Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Samuel Rutherford, Beproeving en overwinning van het geloof, gebonden, 448 blz., € 39,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978 94 0290 4857.

De Schotse puritein Rutherford leefde van 1600-1661. Het keurig uitgegeven boek bevat een nieuwe vertaling van de bekende verhandeling over de Kananese vrouw die bestaat uit 27 preken. Het boek is het eerste deel in de serie Theologische Werken van Samuel Rutherford.

Voor in het boek staat een korte levensbeschrijving. Aan iedere preek gaat een leeswijzer vooraf. Ik heb niet kunnen ontdekken van wiens hand deze leeswijzers zijn. In de preken van Rutherford vinden we veel onderwijs. In de 4e preek lezen we welke redenen de Schrift aanvoert voor de verdrukkingen van de gelovigen. Als eerste reden noemt Rutherford dat het goud van het geloof gezien zal worden. “De hete oven is het werkhuis van Christus, in dat vuur neemt Hij het schuim, de droesem en het uitschot van het echte metaal weg, opdat het geloof ‘bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus’ (1 Petr. 1:7).” Rutherford beschrijft uitgebreid wat een groot geloof is. We citeren uit de 23e preek. We lezen op blz. 363 en 364 “Een groot geloof verblijdt zich in de verdrukking. Een geloof dat iemand, met Paulus en Silas, psalmen doet zingen in de stok, in de kerker en onder geselslagen, is een sterk geloof. Hierdoor werd bekend dat Job sterk in het geloof was, omdat hij God kon loven toen hij door zware verdrukkingen een allerellendigst man was geworden. Een sterk geloof profeteert een blijde boodschap vanuit het vuur en uit het raam van de gevangenis, en verblijdt zich in banden (Mi. 7:8-9; Jes. 52:1-2; 54:1-4). Als iemand roemt in de verdrukkingen, is dat een bewijs dat hij gerechtvaardigd is uit het geloof (Rom. 5:1-3). Hoe meer roem in Christus’ ketenen en kruis, des te sterker de reden om te concluderen dat er een sterk geloof is.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 31 juli 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 31 juli 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's