Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De komst van Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De komst van Jezus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen kwam Jezus (Matth.3:13a)

Het Kerstfeest heeft ons bepaald bij de komst van de Heere Jezus in de wereld. Lukas 2 vertelt ons dat in bekende woorden.

Dat komen nu gaat verder en zet zich voort. Onze tekst laat het zien. Na ruim dertig jaar opnieuw een komen van de Zaligmaker. Ditmaal een komen tot Johannes en het volk. De eerste komst wordt geconcretiseerd.

Johannes had gepreekt. Hij deed dat als voorloper. In zijn preken hoorde je de wet eisen. De bijl ligt klaar om de bomen om te hakken. De Messias zal de oogst wannen en zo zal dan het kaf worden weggeblazen; en dat kaf is het beeld van allen, die onvruchtbaar waren en zijn. Wat een verschil: kaf of koren. Dat kaf vormde een zekere eenheid met het koren. Het was ook nodig tot bescherming en beschutting. Het had een zekere functie. Maar als de wan komt, is het van geen waarde meer. Johannes noemt dit: doorzuiveren. Dat gebeurt echt radicaal bij het laatste oordeel.

Daarom is het belangrijk: bent u kaf of koren? Johannes gebruikt ook confronterende taal als hij zijn preken adresseert. Hij zet boven zijn preek: adderengebroedsel. Wat als uw dominee dat zondag zou zeggen? Wij openen alleen maar brieven die onze naam bevatten; we horen misschien ook alleen maar graag preken die geadresseerd zijn aan ons adres en ons een zekere waardigheid geven. Het gaat over de toekomende toorn.

Toen kwam Jezus!

Zijn komen was wel op tijd, want zo kon het niet doorgaan. Als we het nu helemaal van Johannes moesten hebben, dan was er niet veel hoop.

Johannes had weliswaar gepreekt over de vergeving der zonden. Maar die vergeving werd gekoppeld aan de bekering. Vergeving is er pas als de zondaar zich bekeert. Toen Jezus nog niet gekomen was, was de echte oplossing nog niet bekend.

We zien hier duidelijk dat Johannes voorafgaat aan Jezus’ komst. De Heere komt niet zomaar. Johannes moet Hem de weg bereiden.

Dat heeft heilshistorische betekenis, dat wil zeggen: deze orde is normerend voor alle tijden. Zo gebeurde het toen en die lijnen gaan door tot in deze tijd.

Maar het is ook heilsordelijk bepaald. Dat betekent: persoonlijk geloof en bekering hebben te maken met de Heere Jezus en daarom ook met Johannes. We leren die beide predikers persoonlijk kennen. In een gemeente werkten ooit twee dominees. De eerste gaf weinig ruimte in zijn prediking. Zijn opvolger zei later: ik hoefde de deur nauwelijks open te zetten; de schapen rolden naar binnen.

Zo is het meer gegaan. Maar bij de Galaten ging het weer anders; daar kwam Johannes na Jezus. En dat is dan extra benauwend, want daardoor vervluchtigt het Evangelie en gaat Johannes de Heere Jezus verduisteren.

Wat is het heerlijk als de Heere zo komt. Als Hij doorbreekt in een preek, die u aanvankelijk verschrikte. Want Johannes is wel gestorven, maar zijn thema’s en zijn lijnen zijn ook voor ons nog actueel.

Wat hebben de hoorders van Johannes een geweldig moment mogen beleven. In Christus immers werd de weg der vergeving zichtbaar. Dat hebben zij later nog heerlijker gezien. Johannes heeft hen opgeroepen op het Lam Gods te zien. In Hem wordt werkelijk de zonde weggedragen.

Hebt u Hem al zien komen? Is Hij zo ook gekomen in uw ziel? Hij komt ook nu weer tot u en ons. Al is het nog zo donker en al rijst de nood hemelhoog. U hoort ongetwijfeld vaak dat u tot Hem mag en moet komen. Misschien blijft Hij voor u een rots die u te hoog is. U kunt de weg niet vinden en u voelt u verlamd door twijfel en ongeloof.

Maar luister dan: het is ook een wonder dat Jezus Zélf naar Johannes kwam. Alsof Hij wilde zeggen: u kunt bij Johannes geen leven vinden. Zo kwam Hij toen, zo komt Hij ook nu nog naar hen die onder de prediking van Johannes zitten. Zij worstelen met de vraag: Is er nog een weg om wederom tot genade te komen?

Maar, u stelt u Zijn komst misschien anders voor. U zoekt het in kracht of geweld. Dan hebt u toch echt nodig te geloven dat Hij gekomen is, ook tot u. Hij staat zelfs aan de deur en Hij klopt. U kunt toch niet ontkennen dat Hij naar de wereld is gekomen? En tot wie? Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren is. Bent u dat? U hebt dan toch het Woord mee om op hoop tegen hoop dat geloof te zoeken en te beoefenen. Hij zegt het: Ik ben nu gekomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 januari 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De komst van Jezus

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 januari 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's