Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Naar school

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Naar school

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik ontving nu een vraag over Godskennis, zelfkennis en Christuskennis en hoe deze drie geloofselementen zich tot elkaar verhouden. Als er gesproken wordt over de noodzaak van zondekennis (oftewel zelfkennis) bij de bekering, wordt door de een gesteld dat die er eerst moet zijn, en dat er daarna pas kennis van Christus komt. Anderen zeggen echter dat de Heere bij iedereen weer anders werkt en dat je ook door de liefde getrokken kunt worden en dat de zondekennis daarna komt.

Als eerste zou ik willen stellen dat de wegen die de Heere met Zijn kinderen gaat onderscheiden zijn. Maar het resultaat van Zijn werk in mijn hart is altijd hetzelfde. Ik leer mezelf kennen als een arm en ellendig mens die in zichzelf niets heeft om voor God te kunnen bestaan, maar daardoor aan de voeten van de Heere Jezus terecht komt. En daarbij ook in het welbehagen des Heeren leert eindigen.

Ik gebruik graag het beeld van het schoolleven. De Heere maakt mij een leerling op de school van de Heilige Geest en op die school raak ik nooit uitgeleerd. Iedereen wordt onderwezen in drie ‘vakken’ en raakt daarin nooit uitgeleerd. Wat die drie vakken zijn? De drie stukken van onze Heidelberger. En in de weg van het onderwijs dat de grote Leermeester, de Heere Jezus Christus mij geeft door middel van Woord en Geest ga ik het enige houvast, de enige troost in leven en sterven kennen.

En wat de weg is waarin ik die ene troost deelachtig word? In de weg van het geloofskennen. Ik ga door het geloof (het kan niet anders) zien hoe groot mijn zonde en ellende is. Door hetzelfde geloof ga ik de algenoegzaamheid van het Offer van Christus zien en me daarop verlaten. En daardoor krijg ik een oprechte liefde tot de Heere om in Zijn wegen te wandelen.

Door onze natuurlijke blindheid en onkunde in ’s hemels wegen raak ik in deze zaken nooit uitgeleerd. De macht van het ongeloof kan mij parten spelen. Er kan door luiheid van de leerling verachtering in de genade komen. Wereldzin blijft een kwaal van elke leerling. Dat is een reden dat hij nooit uitgeleerd raakt.

Maar er is nog een reden. Wie zal ooit de diepte en de ernst van de zonde volkomen verstaan? Wie zal ooit het werk der verlossing en de Verlosser Zelf volmaakt kennen? Wie zal ooit de dienenswaardigheid van de Vader kunnen bevatten? Daarom is er altijd een ten dele. En raak ik nooit uitgeleerd. Ja, er kunnen momenten zijn dat ik mezelf als de domste van de klas leer zien, de moeilijkst lerende leerling die ooit op die school gezeten heeft.

Maar het wonder is dat er nooit iemand uit de klas of van school gestuurd wordt. De leerlingen lopen wel eens weg ja, dat wel. Maar de Leermeester is zachtmoedig en nederig van hart en loopt hen dan altijd weer achterna om ze terug in de schoolbanken te krijgen. Kort en goed, dat ze lessen leren en onderwijs opdoen komt door het geduld, de liefde en de volharding van de hoogste Profeet Die voor de klas staat.

Sommige leerlingen moeten, zodra ze aan de voeten van de grote Leermeester terecht komen, eerst veel afleren.

Paulus bijvoorbeeld. Zijn eigen gerechtigheid moest hij kwijt raken om de gerechtigheid van Christus deelachtig te worden. Hij leerde in korte tijd veel en was zogezegd een vlotte leerling. Maar toch zou ook hij zijn verdere leven op school blijven om alles schade en drek te leren achten om de uitnemendheid der kennis van Jezus Christus. Deze leerling ging naar gerechtigheid grijpen, omdat hij door zijn goede Meester gegrepen was.

Ik weet ook van een leerlinge die geheel en al onkundig was in ’s hemels wegen en midden in de zonde leefde. Zij kwam uit Sichar. Bij de ontmoeting van Rabbi Jezus bleek uit de woorden die ze sprak haar grote onkunde. Toch werd ze op Zijn school toegelaten. Al moest ze toen wel weten wie zij was. De Heere legde daarom haar zondeleven bloot. In die weg kwam zij tot de kennis van Christus. Een ‘vak’ waar ze nog niet in is uitgeleerd. Want elke leerling, die aan het einde van de schooltijd hier op aarde tot heerlijkheid wordt bevorderd, zal Hem kennen en vervolgen te kennen, Hosea 6:3

En kijk eens naar die leerlinge aan Jezus’ voeten in het huis van Simon de farizeer! Ze kan alleen maar liefdetranen schreien, omdat zij zo onder de indruk is van Gods vergevende zondaarsliefde, dat ook zij nog zalig kan worden.

En kijk dan ook eens naar die leerling die vooraan zit, Petrus heet hij. Die heeft de Meester wel lief, dat merk je wel, maar hij kan ook zo eigenwijs zijn en de Heere tegenspreken. Ja, het is bij hem zelfs tot een verloochenen van de Heere gekomen, toen hij beweerde dat hij nooit een leerling van Hem was geweest. Maar ook hij is niet van school gestuurd. Het is een wonderlijke school vanwege de goedheid van de Leermeester. Niet door eigen prestaties of goede rapporten of een klinkend eindexamen wordt de leerling straks bevorderd tot eeuwige heerlijkheid, maar slechts door de trouw van de goede Meester. We worden uit genade zalig. Maar…nooit zonder kennis van de drie stukken.

En het gaat er niet om of je genoeg kennis hebt van dit en van dat. Want genoeg heb je nooit. Gods genade wordt hen genoeg. Met Christus genoegdoening wagen ze het. Met het werk van de Heilige Geest is geen enkele leerling onbekend. Als ze een versje mogen opgeven dan is het vaak: door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen. En dat kunnen ze soms uit volle borst meezingen. En u, zingt u ook mee?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Naar school

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's