Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. H. Paul, Uit genade, Oorsprong en uitwerking van het geloof, gebonden, 143 blz., €, 14,95, Uitgeverij Brevier, Kampen, ISBN 9789492433251.

De auteur is emeritus- predikant van de Gereformeerde Gemeenten. Het boekje is allereerst een herdruk van ‘De zekerheid van het geloof’, een lezing gehouden voor de ambtsdragers van de classes Middelburg en Gouda. Ook andere lezingen zijn opgenomen. Dit was cursusmateriaal voor de studenten van de E- cursus C.G.O. te Gouda. Hierin gaat het over de oorsprong van het geloof, de relatie tussen wedergeboorte en het geloof, de rechtvaardiging door het geloof, de zekerheid van het geloof en de verzegeling met de Heilige Geest. In het voorwoord lezen we: “Getracht is in deze lezingen weer te geven wat Gods Woord van deze onderwerpen zegt. Ook wat onze belijdenis daarvan bevat en wat schrijvers uit de tijd van de Reformatie en de Nadere Reformatie erover hebben geschreven. Het is mijn hartelijke wens en bede dat de Heere het lezen ervan tot zegen zal stellen.” In kort bestek wordt veel stof tot overdenking en bezinning geboden. Veel zou geciteerd kunnen worden.

Enkele kenmerkende uitspraken uit de lezing ‘de zekerheid van het geloof’ willen we aanhalen. Op blz. 114 lezen we:

“Heilszekerheid is niet gelegen in genadebezit, maar in de genadige God.” Op blz. 115 “Het kenmerk van de christen is: hij neemt de toevlucht tot de enige Zaligmaker.” Tenslotte enkele woorden uit blz. 123 “Niet de christen, maar Christus moet gepredikt: doch Christus niet alleen aan de mens, maar ook zo Hij leeft in Zijn volk, Zich aan hen openbarend zo Hij niet doet aan de wereld en Zich verheerlijkend door de Heilige Geest, Wiens groot werk het is: Christus te verheerlijken (Joh. 16:14). Zo dient de prediking te zijn verkondiging van de Raad Gods in Christus tot zaligheid van Zijn volk, en tot heerlijkheid des Vaders.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 augustus 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 augustus 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's