Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het geweten (11)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het geweten (11)

Over de plaats van het geweten in de opvoeding en de bekering

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

U kunt wellicht het onderscheid dat verschillende Puriteinse predikers maken tussen een ontwaakte zondaar en een geredde zondaar. Voor dat ontwaken van een zondaar gebruikt de Heilige Geest het geweten. Zo’n ontwaakt geweten is een geweten dat door de ernstige prediking van de wet wordt geraakt. Een geweten dat ontdekt is aan de zonde en daar last van krijgt. Om dit te bereiken, is het nodig dat in de prediking de zonden concreet, met naam en toenaam, worden genoemd. Het is zo nodig dat uw geweten wordt geraakt, dat uw hart wordt geraakt in de prediking, omdat het anders alleen maar blijft bij een uitwendige kennis van wat goed en kwaad is. Het is zo heel dringend nodig dat dit werkelijkheden worden in ons leven. Dat de Heilige Geest u héél persoonlijk doet ontmoeten de levende, heilige en rechtvaardige God. Dat u in de prediking gebracht wordt voor de rechterstoel van God. Het is God Die u door Zijn heilige wet aanspreekt: ‘Ik ben de Heere, uw God, Die van u vraagt Mij volkomen lief te hebben boven alles en Mijn schepselen als uzelf.’

We staan in gedachten tussen de hoorders op het tempelplein (Handelingen 2:14-36). Het is het moment dat de Heilige Geest is uitgestort en Petrus begint te preken. Wat een ontzettend ontdekkende preek. Daar worden we allemaal schuldig gesteld: ‘U, jij hebt Christus gekruisigd.’ Als door een pijl worden zondaren geraakt in het hart en zij roepen in verslagenheid uit: ‘Wat zullen wij doen, mannen broeders?’

Als het Woord inslaat als de bliksem, of meer geleidelijk, wordt je geweten als het ware in je wakker. Dan ga je zien: Ik heb met God te maken. Zo kan ik niet verder. Zo kan ik niet voor God verschijnen.

Zo’n aardbeving maakte de stokbewaarder letterlijk mee. Maar ook in zijn ziel werd hij diep geschokt, zodat hij neerviel en uitriep: ‘Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?’ (Handelingen 16:30).

Wat is een groot gevaar als ons geweten gaat spreken? Wel, dat we proberen ons ontwaakte geweten te sussen door te proberen de wet van God te gaan houden. We gaan proberen de zonden te laten en het goede te zoeken. Je erkent daarbij dat je veel verkeerde dingen gedaan hebt en op veel terreinen van het leven tekort bent geschoten, maar je zegt: nu ga ik het beter doen. Heel veel dingen veranderen er in je leven ten goede. Heel wat zonden worden nu gelaten. Je gaat voortaan echt ernstig en voorbeeldig leven. Het valt mensen zelfs op. En diep in je hart ga je zelfs denken dat God nu wel blij mag zijn met iemand die Hem zó serieus zoekt en dient.

Heel diep in ons hart zit het beginsel van eigengerechtigheid, van zelfwerkzaamheid. Op allerlei manieren proberen we ons aangeraakte geweten te sussen met – in ons oog – goede werken. We proberen in Gods weegschaal nog een aantal werken te leggen, zodat die nog enigszins in evenwicht komt. Het is niet veel, maar toch ... Ik zal mijn best doen om mijn schuld bij God te betalen. Herkent u dat in uw eigen leven? Is dat bij jou ook zo? Om dat sprekende geweten het zwijgen op te leggen? Vroeger zeiden Gods kinderen weleens: dan zit je in het ‘werkhuis’.

U weet dat u schuldig bent en leeft in dat u een zondaar bent. Jij voelt het misschien bij tijden ook echt. Maar wat zijn we nu gaan doen? U zegt: ‘Nou, ik probeer zo kerkelijk mogelijk, zo ernstig mogelijk, zo godsdienstig mogelijk en zo netjes mogelijk te leven. Meer kan ik er toch ook niet aan doen.’ Wat ontzaglijk erg, want daar gaat u voor eeuwig mee verloren. Daar kunt u echt niet mee voor God verschijnen. Want God neemt geen genoegen met een halfslachtige verandering. Hij eist volkomen gehoorzaamheid en een volkomen betaling van de schuld.

Op een meesterlijke wijze beschrijft Bunyan dat in zijn De Christenreis. Als Christen, zuchtend onder het pak van zonden en schuld, voortgaat op de weg, ontmoet hij Wereldwijze. Deze man is afkomstig uit het stadje Vleselijke Overleggingen. Hij raadt Christen aan om zichzelf van dat pak te verlossen. Hij geeft hem de volgende raad: ‘Zie je daar het dorp Zedelijkheid? Daar woont een man wiens naam is Wettisch (doe-de-wet). Hij is een zeer wijs en scherpzinnig man. Hij staat erom bekend dat hij de kunst verstaat om mensen die zulke lasten als u draagt, daarvan af te helpen. Ik weet er zelf van mee te praten. Ik weet dat hij juist zulke mensen als u kan helpen, die gedurig zo’n last hebben van hun zonden en er wanhopig onder worden. Wilt u van die verschrikkelijke last verlost worden, dan hebt u niets anders te doen dan naar hem toe te gaan. Zijn huis ligt op nog geen half uur afstand van hier en als u hem zelf niet thuis aantreft, dan heeft hij nog een aardige zoon, wiens naam is Hoffelijk. Hij kan u zeker zo goed helpen als zijn oude vader. Ik verzeker u dat u daar van uw last verlost zult worden en geen lust meer zult hebben om naar de stad Verderf terug te keren. In die stad kunt u voor een geringe prijs een huis kopen en u zult er tevreden leven tussen fatsoenlijke mensen die u er zullen hoogachten.’

Hoeveel mensen zijn op die raad al ingegaan? Ze leven als degelijke kerkmensen een gerust leven. U misschien ook nog?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 oktober 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Het geweten (11)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 oktober 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's