Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het ware geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het ware geloof

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Teellinck noemt het ware geloof een voortreffelijk onderdeel van het bruiloftskleed omdat het zo hard nodig is om op een goede manier tot het Avondmaal te komen. Iemand die het ware geloof mist is geen waar christen. Eerlijk schrijft Teellinck dat er vele mensen zijn die zich erop beroemen het ware geloof te hebben, maar het toch missen. Hij noemt de roomsen en de wederdopers. Het ware geloof neemt heel de Bijbel aan. Dus niet alleen de beloften, maar ook de geboden en waarschuwingen. Er is de begeerte niet alleen naar sommige geboden te leven, maar naar al de geboden van God. “Wie niet alles gelooft wat God ons in Zijn Woord voorhoudt, die gelooft helemaal niet, wat hij wel zou moeten doen.” Het kan niet zo zijn dat het ene deel van Bijbel wordt aangenomen en het andere deel niet. Wie een deel van Gods Woord verwerpt, verwerpt God Zelf Die de Bijbel gegeven heeft. Zo mag men ook Christus niet delen. Er zijn kerkmensen die Hem alleen nodig hebben als Hogepriester, maar niet als Profeet en Koning. Zij willen wel zalig worden ,maar ondertussen willen zij hun eigen weg gaan en naar eigen denkbeelden handelen. Zij willen wel van hun schuld af, maar ondertussen hun oude leven voortzetten.

Waarschuwing

Wie het geloof mist, mist een onmisbaar onderdeel van het bruiloftskleed. Het is een grote zonde het ene deel van het Woord aan te nemen en het andere deel te verwerpen of tenminste te laten rusten en er niets mee te doen. “Heel veel mensen nemen graag de heilzame beloften van het Evangelie aan, zoals de vergeving van de zonde en het eeuwige leven door de verdiensten van Christus. Maar ze hebben zich nog niet één keer echt ingespannen om de geboden van Christus op hun eigen hart te binden, in ware gehoorzaamheid aan Hem. Ze hebben zich ook nog nooit ingespannen om de dreigende waarschuwingen van Christus tot afschrikking van de zonde aan hun ziel voor te houden zoals dat behoort. Dat doen de ware gelovigen allemaal wel (Rom. 1:5; Psalm 119:5 en 120).” Zulke mensen hebben geen waar geloof, maar een schijngeloof. Aan hen die hun zonden niet willen opgeven, wordt geen vergeving beloofd. God zal zulke mensen vanwege hun zonden bezoeken. Velen verwerpen de waarschuwingen die zij verdiend hebben en nemen de beloften aan die zij niet verdiend hebben. Zij stellen zich gerust met de gedachte dat Christus voor zondaren is gestorven om hen zalig te maken. Zij noemen het zelfs een sterk geloof wanneer zij zeggen: ‘Christus is toch voor ons gestorven en heeft voor ons betaald!’ Zij zijn echter heel ver van het ware geloof vandaan. Hoe is het mogelijk te geloven in de zondenvergeving zonder de zonden te verlaten. Waar God de genade geeft van de vergeving der zonden komt er ook heiligmaking. De Heere geneest van ongerechtigheden zodat die geen heerschappij meer voeren. Gods kinderen kennen vergeving van zonden en genezing van zonden. Wie niet tegen de zonden strijdt heeft hooguit de naam dat hij leeft. Er mag alleen een aangaan zijn aan het Heilig Avondmaal als het ware geloof, als onderdeel van het bruiloftskleed, er is. De gast zonder bruiloftskleed zal uitgeworpen worden (Matth. 22:11).

Aansporing

Het is nodig alle onderdelen van Gods Woord in geloof te aanvaarden. De hemelse Bruidegom kan niet te doen hebben met een bruid die een gedeeld en ontrouw hart heeft. De Heere eist het hele hart ook hierin dat het hele Woord van God wordt geloofd. Er mag geen onoprechtheid in het hart zijn. Een oprechte gelovige aanvaardt het gehele Woord van God. “Ieder die dit oprecht in praktijk brengt, zal mogen ervaren dat de Heere Jezus heel vriendelijk is voor degenen die Hem door dit ware geloof aan Zijn tafel komt zoeken. Al hebt u nog uw twijfels en al kunt u nog niet vast geloven dat uw zonden vergeven en uw tekortkomingen weggenomen zijn, als u er echter van harte naar verlangt om dat te geloven en daar oprecht naar hongert en dorst, dan bent u een welkome gast aan de tafel des Heeren. U hebt immers met een genadige Heere te doen, Die het gekrookte riet niet wil verbreken en de rokende vlaswiek niet wil uitblussen. Hij heeft beloofd dat Hij al degenen die oprecht hongeren en dorsten naar de geestelijke gaven, wil verzadigen (Matth. 5:6).” De woorden van Christus ‘Doet dat tot Mijn gedachtenis’ zullen blijven tot aan het einde der dagen. Zo zal er van Gods Woord geen tittel of jota verloren gaan. Houdt steeds opnieuw de Heere Jezus in gedachtenis. Hij heeft ten volle betaald voor allen die in Hem geloven. Het Heilig Avondmaal is een betrouwbaar teken en zegel van Zijn eigen hartenbloed. “Kom dan, kleingelovigen, en denk bij het gebruik van het Heilig Avondmaal aan het bittere lijden van Christus, tot versterking van uw geloof en tot bevestiging van uw verzoening met God.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Het ware geloof

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's