Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De HEERE, Jona en de vis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De HEERE, Jona en de vis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De HEERE nu beschikte een grote vis om Jona in te slokken (Jona 1:17) De HEERE nu sprak tot de vis en hij spuwde Jona uit op het droge (Jona 2:10)

Het staat er alsof het echt gebeurd is. Jona werd – op zijn eigen voorstel overigens – overboord gegooid. Precies op de plek waar toen een grote vis zwom. Die vis slokte hem op en Jona kreeg op die manier een schuilplaats, die hem beschermde tegen de dood door verdrinking. Na drie dagen en drie nachten spuwde de vis Jona uit, vlak bij de kust, waardoor Jona weer in de bewoonde wereld terugkeerde. En in het ene zowel als het andere had de HEERE de hand. Hij bestuurde de vis en sprak tot de vis. Ja, het lijkt allemaal echt gebeurd te zijn.

Of toch niet? Er staan ook fabels in de Bijbel. Zoals die van Jotham in Richt. 9. Is het verhaal van Jona misschien ook een fabel? Natuurlijk, wel met een strekking, een boodschap. Fabels zijn weliswaar niet echt gebeurd, maar ze kunnen wel nut hebben. Zo kan de fabel van Jona dan toch wel in de Bijbel blijven staan, maar u hoeft niet alles letterlijk te nemen. Probeer de strekking ervan te ontdekken. De theologen van de nieuwe hermeneutiek willen u er graag bij helpen.

Gelukkig dat er zulke mannen zijn. Eeuwenlang zijn we helaas niet in staat geweest om de bedoeling van de verhalen in de Bijbel goed te begrijpen, maar eindelijk is het dan zover. Na heel wat eeuwen is het licht opgegaan en wat is het een zegen, dat wij juist in die tijd leven.

Maar wacht even! In het Nieuwe Testament horen we ook van Jona en de vis. De Heere Jezus haalde die geschiedenis een keer aan en toen leek Hij te geloven, dat het allemaal wel echt gebeurd was. Hij maakte toen van Jona een teken, dat naar Hem heen wees en Hij leek ook echt te geloven, dat de mensen in Ninevé tot bekering gekomen waren op Jona’s prediking. Hoe zat dat dan? Geloofde Hij die geschiedenis omdat in Zijn tijd het licht van de nieuwe hermeneutiek nog niet was opgegaan?

Ach, wat tobben we toch? Is het nu echt zo moeilijk om te geloven in een almachtige God? In een God, Die alle dingen bestuurt en Die ook de Schepper van vissen is, klein en groot? In een God Die spreekt en dat ook zelfs tot vissen doet? Kunnen we die dingen echt pas geloven, als we wetenschappelijk kunnen vaststellen, dat ze plaats vonden?

Kijk eens, als we deze dingen niet kunnen geloven zonder onweerlegbaar wetenschappelijk bewijs, dan zullen we ook het nog veel grotere wonder nooit begrijpen. Ik bedoel het wonder, waardoor een verloren zondaar zalig wordt.

Denk het u in. Een zondaar die bij God wegloopt en vastbesloten is om Gods stem niet te gehoorzamen en de hem door God gegeven opdracht niet uit te voeren. Een zondaar, die door zijn ongehoorzaamheid zichzelf en alle bemanningsleden van het schip in het verderf zou hebben gestort en die dat liever deed dan aan zijn God gehoor geven. Een zondaar, zoals Jona, die alleen de mensen van zijn eigen volk Gods genade gunt en verder niemand. En wat doet Gd? Hij redt hem uit het verderf dat hij over zich heen gehaald heeft. Hij bewijst hem genade. Hij buigt zijn wil en maakt hem gewillig. Hij vergeeft zijn zonden. God doet met hem, wat geen enkel mens ooit zou doen. Dat is het wonder dat ik bedoel.

Als u goed en eerlijk in de spiegel kijkt ziet u, dat u niet eens zoveel verschilt met Jona. Dezelfde ongehoorzaamheid ziet God immers ook bij ons. Hebt u dat al begrepen? Dan weet u ook dat de Heere bij u een nog veel groter wonder moet doen dan Hij deed met Jona en die vis. Een zondaar zalig maken; een vijand van God van binnen en van buiten zo veranderen, dat hij van genade leert leven; een slaaf van Satan en de zonde herscheppen tot iemand, die God leert liefhebben. Dat wonder, dat nooit-te-begrijpen wonder, is dat al het geheim waar uw leven uit verklaard kan worden? Of is zalig worden voor u niet het allergrootste wonder?

Nu ik dat wonder van alle wonderen heb ontdekt, heb ik geen behoefte aan het licht van de nieuwe hermeneutiek. IK ben er zelfs bang voor. Laat ik het maar simpel houden bij wat God deed met Jona en de vis.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De HEERE, Jona en de vis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's