Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De smarten des doods ontbonden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De smarten des doods ontbonden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Welken God opgewekt heeft, de smarten des doods ontbonden hebbende, alzo het niet mogelijk was, dat Hij van denzelven dood zou gehouden worden. (Handelingen 2:24)

De uitdrukking ‘smarten des doods’ laat zien dat de dood angst en verdriet brengt. Ook de Heere Jezus heeft dat gevoeld. De smarten des doods hebben Hem doen klagen in Gethsémané: Vader indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan. En wat is het wat de dood nu zo erg maakt? U zegt: afscheid nemen van mijn vrouw, mijn man, mijn kinderen. Dat is inderdaad verschrikkelijk. En zo kunnen we heel veel dingen opnoemen. Maar weet u wat Paulus zegt? De prikkel des doods is de zonde. Hij bedoelt: de zonde is net als een splinter in een wond. Die maakt de wond extra pijnlijk. En als de splinter eruit is, dan voel je de wond al een heel stuk minder. En zo is het met de dood. De zonde maakt de dood extra erg. God gaat de zonde in het gericht brengen. Daar heeft de Heere Jezus in Zijn menselijke natuur ontzettend tegenop gezien.

Is de dood voor ons al een werkelijkheid? Ja, dat de dood smartelijk is, hebben we allemaal weleens ervaren. Maar dat ging altijd nog over een ander. Maar hebt u dit nu al eens beleefd met toepassing op uzelf? Als we dat doen in het licht van Gods Woord, dan is de dood een ontzaglijk iets.

Maar dat zal voor Gods volk dan toch wel anders zijn? Zij zullen toch niet meer bang van de dood zijn? Vergis u niet. Zeker, voor hen is de dood van karakter veranderd. Ze mogen er door genade weleens overheen zien. En voor hen is de prikkel uit de dood weggenomen. Maar toch kennen ook zij vrees voor de dood. Dat moet God ook nog wegnemen. Stervensgenade is een aparte zaak.

Maar kunt u aan uw dood denken zonder bang te worden? Of denkt u er maar niet aan? Want dat maakt je zo onrustig, dat maakt je zo somber. Afscheid nemen van je gezin, alles achterlaten. En dan is er de angst voor het onbekende. Wat gebeurt er met je als je hart stopt met kloppen? Als je je laatste adem uitblaast? En dan daarna, de gedachte dat je lichaam in een graf gelegd moet worden.

Maar nu zegt Petrus dat God daar een einde aan heeft gemaakt. Op de Paasmorgen heeft God Zijn Zoon losgemaakt uit de banden van de dood. Het was voor de dood niet mogelijk om Jezus vast te houden. Omdat alles volbracht was. Nu is aan de eis en het recht van God genoeg gedaan. En dan moet de dood Hem loslaten. De dood die van onze kant bezien almachtig lijkt. Want met welke middelen wij de dood ook bestrijden, hij wint het altijd weer. Maar, op de Paasmorgen heeft de dood het verloren. Hij kon Jezus niet vasthouden. Want de dood had zijn functie verloren. De Heere Jezus heeft op Golgotha de straf gedragen en de zonde weggedragen. En waar geen zonde meer is, daar is ook geen oordeel meer. Daar is ook geen straf meer. En nu klinkt er de boodschap van Pasen aan mensen die door de dood worden omvangen; die middenin de dood liggen en die hun zielen van de dood niet kunnen redden: er is wat aan die vreselijke dood te doen!

De levenskracht waarmee God Zijn Zoon opwekte en waarmee Jezus opstond, is er vandaag ook nog! En iedereen die in de banden des doods zit, kan levend gemaakt worden. Al is iemand nog zo in de macht van de zonde. Al zou hij zijn leven lang de boze lusten des vleses zijn nagevolgd. Zelfs dan is er levendmakende kracht in Christus te vinden. Want wat er met Hem is gebeurd, dat is niet tot Hem beperkt gebleven. Paulus zegt in de Efezebrief dat Christus het Hoofd is en dat Zijn Kerk het lichaam is. En als Christus opgewekt wordt, dan worden zij mede opgewekt. En als God de smarten des doods voor Zijn Zoon ontbindt, dan ontbindt Hij ook hun smarten des doods. En net zoals het onmogelijk is dat de dood Hem kon vasthouden, zo onmogelijk is het nu ook dat de dood hén kan vasthouden. En nu mag het op Pasen tegen een ellendig en arm volk gezegd worden, dat de smarten des doods maar tijdelijke zaken zijn. Christus is in de dood niet gebleven. En Hij heeft gezegd: Ik leef en gij zult leven!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De smarten des doods ontbonden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's