Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ware liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ware liefde

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Teellinck noemt de ware liefde als derde deel van het bruiloftskleed. De tafel des Heeren is een tafel van liefde, daarom is de liefde onmisbaar om aan te gaan aan het Heilig Avondmaal. Gewone maaltijden moeten de liefde bevorderen. Dat geldt bijzonder van het Heilig Avondmaal. Aan het Heilig Avondmaal deelt de Heere Jezus de tekenen van Zijn liefde uit. De gasten dienen deze liefde van Christus te kennen. “De liefde is als het ware het stempel dat Christus op Zijn schapen heeft gedrukt. ‘Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander’ (Joh. 13:35).” Teellinck schrijft dat velen een liefdeloos hart hebben. Bij ware liefde gaat het hart tot God uit. Bij ware liefde heeft God een behagen in de mens. Bij ware liefde zijn we om omwille van Christus goed voor onze naaste.

Waarschuwing

Een ernstige waarschuwing is op zijn plaats. Er zijn er die de mond vol hebben van liefde terwijl het hart helemaal niet naar de Heere uitgaat. Zij denken weinig aan God en Goddelijke zaken. Zij vragen weinig naar God. Zij geven weinig acht op Gods Woord en Gods geboden. Zij hebben weinig voor de Heere over. Zij willen mensen een genoegen doen terwijl ze weten dat ze God daardoor vertoornen. Soms zijn zij hard, bitter en onverzoenlijk tegenover de naasten. Dat bewijst dat de ware christelijke liefde wordt gemist. Wie zo aangaat en zo blijft zal eenmaal buitengeworpen worden. Daarom is het nodig dat er in het hart liefde is tot God en de naaste. Het middel tot het opwekken van deze liefde is het gedenken aan de Heere Christus. In het Heilig Avondmaal wordt Zijn liefde voor ogen gesteld. Christus daalde vanuit de hemel op deze vervloekte aarde neer. “Hij kwam om u te zoeken, om u achterna te wandelen, om u te behouden – u die verloren was (Matth. 18:11).” Daarom wordt van u gevraagd altijd bereid te zijn tot verzoening met uw naaste. Zoek het goede voor anderen. Christus schold niet weder als Hij gescholden werd. Christus verdraagt de zwakheden en gebreken der Zijnen. Christus legde Zijn leven af tot behoud van Gods kinderen. Wij worden nog niet geroepen om ons leven te geven voor onze broeders. Maar ware liefde wordt wel gevraagd. Er dient verbondenheid te zijn in waarachtige broederlijke liefde. Gods kinderen vormen één lichaam.

Kennis van het Heilig Avondmaal

Avondmaalgangers moeten weten wat het Heilig Avondmaal inhoudt. Als een heiden of moslim die geen enkele kennis heeft van het Heilig Avondmaal in een kerk zou komen waar het sacrament bediend wordt, dan heeft hij uitleg nodig. Ook de naamchristen heeft geen kennis van het karakter van het Heilig Avondmaal. Daarom kunnen ook kinderen niet aankomen. Brood en wijn verwijzen naar het lichaam en bloed van Christus. Het breken van het brood ziet op de kruisdood. Brood dient om het lichaam te voeden, het vlees van Christus – dat door het geloof ontvangen wordt – voedt de ziel. Gods kinderen gaan aan het Heilig Avondmaal om voedsel voor hun ziel te verkrijgen door het geloof in de gekruiste Christus. Wie geen enkele kennis heeft van het Heilig Avondmaal mag niet aangaan. Een gewone maaltijd kan niet in het donker genuttigd worden. Zo kan het Heilig Avondmaal niet gebruikt worden zonder het licht van de kennis van Christus. Doet iemand dat toch, dan eet en drinkt zo iemand zichzelf een oordeel. Zo’n avondmaalsgang werpt geen enkele vrucht af. Kunt u antwoord geven op de vraag wat het doel is van de avondmaalsgang? Denk er veel over na wie Christus is en wat Hij gedaan heeft. Mediteer daarover. Het gebroken brood toont uw ellende: u had het immers verdiend verbroken te worden. In brood en wijn zien we de verlossing door Christus. Dankbaarheid wil zeggen dat u verplicht bent uw hele leven aan de Heere te wijden.

Verlangen naar het Heilig Avondmaal

Kent u een heilig verlangen naar het Heilig Avondmaal? De Heere Jezus Christus is daar met Gods kinderen. De drie-enige God is daar. Het meest kostbare eten en drinken wordt daar gegeven dat voedt tot in het eeuwige leven. De bruid verlangt naar haar bruidegom. De Bruidskerk verlangt naar haar Bruidegom. Het ware verlangen dringt door alle belemmeringen heen en grijpt alle middelen aan om te krijgen wat het wil hebben. Wie echt honger heeft breekt liever de kast open waar brood in ligt dan dat hij van honger sterft. Gods kind legt graag het gewone werk aan de kant om zich voor te bereiden op het Heilig Avondmaal. Hij is verzoeningsgezind opdat er geen belemmering voor het aangaan komt. Hij wil alle verhinderingen uit de weg ruimen uit liefde tot God en hoogachting voor het Heilig Avondmaal. Gebruik de avondmaalsgang niet als dekmantel voor een zondig leven of om als een kind van God bekend te staan terwijl u dat niet bent.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De ware liefde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 2019

Bewaar het pand | 12 Pagina's