Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wraak!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wraak!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Richteren 16:28 Toen riep Simson tot den HEERE en zeide: Heere HEERE, gedenk toch mijner, en sterk mij toch alleenlijk ditmaal, o God, dat ik mij met één wrake voor mijn twee ogen aan de Filistijnen wreke.

Wraak nemen op iemand die je gekwetst heeft. Heel veel mensen voelen die drang opkomen. Om je vriendin pijn te doen die je in de steek heeft gelaten voor een ander. Of je baas die je zomaar ontslaat. De man die je kind heeft misbruikt. Om dat soort mensen de pijn te laten voelen die jij voelt. En zo een stuk genoegdoening te halen voor wat ze jou hebben aangedaan en je eigenwaarde te herstellen. ‘Wraak is zoet’ volgens het gezegde. Maar, is dat ook zo? Levert het echt een goed gevoel op? Volgens onderzoekers niet. Meestal veroorzaakt het nog meer ellende. Bovenal, wat voor ons het meest relevant is: de Heere laat in Zijn Woord duidelijk weten dat wij geen wraak mogen nemen. Maar, zo zeg je: en Simson dan? Hij nam toch ook wraak?

Doodmoe van het zingen en springen en van al dat spotten en juichen, vraagt Simson een ogenblik rust. De tempel waarin het feest wordt gehouden, heeft twee pilaren die voor de constructie van het gebouw erg belangrijk zijn. Ze staan middenin de tempel en vormen de belangrijkste steun voor het dak. Het dak is in het midden open, zodat de duizenden mensen naar beneden kunnen kijken, in het voorhof. En terwijl hij tegen die pilaren staat geleund, bidt Simson: Heere, geef me alstublieft nog een keer genoeg kracht, zodat ik mij kan wreken voor mijn ogen!

Is dat niet vreemd? Een gebed om wraak te mogen nemen? En in hoofdstuk 15 hebben we hem ook al zoiets horen zeggen. Toen zijn vrouw door de Filistijnen gedood was, heeft hij wraak genomen en doodde hij veel Filistijnen. Maar de Heere zegt toch in Hebreeën 10:30: Mijn is de wrake, Ik zal het vergelden? Geen mens mag wraak nemen. God Zelf zal het onrecht in deze wereld afstraffen. Dat hebben wij te eerbiedigen.

Is Simson zoals veel mannen uit de oosterse machoculturen die uit eerwraak soms de vreselijkste dingen doen? Iemand die aan hun vrouw of dochter komt, wordt zonder pardon gedood. En ook die vrouw of dochter die haar man of vader beledigd heeft, wordt gedood. Dat fenomeen zien we ook in Nederland steeds meer. Allochtone mannen, vaders, broers, neven die vrouwen en meisjes mishandelen of zelfs doden om ‘de eer’ van de familie te redden.

Maar dat is het bij Simson niet. Hier is er totaal iets anders aan de hand. Wij moeten in deze geschiedenis bedenken dat Simson nooit een individuele fi guur is geweest. Hij was niet zomaar een Israëliet. Nee, hij was de Nazireeër Gods, ondanks dat hij nu geschoren is. En hij bleef de door God geroepen richter van Israël, ook al zit hij in de gevangenis. Niet Simson neemt wraak, maar God neemt wraak. In de tempel van Dagon is Simson het wapen van Gods wraak. God straft de vijanden van Zijn volk.

En zo kan Simson nog goed maken wat hij verknoeid en verkwanseld heeft. Zo zal hij nog één keer zijn taak, die hij zo vreselijk verwaarloosd en verloochend heeft, kunnen verrichten. Zo zal hij toch kunnen voldoen aan zijn roeping.

Hier blijkt de bijzondere relatie tussen deze geweldenaar en zijn God. Het is lang verborgen geweest en zijn gebed is al een poos verstomd. Maar hier welt het weer op uit zijn ziel. Het is een ‘roepen’ tot de Heere, uit de nood en met grote aandrang. In de gevangenschap en in de vernedering heeft hij weer bidden geleerd. Hij heeft zijn afhankelijkheid van de Heere ook weer ingezien. Hij weet beter dan ooit dat hij van genade afhankelijk is. Dat horen we in de namen die hij gebruikt om te roepen: Heere HEERE(…) o God!

Heere. De Almachtige.

HEERE. De Getrouwe.

Hij is God!

Van Hem moet het komen. Anders is Simson volkomen machteloos.

Heb jij zo ook al leren bidden? Vanuit je nood? In je ellende? In je zonde en je schuld?

Wie zo tot God roept, vragend naar de wil van God en gericht op de eer van God, zal nooit beschaamd uitkomen. Simson voelt dat de Heere naar hem luistert. En dat Hij hem verhoort. Simson voelt dat zijn verloren kracht terugkeert. Wat een wonder! God is hem toch nog genadig.

Ds. M.A. Kempeneers

www.bewaarhetpand.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Wraak!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's