Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leeuwenhoning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leeuwenhoning

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Richteren 14:8 …en zie, een bijenzwerm was in het lichaam van den leeuw, met honing.

De Joodse schrijver David Grossmann schreef een boek over Simson getiteld: ‘Leeuwenhoning’. De ondertitel luidt: ‘De mythe van Simson’. Hij ziet deze Bijbelse geschiedenis dus als iets dat niet echt gebeurd is. Grossmann ziet Simson als een symbool van zijn land. Israël bezit volgens hem net als Simson een grote militaire kracht en past die soms automatisch toe zonder andere middelen te overwegen. De scêne met de honing in de leeuw is voor Grossmann cruciaal. Simson ontdekt volgens hem de betekenis van symboliek die verborgen ligt in grote sterke beelden. Simson zou ontdekt hebben hoe een kunstenaar naar de werkelijkheid kijkt. Jonge mensen, ik moest deze manier van kijken naar Simson soms drie keer overlezen om te begrijpen wat er staat. En ik heb mij erover verbaasd hoe vreselijk deze Joodse schrijver de plank misslaat en totaal niets begrijpt van Simson en zijn plaats in de heilsgeschiedenis.

Als Simson met zijn ouders opnieuw naar Timnath afreist, komt hij weer langs de plaats waar hij de leeuw heeft gedood. Er is van de leeuw niet veel meer dan een skelet en wat vel overgebleven. Wat Simson gedacht heeft, lezen we niet, maar duidelijk is dat hij daar eigenlijk zelf had moeten liggen. Als de Heere hem die kracht niet had gegeven, dan zou zijn lichaam daar gelegen hebben. Als Simson goed kijkt, ziet hij iets opmerkelijks. In het kadaver van de leeuw zit een nest bijen. Die hebben honingraten gemaakt en Simson eet ervan. En dan gaat hij terug naar zijn ouders en hij geeft ook hen ervan te eten.

Wat kunnen we hiervan leren? Nou in ieder geval niet wat David Grossmann erin ziet, namelijk alleen maar beeldspraak. En dat Simson hier als een soort kunstenaar wordt voorgesteld, die de verborgen kracht ziet in beelden.

Wat is dan wel de les? Dit, dat Simson hier zoetheid proeft in het overwinnen van de vijand. Hij was geroepen om Israël en ook zichzelf te verlossen van de Filistijnen. En Simson kan die strijd alleen winnen als de Heere hem daarvoor de kracht geeft. En die honing laat Simson zien dat als hij dan in Gods kracht mag strijden, dat de overwinning dan zoet smaakt. Zo rondt de Heere het onderwijs aan Simson af. De richter kan de zoete vrede met God alleen proeven als hij in Gods kracht de strijd met de vijand zal strijden.

Dat is ook vandaag nog waar, jonge mensen. Waar kun jij vrede voor je ziel en rust voor je geweten vinden? Die krijg je niet in de wereld en de zonde. Die laten een bittere nasmaak achter in een aanklagend geweten. Vrede in je hart is alleen te vinden als je in Gods kracht gaat strijden tegen de geestelijke vijanden. In eigen kracht zul je de strijd tegen de duivel, de wereld en je eigen boze bestaan nooit winnen. Maar als de Heere je dan eens kracht geeft. Door je te laten zien wie de wereld nu echt is: een doodvijand. En door te laten zien hoe erg de zonde is. Dat je zondigt tegen zo’n goede God. En door je te laten walgen van jezelf. Dan krijgt je kracht om te strijden. Kracht om het vlees met de begeerlijkheden te kruisigen. Net zoals Jozef: ‘Zou ik zo groot een kwaad doen en zondigen tegen God?’

En als het Evangelie dan eens open mag gaan. En je mag zien op Christus Die de strijd heeft gestreden en overwonnen heeft. Dan zie je dat de duivel verslagen is op Golgotha. En de wereld? Christus zegt: ‘Ik heb de wereld overwonnen’. En de dood, die laatste vijand, de koning der verschrikking, die is door Hem teniet gedaan. En het boze vlees, dat je tot een ellendig mens maakt, daarvan zul je eenmaal door Christus worden verlost.

Dan ligt er honing in die door Christus verslagen vijanden. En je mag zelf ook weleens een kleine overwinning boeken. Als je door Gods genade - misschien na een lange en bange strijd - een zondige begeerte mag weerstaan. Of als je een nare karaktertrek mag bedwingen. En je mag lust krijgen om de Heere te vrezen. En proeven en smaken dat de Heere zo goed is. Dan mag je daar weleens zoetheid in proeven. Wat zegt psalm 119?

Hoe zoet zijn mij Uw redenen geweest

Geen honing kon ‹t gehemelt’ beter smaken;

Alleen door Uw bevelen krijgt mijn geest

Verstand van God en Goddelijke zaken;

Dies heb ik al de leugenpaân gevreesd,

En zal bedrog en slinkse wegen wraken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 april 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Leeuwenhoning

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 april 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's