Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lees Toch Dit!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lees Toch Dit!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En te dien dage zullen de doven horen de woorden des Boeks; en de ogen der blinden, zijnde uit de donkerheid en uit de duisternis, zullen zien (Jes. 29:18).

Bijbels rollen in allerlei soorten van de persen. Hoewel er maar één Bijbel is, horen we van allerlei uitvoeringen. Ik doel hier nu niet op vertalingen. Ik denk aan bijvoorbeeld de groene Bijbel, een Bijbel voor vrouwen; recent konden we horen over een Bijbel met duidelijk aangegeven Goddelijke uitspraken. Het is moeilijk te zeggen of we hier beter van zullen worden. Zeker bij de laatste bewerking lijkt het me gevaarlijk te worden. Allicht kunnen we dan vervallen in het gevaar dat er onderscheid komt tussen algemene en bijzondere woorden van God.

Deze pogingen om de Bijbel te doen verstaan hebben stellig te maken met het feit dat velen aangeven de Bijbel niet echt te verstaan. Met dat verstaan worstelen we allemaal. Van nature hebben we allemaal de verkeerde bril op.

Daarom is de belofte van onze tekst uitermate verrijkend. Zelfs doven zullen horen de woorden van “het Boek”. En de ogen der blinden zullen zien. Dit Boek was in Jesaja’s dagen niet onze Bijbel, maar wel een deel daarvan.

In enkele voorgaande verzen echter lezen we ook al over dat Boek: “Daarom is ulieden alle gezicht geworden als de woorden van een verzegeld boek, hetwelk men geeft aan een, die lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet, want het is verzegeld. Of men geeft het boek aan een, die niet lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet lezen”. In beide gevallen kunnen we de inhoud niet verstaan. Zou het niet zo zijn dat een mens inderdaad niet echt kan weten wat de Heere zegt? Hoe komt het dus dat ook de moderne mens niet werkelijk tot de waarheid van Gods Woord doordringt? De Bijbel is een verzegeld boek. Paulus vroeg om de voorbede van de gemeente opdat hem de deur van het Woord geopend zou worden om de verborgenheden van Christus te kunnen spreken (Coll. 4:3). Johannes ziet een Boek, verzegeld van binnen en van buiten met zeven zegelen (Openb. 5:1). Als de Bijbel verzegeld is, helpt het niet dat we de vertaling aanpassen en allerlei uitgaven het licht doen zien, al hoeft dat niet altijd verkeerd te zijn. Johannes weende omdat niemand waardig was het Boek te lezen. De eigenlijke zin was verborgen. De waarheid kon niet tot hem doordringen. In vers 12 wordt de tweede belemmering genoemd: de ontvanger zegt dat hij niet lezen kan. Dan houdt het ook op. Dit was eigenlijk het geval met de kamerling, die zelf niet achter de waarheid kon komen.

Zo kan op meerdere manieren de Bijbel onverstaanbaar zijn. Maar we beseffen dat eigenlijk niet echt. We denken de Bijbel te kunnen begrijpen, we denken te weten wat er staat. De één haalt er weer heel iets anders uit als de ander. Daarom zijn er zoveel meningen. Het boek is verzegeld. Wij zijn van nature niet in staat te lezen. Het is de wijzen en verstandigen verborgen.

Maar als de heilstijd werkelijk aanbreekt en als Gods Geest zal werken, dan zullen zelfs doven horen de woorden van dit Boek. Dan wijken de bezwaren en wordt alles duidelijk.

Dus gaat het om de opening der Schrift door Gods Geest. In Openbaringen rust het Boek tenslotte in de handen van Christus. Hij neemt het Boek en opent het.

De uitleg en het verstaan van de Bijbel zijn afhankelijk van God Drieenig. Dan gaan Woord en Geest samen. Dan worden onze ogen verlicht en zien we de wonderen van Gods Wet. Weliswaar maakt de Heere gebruik van menselijke uitleggers, maar zonder Hem zou dat geen nut hebben.

We komen dan bij de Heere terecht! Paulus had het gebed nodig. Het is echter een groot gevaar dat we denken het zelf te kunnen. Dan krijgen we halve waarheden of het gebeurt dat we Gods Woord gebruiken tegen God in. Dan hebben we hier een tekst voor en dan heeft elke ketter zijn letter. Die dagen beleven wij ook nu.

Laatst lazen we in ons blad de raad van Luther om te kloppen op het Woord. Dan zal ons opengedaan worden. Zo worden we bewaard voor een lijdelijk afwachten. De Heere spreekt! In het Woord hebt u goud in handen. In de Bijbel spreekt de Heere tot u. Maar klop en bid en smeek. Uw doofheid en blindheid staan niet in de weg. De Heere belooft het ook u dat Hij Zijn Woord en uw hart wil openen. Psalm 119 is een lofzang op het Woord van God. Het vermeldt de weg tot uw behoud. Het is een middel tot vergeving en genezing. Zo komen we dan uit bij het grote geheim: het vleesgeworden Woord, Jezus Christus. In Hem speekt de Heere Zijn Woord ook tot u. En Gods verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont. De Heere zegt het ook tot u: Lees toch dit!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Lees Toch Dit!

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's