Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij U is vergeving, John Owen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bij U is vergeving, John Owen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een boek van de allergrootste Engelse theoloog dr. John Owen behoeft geen aanbeveling. Zijn naam en werk is onder ons bekend en geliefd en dat met reden. Cursussen Oudvaders te Boskoop heeft Owens verklaring van psalm 130 opnieuw uitgegeven. Het is een kloek werk van ruim 300 bladzijden. In het boek is ook een korte levensbeschrijving van dr. Owen opgenomen van de hand van ds. G.M. van Dieren (1918-1988). Dr. Owen behandelt psalm 130 zo uitvoerig, dat het meer is dan een verklaring van de acht verzen die de psalm bevat. Het gaat bepaald niet om een nutteloze breedsprakigheid, maar het is een weergave van hetgeen omgaat in de ziel van iemand, die uit de diepten roept tot de Heere. Owen geeft Bijbels en geestelijk onderwijs over de enige grond van troost en zaligheid, en hoe die verkregen wordt. Hij daalt af naar de kleinen en zwakken in de genade. Zo schrijft hij dat zo iemand geen weet kan hebben dat zijn eigen zonden vergeven zijn, hoewel hij wel gelooft dat er bij God vergeving is.

Het boek begint met een gebed van Owen bij elk van de verzen van de psalm. Daarna een gedeelte waarin hij kort de bedoeling van de hele psalm beschrijft. En vervolgens een diepgravende meditatieve verklaring van de verzen. Vooral het gedeelte over vers 4 ‘Maar bij U is vergeving’ getuigt van veel Godskennis, zelfkennis en Christuskennis (vanaf blz. 57). Enkele kopjes boven de tekst: Vergeving, een grote verborgenheid. Geen nadering tot God zonder een openbaring van vergeving. De ware natuur van de Evangelische vergeving. Gevolgen van de ontdekking dat er vergeving bij God is. Tenslotte een ontroerend citaat: ‘De ziel kan zichzelf niet overgeven aan God zonder een ontdekking van vergeving bij God; maar wel zonder een bijzondere verzekering van haar eigen aandeel daarin’ (blz. 92).

Naar aanleiding van: John Owen, Bij U is vergeving.

Gedachten bij Psalm 130. Cursussen Oudvaders te Boskoop, 2017, 320 blz.,

€24,50, ISBN 978 94 6345 214 4. www.cursussenoudvaders.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 december 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Bij U is vergeving, John Owen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 december 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's