Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat moest  die boom daar, in het Paradijs?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat moest die boom daar, in het Paradijs?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Richteren 14:3 Zijn vader nu en zijn moeder wisten niet dat dit van den HEERE was…

Ergens in de prachtige Hof van Eden stond -zo vertelt Genesis 2- de boom van kennis van goed en kwaad. En we weten wat er gebeurd is. Eva en Adam hebben er van gegeten en zo is de mensheid in de grootst mogelijke ellende gestort. Dat heeft al voor veel vragen en twijfels gezorgd. Waarom zette God uitgerekend daar, uitgerekend die boom neer? Hij wist toch van tevoren al dat de mens zou vallen? Hij wist toch dat Eva die verleiding niet zou kunnen weerstaan? Hij wist toch dat Adam van de verboden vrucht zou eten? En waarom heeft Hij die boom zo begeerlijk gemaakt? In hoeverre is God daarom Zelf niet mede schuldig aan de zondeval? Hij had dat toch kunnen voorkomen?

Zulke vragen kunnen ook opkomen als we in Richteren 14 lezen dat God Zelf de hand had in dat verboden huwelijk van Simson met die Filistijnse vrouw. Zijn ouders hebben hier tegen gewaarschuwd en dat was terecht. God had in Deuteronomium 7:3 uitdrukkelijk verboden dat Joodse mannen zouden trouwen met heidense vrouwen en andersom. Want dan zouden ze de goden van die heidenen gaan dienen.

En dan komen we ineens dat 4e vers tegen: ‘Zijn vader nu en zijn moeder wisten niet dat dit van den HEERE was, dat hij gelegenheid zocht van de Filistijnen’

Wat betekent dat? We weten wel dat Simson door de Heere geroepen is om tegen de Filistijnen te strijden, maar die vrouw dan; was dat ook van de Heere? Gaat God dan tegen Zijn eigen wet in? Of maakt Hij hier een uitzondering voor Simson? Mag die meer dan een ander? Je voelt wel aan dat dit niet de juiste uitleg van die woorden kan zijn. Niemand, ook Simson niet, krijgt van de Heere toestemming om te zondigen. En God zet de mens ook nooit tot de zonde aan. Adam en Eva niet en ook Simson niet. God is geen auteur van de zonde.

Maar de Heere heeft dit in het leven van Simson wel willen toelaten en gebruiken. De schrijver van het boek Richteren maakt er ons achteraf attent op dat dit van de Heere was. Maar dat was toen nog niet duidelijk, zeker niet voor zijn ouders. Zij wisten niet wat ze hiermee aan moesten. Maar God wist het gelukkig nog wel. Hij stuurt Simson deze weg niet op, maar Hij bestuurt deze weg wel. Hij regeert wel over de zondaar en Hij weet ook kromme zondige wegen recht te buigen. Hij wil Simson gebruiken, hoe zondig die in zichzelf ook is.

Dat is de lijn die we in heel de Schrift tegenkomen. Zo is het al begonnen in het Paradijs. God heeft de zondeval niet gewild, maar Hij heeft via die weg wel Zijn genade in Christus geopenbaard. God stuwt Zijn verlossing dwars door alle zonden en gebreken van mensen heen. Hij maakt geen gebruik van zondeloze heilige engelen, maar zondige onheilige mensen. We zien dat bij de richters. We zien het ook bij de koningen. Want ook bij hen gebeurt van alles. Kijk eens naar al die duistere fi guren in de stamboom van de Heere Jezus. Echtbrekers, hoereerders, moordenaars, godslasteraars. Maar de Heere maakt toch gebruik van hen en Hij gaat door met Zijn heilswerk, dwars door alle zonden heen.

De mens blijft ten volle verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Maar op een voor ons mysterieuze manier bestuurt God het zo, dat het dienstvaar wordt voor Zijn heilsplan.

De Joodse leiders hebben de Heere Jezus gehaat en ze hebben Hem met list en bedrog gevangengenomen en laten doden. In Zijn Pinksterpreek beschuldigt Petrus hen rechtstreeks: ‘Deze Jezus, Dien gij gekruisigd hebt!’ En hij heeft ze misschien wel aangekeken en aangewezen: ‘En jij hebt ook meegedaan… en jij was er ook bij!’ Maar in diezelfde preek zegt Petrus: ‘Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood’.

Dat loopt wonderlijk door elkaar heen. Vroeger zeiden de mensen: ‘De Heere slaat met een kromme stok weleens een rechte slag’. En dat is maar met één woord te verklaren: genade. Al is ‘verklaren’ niet eens het goede woord, want genade is niet te verklaren. Het is alleen te bewonderen.

En het is een groot wonder dat de Heere Simson nog wilde gebruiken. Maar Hij ziet de zonde niet door de vingers. En daar is Simson later wel achter gekomen.

Jonge mensen, bedenk dat. Laat Simson in dit opzicht een waarschuwend voorbeeld zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 maart 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Wat moest  die boom daar, in het Paradijs?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 maart 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's