we beelden van wanhopige ouders met uitgemergelde kindertjes.

De hongerdood grijnsde heel het volk van Jakob aan, zijn zonen, hun vrouwen, tot de kleinste kinderen toe. Maar toen gaf God op wonderlijke wijze uitkomst. We lezen in hoofdstuk 45 vers 5 dat Jozef zegt: God heeft mij voor uw aangezicht gezonden, tot behoudenis des levens. Dat was Gods doel geweest met Jozefs slavernij en gevangenschap. Om het volk van God te redden van de ondergang. En dan lezen we zo ontroerend in hoofdstuk 47 vers 12 En Jozef onderhield zijn vader, en zijn broeders, en het ganse huis zijns vaders, met brood, tot den mond der kinderkens toe.

De zorg en liefde van Jozef is een beeld van de zorg en de liefde die de Heere Jezus Christus heeft voor verloren zondaren. Jozef is voor Jakob en zijn volk de behouder geweest. Als een profetische heenwijzing naar de grote Behouder des volks, de Heere Jezus Christus.

Zelf hebben we geen antwoord op die grote nood waarin we zitten. We hebben geen voorraadschuren om de geestelijke en eeuwige dood te overleven. Het is een werkelijkheid waarin zelfs de kleinste kinderen zich bevinden. Ons oude Doopformulier zegt: Wij met onze kinderen worden in zonden ontvangen en geboren, we zijn aan allerhande ellendigheden, ja aan de verdoemenis zelf onderworpen. Aangrijpend!

Heb jij er al last van gekregen? Heb je weleens getobd met de dood die je in de greep heeft? Zijn jouw voorraadschuren uitgeput en moet je tot de conclusie komen dat je in geestelijk opzicht honger lijdt? Dat wil zeggen dat je geen troost hebt als je aan de dood denkt. Dat je geen vergeving van je zonden kent. Dat er geen blijdschap en vrede met God in je ziel is.

Veel mensen zoeken daar een vervanging voor. Die gaan ‘tulpenbollen en schoenzolen’ eten. En daar bedoel ik mee dat ze hun troost en geluk in de wereld zoeken. Maar als we dat doen, komen we bedrogen uit. De Heere zegt in Jeremia 2:13: Mijn volk heeft twee boosheden gedaan: Mij, de Springader des levenden waters, hebben zij verlaten, om zichzelf bakken uit te houwen, gebroken bakken, die geen water houden. Wat zijn we toch dwaas geworden, als we God verlaten en de wereld dienen. Dat zullen we niet overleven.

Maar nu is er een Behouder des volks, de Meerdere Zafnath-Paäneah, Jezus Christus. Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. Wat een troost voor een zondaar die ter dood gegrepen is. Want dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om zondaren zalig te maken (1 Timotheüs 1:15). Zoals Jozef zijn volk brood gaf, zijn vader, en zijn broeders, en het ganse huis zijns vaders, tot den mond der kinderkens toe. Zo geeft Jezus het Brood des levens. En dan wordt niemand overgeslagen. Bij Hem is veiligheid, voedsel, leven, overvloed, zelfs voor de allerkleinsten in de genade. Ook zij ontvangen uit Zijn volheid genade voor genade.

M.A. Kempeneers www.bewaarhetpand.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 maart 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Tulpenbollen en schoenzolen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 maart 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's