Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Je plaats weten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Je plaats weten

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Richteren 15:18 Als hem nu zeer dorstte, zo riep hij tot de HEERE en zeide: Gij hebt door de hand van Uw knecht dit grote heil gegeven; zou ik dan nu van dorst sterven en vallen in de hand dezer onbesnedenen?

Wie kinderen heeft, moet ze opvoeden. Dat is duidelijk. Je krijgt geen kant en klare kinderen en ze worden niet automatisch modelkinderen. Ze moeten bijvoorbeeld leren dat ze geen ‘jij’ tegen een volwassene mogen zeggen en dat ze netjes met twee woorden moeten spreken. Ze zijn kind en moeten daarom af en toe op hun plaats gezet worden. Dat doet de Heere ook als Hij Zijn kinderen opvoedt. Ook in Simsons leven.

Het overwinningslied van Simson is uit. Maar er wordt niet geklapt. Integendeel. Als Simson uitgevochten en uitgezongen is, komt hij erachter hoe moe en hoe dorstig hij is. Dat is natuurlijk logisch. Hij bleef maar een gewoon mens. Ook al werd de Geest des HEEREN vaardig over hem, zijn lichaam raakte toch uitgeput. Het was ook voor hem een geweldige krachtinspanning om zoveel klappen te moeten uitdelen en dan ook nog links en rechts en overal heen te hebben moeten rennen om vluchtende Filistijnen te achterhalen. Dat joeg Simsons hartslag op en het zweet zal van zijn lijf hebben gestroomd. En daar staat hij nu, de geweldige, de sterke Simson. Maar hij voelt nu dat hij ook maar een gewoon mens is. Diep afhankelijk van God.

De Heere weet Zijn kinderen wel op hun plaats te krijgen. We zien het in leven van veel Bijbelheiligen dat er na grootse daden en rijke ervaringen diepe inzinkingen volgen. Kijk eens naar Elia op de Karmel. Onverschrokken daagde hij Achab en Izebel en al die Baälpriesters uit. Hij spotte met hen en met hun god. En hij had zoveel geloof dat hij bad om vuur en op zijn gebed viel dat vuur uit de hemel en stak het offer in brand. En heel het volk riep: ‘De HEERE is God!’ Elia had best hoogmoedig kunnen worden. Want welke profeet had dit ooit eerder gedaan? Maar nog geen dag later is hij al zijn dapperheid kwijt en vlucht hij voor zijn leven.

Of neem Paulus. Hij was opgetrokken geweest tot in de derde hemel, zo schrijft hij. Hoe het precies gegaan is, wist hij niet, maar hij is in de hemel geweest, de woonplaats van God, de engelen en de zalige mensen. Hij heeft daar onuitsprekelijke dingen beleefd. Hij liep natuurlijk wel het gevaar om naast zijn schoenen te gaan lopen. Want wie nog meer heeft zoiets beleefd? Hij was toch wel een heel bijzondere apostel, had hij kunnen denken. En daarom gaf God hem een doorn in zijn vlees. Wat dat was, weten we niet, maar het is iets geweest waardoor hij weer met beide benen op de grond kwam.

Ook Simson moest zijn plaats weten, op zijn knieën. En hij roept tot de Heere om uitkomst. Want hij heeft dan wel zojuist duizend man gedood, maar hij kan niet voor water zorgen. Dat kan alleen God. En de Heere hoort en maakt de grond open en zo ontstaat er een fontein van water. Simson kan drinken en zijn dorst lessen. Want God heeft nog meer werk voor hem te doen. Uit dankbaarheid noemt Simson die plaats: En-Hakkoree, fontein van de aanroeper.

Simson moest van Ramath-Lechi worden afgebracht en op zijn plaats gezet in En-Hakkoree.

Van de hoogte van de kinnebak, naar de laagte van de fontein.

Is dat ook geen Evangelie? Evangelie met name voor mensen die hebben leren inzien dat ze zichzelf niet kunnen redden en die gedrongen worden om de toevlucht te nemen tot de Heere. Dat de Heere hoort naar mensen die dorsten naar Zijn gerechtigheid. Het is niet tevergeefs om Hem aan te roepen in de nood. In Christus is er een Fontein geopend en dorstende zielen mogen zich aan Hem laven. Hij heeft gezegd: die dorst heeft, die kome en die wil, neme het water des levens om niet.

Omdat Hij heeft uitgeroepen aan het kruis: Mij dorst, is er water. Overvloedige genade voor de grootste van alle zondaren. Jonge mensen, roep Hem aan in de dag van de benauwdheid. Hij heeft gezegd: en Ik zal je er uit helpen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Je plaats weten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's