Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

H.F. Kohlbrugge, Hij is het en toch is Hij het niet, Zes preken over onze Heere Jezus Christus en de Wet van de Tien Geboden, 108 blz., gebonden, € 12,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978 94 6290 5021.

Kohlbrugge (1801-1875) laat in deze zes preken zien hoe de Heere Jezus Christus de geboden heeft vervuld. De titel van dit boekje is als volgt te verklaren: Als het ‘Zie, de Mens’ klinkt, zien wij niet alleen Christus maar ook onze oude mens in wiens plaats Christus is getreden. ‘Hij is het en toch is Hij het niet.’ Aan de preken over het vijfde, zesde en zevende gebod gaat een preek vooraf over de Tien Geboden als ‘vurige wet’. Aan het einde van het boekje is een preek opgenomen over de ‘vier nachten’ die handelt over het herstel van David. In de preek over het vijfde gebod lezen wij op blz. 60 en 61 “Wanneer wij echter zien hoe hier de hoogste Overheid, de Koning der koningen, door opstandelingen als oproerkraaier wordt aangeklaagd, dan moeten wij de hand in eigen boezem steken en ze zal er van melaatsheid sneeuwwit uitkomen. Want wij zitten voortdurend vol opstand tegen God en we willen Hem niet de belasting, tienden en eer geven zoals we Hem verschuldigd zijn. Maar dit zijn de zonden die wij niet willen erkennen, terwijl in ieder mens toch de begeerte schuilgaat om te regeren, zijn wil door te zetten en koning te zijn….Maar onze dierbare Heere en Heiland Jezus Christus heeft deze valse beschuldigingen tegen Zich in laten brengen opdat Hij deze zonden van ons zou verzoenen en de toorn van God daarover zou lijden en dragen, en zo voor ons het pardon zou verwerven over deze misdaad en onze opstandige gedachten tegen God en Zijn regiment. Hier heeft Hij voor betaald en alles goed gemaakt. Hier staat Hij, een opstandige voor u en mij, opdat Hij voor ons genade bij God zou verwerven, verzoening bij God, bedekking van de schuld, de geest der genade om zulke zonden tegenover God te erkennen, en de Geest van de tucht opdat wij leren om op te houden met deze opstandige gedachten en ons getroost door God laten regeren.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 maart 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 maart 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's