Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sprekend Verleden / Smytegelt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sprekend Verleden / Smytegelt

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwe geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen. Ezechiël 36:26-27.

De Heere bracht de dieren naar de ark van Noach. Zo brengt Gods kracht goddeloze zondaren tot Christus. De Heere brengt tot een wandel die naar Boven leidt. Hij brengt op de smalle weg. Het is het pad van Gods inzettingen en geboden. De Heere eist liefde tot hem, voor Hem te leven en te wandelen. De Heere eist een leven in de vreze Gods. De Heere is altijd Dezelfde en Zijn inzettingen zijn altijd hetzelfde. Er mag niets bijgedaan worden en er mag niets afgedaan worden. De inzettingen van God zijn zo recht als een rechte lijn. Gods inzettingen zijn onherroepelijk en mogen niet betwist worden. De tekst spreekt niet alleen van inettingen, maar ook van rechten. Gods kinderen wandelen in een rechte weg, maar de goddelozen in een kromme weg die naar het verderf leidt. De rechten van God zijn onberispelijk. De Heere zal oordelen naar Zijn rechten. Zij die wedergeboren zijn zullen ingaan in Gods Koninkrijk. Zij die niet wedergeboren zijn zullen niet ingaan in Gods Koninkrijk. Het gaat in onze tekst over de rechten van God. Niet over de rechten van een aards koning, maar over de rechten van de allerhoogste Koning. Gods rechten raken alle mensen op heel de wereld. Gods inzettingen en rechten staan tegenover de inzettingen van de farizeeën die Gods geboden krachteloos maakten. Indien het stenen hart is weggenomen en een vlezen hart gegeven, wordt er gewandeld op de weg der godzaligheid. “En dit is een waar kenteken waaruit men kan weten dat God het stenen hart heeft weggenomen en een nieuw hart en een nieuwe geest heeft gegeven.” Gods kinderen bidden om de weg van Gods geboden te kennen. Denk aan Psalm 25. ‘HEERE, maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden; leid mij in Uw waarheid en leer mij.’ Gods kinderen willen Gods geboden en verboden gehoorzamen. Zij begeren Gods inzettingen en rechten te doen. Denk aan Ez. 37:24 ‘Zij zullen in Mijn rechten wandelen en Mijn inzettingen bewaren en die doen.’ Je ziet aan het wandelen in Gods inzettingen wat er leeft in het hart van Gods kind. God de Vader wordt verheerlijkt door een godzalige wandel. Jakobus zegt dat het geloof uit de werken getoond moet worden. Van Gods kinderen geldt: “Hun geloof is zichtbaar, hun werken zijn zichtbaar, hun oogmerken zijn zichtbaar, niet zoals van de huichelaars die het alleen doen om door de mensen gezien te worden.” Wandelen is aangenaam. Gods kinderen hebben een vermaak in de wet van God naar de inwendige mens. Wandelen houdt in langzaam voortgaan totdat de bestemming is bereikt. Gods kinderen gaan van kracht tot kracht steeds voort, zij worden niet moe van het wandelen in Gods inzettingen. Zij zullen lopen en niet moe worden, wandelen en niet mat worden. Er komt een einde aan het wandelen. De eeuwige rust zal komen. Er moet niet alleen gewandeld worden in Gods inzettingen, Gods kinderen moeten die inzettingen ook bewaren en doen. De gelegenheid moet worden waargenomen. In het geheugen worden Gods inzettingen bewaard. Her geheugen is de schatkist van de ziel. Gods woorden worden in die schatkist bewaard. Het komt niet alleen op bewaren aan, maar op doen. Goede voornemens en beloften zijn te kort. Soms wordt er veel belooft op het ziekbed, maar als de gezondheid terug is gekomen, blijven die beloften in het ziekbed liggen. Verstandelijke kennis, uiterlijk geloof, voorrechten, inbeelding zonder het doen van Gods geboden is niets. Wie Gods inzettingen doet heeft geen stenen hart meer, maar een vlezen hart, een nieuw hart en een nieuwe geest. De Heere neemt stenen harten weg en geeft vlezen harten.

Toepassing. Wandelt u in Gods inzettingen of rechten of wandelt u daar niet in? Onderzoek uzelf nauwkeurig. Het is een verschrikkelijke zaak nog te wandelen in de inzettingen van de duivel, de wereld en de hel. Misschein vraagt er iemand; Hoe kan ik weten of ik in Gods inzettingen wandel? Bent u nederig of wilt u zich zo goed mogelijk voordoen voor de mensen? Bent u godsdienstig of verveelt u de godsdienst? Is anderhalf uur u teveel? Treurt u over uw zonden of kent u dat niet? Hebt u een oprecht geloof in Jezus Christus of een tijdgeloof? Hebt u een heilige of een goddeloze levenswandel? “Ten slotte, munt u uit in een godzalige levenswandel boven de wereld, of munt u uit in goddeloosheid en dat boven de wereld?” Onderzoek uzelf. Het is of het een of het ander. Leeft u voort zonder te denken aan de dood? Doet u net alsof de dood niet zal komen? Velen leven voor het werk en voor het genieten zonder te bidden. Er zijn er ook die terugkeren van het luisteren naar Gods geboden. Zij zijn net als de hond die terugkeert tot zijn uitbraaksel en de gewassen zeug die terugkeert naar het slijk. Anderen hinken op twee gedachten. Wie werelds, dartel en weelderig leeft, zal eeuwig liggen onder de toorn van God. Bedenk dat u moet sterven. “Ach zondaar, hoor het niet alleen, maar doe het ook. Waarom zou u het niet doen? Want wij nodigen u tot God Die u gemaakt heeft. Wel, is het niet eerlijk dat het schepsel zijn Schepper looft, en dat het schepsel voor zijn Schepper zoekt te leven?” De echte vreugde is alleen in Gods geboden te vinden. Smeek: “Maak dat ik in Uw inzettingen mag wandelen.” Gods kinderen wandelen op een koninklijke weg met God. God trok u uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 februari 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Sprekend Verleden / Smytegelt

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 februari 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's