Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onbekende psalmen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onbekende psalmen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu eens een vraag van een heel andere orde. Ik heb nog een aantal mooie vragen liggen, maar eerlijk is eerlijk: deze vraag wacht al een tijdje op een antwoord. Of, liever gezegd, op een bespreking. De vraag luidt waarom veel psalmen niet gezongen of opgegeven worden. De vraagsteller vindt dat vele predikanten maar een beperkt aantal psalmen laten zingen.

Er zijn allereerst natuurlijk een fors aantal onbekende psalmen. Eigenlijk is de uitdrukking verkeerd. We bedoelen natuurlijk psalmen met een onbekende melodie. Vanwege de onbekende melodie zingen we sommige psalmen nooit of soms. Nu vind ik zelf dat sommige psalmen gewoon geen mooie melodie hebben. Ja, smaken verschillen. Maar door een onbekende melodie blijven heel wat versjes onbekend. Wie kent bijvoorbeeld het volgende versje:

Mijn ogen treuren om mijn leed,

Om al mijn angst, om al mijn lijden.

O HEER’ wil mij van straf bevrijden.

Ach, toon U tot mijn hulp gereed.

‘k Smeek dag aan dag om Uw ontferming.

Leen mij de hand tot mijn bescherming.

Dat is jammer. Natuurlijk kan ik deze psalm rustig eens opgeven als dat zo uitkomt. Maar dan wordt die psalm wel al aarzelend gezongen, met de neus in het psalmboekje en met de nodige fouten. Zo zingen is eigenlijk geen zingen.

Moet ik de genoemde, onbekende psalm de zondag daarop dus weer laten zingen? Het gemiddelde muzikaal niveau van de gemeenten in acht nemend wordt er na veel oefenen nog gestunteld. En psalmmelodieën oefenen vind ik meer iets voor een koor, dan voor een eredienst. Juist omdat een doorsnee gemeente nu niet echt muzikaal aangelegd is, vind ik het onbegrijpelijk dat sommige psalmen een ongemakkelijke melodie hebben. In plaats van weer een nieuwe psalmberijming zouden musici zich eens moeten buigen over de vraag of bijvoorbeeld psalm 11 een makkelijke melodie kan krijgen! Er zijn ook aardig wat psalmen met een onbekende melodie die op een bekende wijs van een andere psalm gezongen kunnen worden. Maar, zo is mijn ervaring, daar zijn sommige organisten weer op tegen. En ook nog dit, en dan neem ik het voor de dominee op, de psalm moet wel bij de preek passen natuurlijk. En bekende psalmen zijn ook geliefde psalmen; vandaar dat die psalmen vaak ‘op het bord’ staan.

Verder wil ik er niets meer van zeggen. En iedereen mag op elk punt met mij van mening verschillen: even goede vrienden! Maar ik zou toch nog wel iets anders willen zeggen als het over het zingen in de eredienst gaat: laten we ervoor waken dat het samen zingen van een psalm

Maar ach, het zijn zo maar wat opmerkingen. Ik heb het liever over de grote zegen van ons psalmboek. Wat kan een eenvoudige psalm je hart treffen en tot zegen zijn. Soms een preek op zich Hoe rijk en treffend vertolken de psalmen het geestelijk leven van hen die de Heere vrezen. Welk een troost biedt de psalm op de levensweg, in het uur van de beproeving en de strijd, en in het aangezicht van de dood! Het wonderlijke van de psalm is dat het een lied is, gedicht door een kind des Heeren, maar tegelijk is het ook het Woord des Heeren! De dichter zong door de Geest geleid. Dezelfde Geest leide ook de zanger. En wat je ook wel eens hoort zeggen is, dat je in de psalmen de naam van Jezus niet tegen komt, maar dat is niet waar hoor! De rol des boeks is met Zijn Naam vervuld, ook de psalmrol! Want overal waar gezongen wordt van de HEERE gaat het over God in Christus. Vergeet dat niet. Het licht van het nieuwe testament valt ook over de psalmen van het oude testament.

En om nog even op die vele onbekende versjes terug te komen: er is natuurlijk niets op tegen als u elke dag een versje leert, net zoals vroeger op de Zondagsschool. Dan leert u het versje opzeggen in plaats van zingen. En als de dominee dan eens die psalm opgeeft, dan kent u in ieder geval de woorden al. Want het gaat natuurlijk om de woorden! Laat ik u hierbij eens een onbekende psalm opgeven. Zullen we die deze week uit ons hoofd leren? Het is Psalm 104:17.

Ik zal, zolang ik ’t levenslicht geniet,

Gods mogendheid verheffen in mijn lied.

Ik zal mijn God met lofgezangen eren,

Zolang ik nog op aarde mag verkeren.

Mijn aandacht zal op Hem gevestigd staan.

En met vermaak Zijn grootheid gadeslaan.

Ik zal mij in de God mijns heils verblijden,

En dag op dag aan Hem mijn psalmen wijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 mei 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Onbekende psalmen.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 mei 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's