Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Achillespees

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Achillespees

8 minuten leestijd

Richteren 16:4 En het geschiedde daarna, dat hij een vrouw lief kreeg aan de beek Sorek, welker naam was Delíla.

In de Griekse mythologie komen we het verhaal tegen van Achilles. Hij is de belangrijkste held uit de Trojaanse oorlog en de hoofdpersoon in het gedicht Ilias van de Griekse dichter Homerus. Achilles’ moeder Thetis wilde haar zoon levenslang onkwetsbaar maken tegen aanvallen van de vijand en hield hem in een bron met betoverd water. Van toen af aan was Achilles onkwetsbaar voor zwaarden en pijlen. Behalve aan zijn hiel. Want daaraan had zijn moeder de kleine Achilles vastgehouden toen ze hem onder water hield. Op die ons welbekende Achillespees was hij heel kwetsbaar. En juist op die plaats werd hij op een dag getroffen door een vergiftigde pijl. Zijn hiel was zijn zwakke plek. En die werd zijn dood. Het is natuurlijk maar een verhaal, maar wel heel typerend. Want Simson had ook een zwakke plek. En daaraan zou hij ten onder gaan.

Simson had een zwak voor vrouwen. Hij was makkelijk te verleiden. Salomo waarschuwt in Spreuken 7:27 tegen de zonde van hoererij: ‘Haar huis zijn wegen des grafs, dalende naar de binnenkameren des doods.’ Hoewel Simson lang voor Salomo leefde, wist hij dat ook. Hij had het inmiddels al een paar keer ervaren. Eerst in de geschiedenis met die vrouw in Thimnath. Dat eindigde in de dood van haar en veel andere mensen. Daarna kwam Simson bij die hoer in Gaza. Toen probeerden de Gazieten hem te doden. Door Gods genade ontsnapte hij toen. Maar Simson heeft er niets van geleerd. Misschien was hij voor een tijdje geschrokken. Maar uiteindelijk won zijn begeerte het toch weer.

Simson was een aantal keren wonderlijk gered. Vele Filistijnen heeft hij gedood. Hij had de poorten van Gaza weggedragen. Gods genade had hem daartoe in staat gesteld. Hij was een kind van God en een knecht van God. Maar hij speelde ermee.

‘En het geschiedde daarna…’ Nadat hij op wonderlijke wijze ontsnapt was uit Gaza. Toen is Simson teruggegaan naar de streek waar hij geboren was. En daar woonde bij de beek Sorek een vrouw met de naam Delila. Haar naam betekent: ‘de tedere’ of ‘de smachtende’. En als hij haar ontmoet, ontwaakt zijn begeerte weer en hij krijgt een relatie met haar.

De Filistijnse vorsten horen er van en zij brengen een bezoek aan Delila. Ze beloven haar een enorm geldbedrag, omgerekend zo’n €50.000,-, als zij Simson het geheim van zijn grote kracht kan ontfutselen. En Delila gaat erop in. Ze zal Simson heel zoet en lief hebben bespeeld. Hij mocht geen argwaan krijgen. Ze heeft hem gepaaid en gestreeld, lekker eten gegeven, ze heeft hem naar bed gelokt en ze was mooier en liever dan ooit. En als Simson helemaal dronken is van haar liefde, dan vleit ze hem met zijn kracht en ze zegt: Simson wat ben je toch sterk. Niemand kan jou verslaan. Hoe kom je toch aan die grote kracht?

De val staat klaar. De strik is gespannen. En Simson voelt wel dat er iets niet in orde is. Maar in plaats van bij Delila weg te gaan, speelt hij het spelletje mee. Want als Simson zou vertellen dat hij een knecht is van de Allerhoogste, moet hij haar verlaten. Dat weet hij. Hij kan niet God dienen en tegelijkertijd met een Filistijnse naar bed gaan.

Simson wordt dus verleid. Niet alleen door Delila. Maar vooral door zichzelf. Door zijn eigen hartstocht. In de brief van Jakobus staat in hoofdstuk 1:14: ‘Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt.’ Het is dus Simsons eigen begeerte die hem steeds weer naar Delila brengt. Hoewel hij aanvoelt dat zij niet te vertrouwen is.

Jonge mensen, zien jullie ook dat jij zelf het probleem bent? Niet de wereldse muziek. Niet de wereldse mode. En ook niet de pornosites. Of de eredivisie voetbal. Niet je onkerkelijke vriend of vriendin. Niet de drank of de drugs. Maar jijzelf bent het probleem. Je hart. Dat trekt als een magneet de zonden aan. En de duivel weet dat. De wereld weet dat ook. Zij hebben de tactiek van Delila. Verwennen. Strelen. Liefkozen. In slaap sussen. Bij God vandaan trekken.

Gods Woord verdraaien. Genot, plezier en rust beloven. Maar ze liegen. Want de wereld gaat voorbij. Delila gaat voorbij, en al haar begeerlijkheid. En wat blijft er over?

De tekst uit Jakobus 1 gaat verder: ‘Daarna de begeerlijkheid, ontvangen hebbende, baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde, baart den dood.’ Wordt wakker, jonge mensen, en hou je ogen open.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Achillespees

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

PDF Bekijken