Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerkplanting

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kerkplanting

5 minuten leestijd

Volkskrant-columnist René Cuperus windt zich in de krant op over de kerksluitingen in Nederland. “Het gaat hier om duizenden kerkgebouwen, kloosters en kapellen.” Er zal de komende jaren letterlijk sprake zijn van ‘ontkerkelijking’. “Van de sloop van het christendom. Kerkgebouwen zullen massaal tegen de grond gaan of worden verbouwd tot nieuwe bestemmingen.”

“De kerkelijke sloopkogel zal vertrouwd raken in het straatbeeld.” Experts verwachten dat de komende jaren meer dan 4200 kerkgebouwen de deuren zullen sluiten. Met name Rooms-Katholieke kerken.

“Doet dat nog iets met ons, post-christenen die we zijn geworden? Laten we er nog een traan om wanneer een kerk wordt gesloopt of tot hotel wordt verbouwd?” “Integendeel. Het meest recente bericht dat ik over de grootscheepse sluiting van kerkgebouwen aantrof, stond in De Financiële Telegraaf. Dat ging over de ‘lucratieve markt voor religieus vastgoed’. Hoe schrijnend wil je het hebben? Projectontwikkelaars staan in de rij om kerken om te bouwen tot boekhandel, cultureel centrum, hotel of appartementencomplex”. Aldus Cuperus.

Je kunt het ook anders bekijken. In een bericht over een kerkverkoop in Barendrecht blijft het optimisme overheersen. De Triomfaterkerk wordt verkocht aan de GKV. In ieder geval mooi dat de kerk een herbestemming krijgt. Feit lijkt wel dat deze kerk dicht gaat wegens gebrek aan kerkgangers. Maar de predikant ziet het zo: “Daarom blazen we onze paaskaars niet uit maar geven we die brandend aan hen over”.

De betreffende predikant heeft het er natuurlijk ook moeilijk mee dat de kerk sluit. Ik krijg zelf altijd weer een teleurstellend gevoel als elke donderdag weer kerken worden gemeld die sluiten. Hij zal dat gevoel ook hebben. Ik probeer me zijn situatie in te denken. Lange tijd getracht om de gemeente op de been te houden, maar er helpt niets aan. Ook onder ons gebeurt het. We zouden kunnen denken dat kerken dichtgaan omdat de prediking terugloopt. Dat is de belangrijkste oorzaak. Maar er is meer aan de hand. De gemeente Schiedam gaat rond de jaarwisseling sluiten. Zoals meer kerken reeds voorgingen. Het stemt de gemeente en ons allen tot droefheid. De kerkgangers aldaar waren en zijn hoorders, die met honger het Woord hoorden. Het Woord werd gehoord in alle toegenegenheid, hoewel natuurlijk ook daar wel rimpelingen zullen geweest zijn. U moet daarbij bedenken dat in een zo groot woongebied als Schiedam geen “markt” meer is voor het Woord. Die tijd beleven wij. Het is allemaal weg. Cuperus verwoordde dat treffend. Misschien realistischer dan de meeste kerkelijken.

In dezelfde krant ging het ook over kerkplanters. U zou kunnen menen dat daar de nieuwe hoop ligt. Stoffels, over wie het artikel gaat, haalt een woord aan van een kerkplanter: ”Gert-Jan Roest ontdekte bijvoorbeeld dat het brengen van de verzoeningsleer op de klassieke manier geen weerklank meer vindt. Een term als ”het verzoenende bloed van Jezus” schrikt af. Mensen vinden het vreemd, dat praten over bloed, en begrijpen het ook niet.” Hij stelt voor een andere insteek te kiezen, bijvoorbeeld afgoderij. Daar kunnen we mensen op aanspreken. Er ligt zeker een waarheidselement in zijn woorden. Ik hoorde van iemand die een onkerkelijke wilde uitleggen wat ons in de kerk dreef. Het liep echter volkomen vast op het idee dat we zondaars zijn. Daar gelooft de moderne mens nu niets meer van. Het stuit af! Dat bevestigt de woorden van Roest. Maar dat zou dan betekenen dat we over het zoenbloed en over de schuld niet meer kunnen spreken. Hoe deed Paulus dat in Athene?

Het moeilijke echter in zijn woorden ligt daarin, dat op die manier de markt bepaalt wat de boodschap is. Deze gedachte wordt ook weersproken door het feit dat de kruistheologie toch ook nog volle kerken trekt en mensen aanspreekt. Is het kruis werkelijk niet uit te leggen? Zeker, ook in Paulus dagen was het kruis dwaasheid. Niet de moderne mens, maar dè mens wil geen kruis.

Is het probleem niet hierin gelegen dat men de wéreld overmatig op het oog heeft? Dat is de oude gedachte van het apostolaatsdenken. We vergissen ons als we denken dat de kerk er voor de wereld is. Er kan een element van verwereldlijking meespreken als we zo eenzijdig bewogen zijn met de wereld. Het is toch vreemd: de wereld gaat eigenlijk bepalen wat waar is! En is dé waarheid niet dat de mensen zich van de waarheid zullen afwenden? De hele idee van kerkplanting vraagt om doordenking! De Kerk ìs geplant! Dat heeft God al eeuwen terug gedaan. Is het niet te dwaas voor woorden: we willen kerken planten, en we rukken de bestaande planten uit. Want wij met elkaar zijn het toch die de kerk in verval brengen? Wij moeten toch blijven prediken Christus de Gekruisigde? Het maakbaarheidsdenken speelt ons danig parten. Ik besef dat ook wij, dominees, moeten waken tegen het denken vanuit de behoeften en de begeerten van mensen. Ook wij lezen persoonlijk de Bijbel en we zeven dan graag uit wat we fijn vinden.

Maar er staat toch dat Paulus heeft geplant; er wordt toch gezaaid? Zeker, maar er staat toch nadrukkelijk bij: God moet de wasdom geven. En zaaien spreekt over het zaad van het Woord. Deze noties kunnen vergeten worden. Gemodificeerd zaad is gevaarlijk. Kerkplanting is goed als we de goede planten gebruiken, het goede zaad hebben.

Doen we er wel echt alles aan om de kerk, het Woord te consolideren? We offeren wat we hebben op aan wat we willen hebben. Dat gebeurt lang niet altijd en door ieder, maar moeten we ons allen niet meer richten op wat we nog hebben? Kerkplanting? Of we bedoelen er gewoon mee: een kerk als een zoutend zout. Ik lees wel van bestaande ranken, die vrucht moeten en mogen dragen. Daar gaat iets van uit. Maar als een paaskaars het Licht der wereld moet gaan vervangen……?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 december 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Kerkplanting

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 december 2018

Bewaar het pand | 12 Pagina's

PDF Bekijken