Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bang voor God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bang voor God

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Genesis 50:17 En Jozef weende, als zij tot hem spraken.

Hoe zie jij de Heere? Als een toornende Rechter? Die met een waarschuwende vinger tegen jou zegt: ‘Pas op, ik heb je in de gaten…’ Ben jij bang voor God? Ben je bang dat je je niet goed gedraagt? Bang dat je in alles tekort schiet? Ben je bang dat je niet bij de uitverkorenen hoort? Ben je bang dat God je straks voor eeuwig verloren laat gaan? Veel mensen zijn bang voor God. En daarom zijn ze ook bang voor de dood, en bang voor de eeuwigheid. Je komt in de Bijbel ook bange mensen tegen. Ook David had er last van: ‘… daar d’angst der hel mij alle troost deed missen, ik was benauwd, omringd door droefenissen’. Maar was hij ook bang voor God?

Vorige keer ging het over de broers die bang waren dat Jozef nu wraak zou nemen. Ze waren bang dat hij gewacht heeft totdat hun vader gestorven zou zijn, en dat hij ze dan te pakken zou nemen en het kwaad zou vergelden wat zij hem hebben aangedaan. Ze zijn zo bang dat ze niet eens naar Jozef toe durven gaan, maar zenden een paar knechten die nog eens aan Jozef vragen om vergeving.

En dan lezen we dat Jozef weende, toen hij hoorde waar die broers mee liepen. Want waar heeft hij dit nu toch aan verdiend? Heeft hij aanleiding gegeven voor hun angst? Heeft hij hen bedreigd? Heeft hij hen slecht behandeld? Integendeel zelfs. Hoe vaak heeft hij hen niet omhelsd? Hoe vaak heeft hij niet gezegd en bewezen dat hij hen liefhad en dat hij voor hen zou zorgen? Was dit niet een klap in het gezicht van Jozef? Hoe konden ze nu toch denken dat hij wraak zou nemen? Waaraan heeft Jozef dat wantrouwen verdiend?

Zullen we deze dingen nu ook eens toepassen op onze verhouding tot de Heere Jezus? Kijk het eens na in je leven. Hoe staat de Heere Jezus bij jou bekend? Wat is jouw Godsbeeld? Waar denk je aan als je iets van God zou moeten zeggen? Wordt je dan vooral bang en onzeker? Bij veel jongeren uit de gereformeerde gezindte leeft het beeld van een God Die vooral Rechter is. Boos, streng, meedogenloos. Maar is dat nu wel terecht? Heeft Hij aanleiding gegeven om bang voor Hem te zijn? Staat de Heere zo slecht bij ons bekend?

Terwijl Hij al vanaf de eerste bladzijden in de Bijbel bewijst dat Hij de mensen liefheeft. Het initiatief kwam bij God vandaan om de wegvluchtende Adam en Eva achterna te gaan: ‘Waar zijt gij?’ De moeder van alle beloften klonk niet uit de mond van mensen, maar uit Gods mond: ‘Ik zal vijandschap zetten…’ En daarna klonken honderden andere beloften, die samengevat kunnen worden in de grote Evangeliebelofte: ‘Alzo lief heeft God de wereld gehad…’ Wat heeft de Heere een moeite gedaan om ons goede gedachten van Hem te geven. Zijn liefde gaat uit tot een ieder, en Hij breidt Zijn armen uit met dat brede gebaar: ‘Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, o alle gij einden der aarde!’

En dan toch denken dat je niet welkom bent? En dan toch denken dat God alleen maar wraak wil nemen? En dat Hij wel zegt dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze, maar ‘zou dat nou wel waar zijn?’

Ja maar, ik durf zomaar niet te geloven…

Ja maar, ik durf zomaar niet tot God te gaan…

Ach, wij durven zoveel. Wij durven elke dag weer te zondigen.

Wij durven elke dag weer ongelovig te zijn. Wij durven God te

wantrouwen en Hem eigenlijk voor leugenaar uit te maken.

Wij durven zoveel!

Jonge mensen, ik hoop dat je goede gedachten van God mag krijgen. De Heere is een genadig en barmhartig God. Hij wil niet dat er mensen verloren gaan. Echt niet. En de Heere Jezus is niet gekomen om mensen te verderven, maar om ze te behouden!

Jozef weende. De Heere Jezus weende ook. Toen Hij voor het ongelovige Jeruzalem stond. Hij snikte het uit, zo staat er in het Grieks: ‘Jeruzalem, Jeruzalem! Hoe menigmaal heb Ik uw kinderen bijeen willen vergaderen gelijk een hen haar kuikens bijeen vergadert, maar gij hebt niet gewild!’

Je hebt geen reden om bang voor God te zijn. Weet je waar je wel bang voor moet zijn? Voor de zonde. En voor jezelf. Voor de wereld. En voor de duivel. Die zoeken je dood. Maar God zoekt je leven.

ds. M.A. Kempeneers www.bewaarhetpand.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 31 juli 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Bang voor God

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 31 juli 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's