Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aan de tafel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aan de tafel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Blijde dankbaarheid

Avondmaalgangers past blijde dankbaarheid voor de grote liefde die de Heere daar bewijst. Zij ontvangen immers het lichaam en bloed van Gods Zoon om eeuwig te leven. Als een goede vriend iets waardevols geeft, zullen we daar toch ook dankbaar voor zijn? Aan de avondmaalstafel worden weldaden ontvangen die veel kostbaarder zijn dan heel de wereld. De Heere geeft Zijn eigen vlees en bloed te drinken. Het is het grootste geschenk dat Hij kan geven. Past dan geen grote dankbaarheid? Dankbaarheid betekent wegvluchten van de zonden, bestrijden van de zonden en zich inspannen al Gods heilige geboden te houden. De godzaligheid dient in praktijk gebracht te worden. De zonden vertoornen God en schaden Gods Kerk. Uit dankbaarheid dient er verzet te zijn tegen lievelingszonden. Er moet meer dan ooit gewaakt worden tegen de zonde. Het is heel ondankbaar niet te strijden tegen de zonde en Gods geboden niet te onderhouden. Soms zitten Gods kinderen ook aan zonder dankbaarheid in het hart te voelen. Bedenk dat de Gastheer erop aandringt de zonde te verlaten. “We mogen niet langer de duivel, de wereld en ons eigen vlees dienen, maar moeten Hem dienen Die voor ons is gestorven en opgestaan.” Het sacrament verplicht tegen alle zonden te strijden. Ook vanwege lievelingszonden van Gods kinderen moest Christus lijden. Denk aan de martelaren die niet wilden zondigen, wat het gevolg ook zou zijn.

Vurig verlangen

“Aan de tafel des Heeren moeten we een vurig verlangen kennen naar de Heere Jezus Christus, de Gekruisigde, Die het voedsel voor onze ziel is.” Kennen we de geestelijke honger naar dit voedsel? Die honger is het hunkerend uitgaan van het hart naar de Gekruisigde. Aan de avondmaalstafel wil de gekruisigde Heere Jezus Zich laten vinden. Alleen zij die een geestelijke honger hebben worden tot deze geestelijke maaltijd genodigd. Hier geldt: ‘O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet.’ “Adam en Eva hebben zichzelf en al hun nakomelingen tot in de grond bedorven door het eten van de verboden vrucht, en nu wil de Heere de verdorven mens weer gaan genezen door het eten van de geboden vrucht.” Wat is het arm zonder enig verlangen naar Christus aan te zitten aan de tafel. Ook ware kinderen van God zitten soms zonder enige eetlust aan de tafel des Heeren. Het wegwerpen van de zonden is een goede zuivering van onze geestelijke maag, want dan wordt verwijderd wat de geestelijke eetlust belemmert. Gedenk en geloof dat de Gekruisigde wordt aangeboden om de ziel te voeden. Wie het vlees en bloed van Gods Zoon mag eten en drinken zal het eeuwige leven hebben. Noodzakelijk en buitengewoon voortreffelijk voedsel wordt aan de tafel aangeboden.

Intense aandacht

Intense aandacht is nodig aan de tafel des Heeren. Met de lichamelijke ogen en met de geestelijke ogen nauwkeurig zien naar alles wat er plaatsvindt. De zichtbare tekenen laten onzichtbare, geestelijke genadegoederen zien. De zichtbare dingen geven het hart stof om over na te denken. De natuurlijke ogen zien het brood en de wijn, de geestelijke ogen zien het lijden en sterven van Christus. God de Heere biedt Christus aan als Zaligmaker. Met de hand van het geloof wordt Christus als de Zaligmaker aangenomen. Hij wordt gegeten als voedsel voor de ziel met de mond van het geloof. Het brood doet denken aan het waarachtige, hemelse brood. De wijn wijst heen naar het vergoten bloed. Het breken van het brood wijst op het lijden van Christus. Christus gaf Zichzelf tot verzoening van al de Zijnen. Door het geloof wordt voedsel, kracht en verlevendiging in de ziel ontvangen. Als u aanzit en eet en drinkt bedenk dan dat Christus volkomen betaald heeft voor al uw zonden. Het is zondig ongevoelig en ongeïnteresseerd aan te zitten. Wie dit zo doet brengt onheil over zich, die eet en drinkt zichzelf een oordeel. Zulke mensen zijn vleselijk en missen de Geest. Richt u op niets anders dan op de zaken van het Heilig Avondmaal. Doe dit tot gedachtenis van Christus. Spoor uzelf aan door heilig mediteren de Heere Jezus Christus levendig voor ogen te hebben in het Heilig Avondmaal.

Ingespannen ijver

Het gaat erom de kracht van het Heilig Avondmaal in het hart in stand te houden door het ware geloof en het gelovig gebed. Het aanzitten dient tot sterkere verzekering van de vergeving en genezing van de zonden. Op die vrucht komt het aan. Om die vrucht te ontvangen is nodig de vele zonden en gebreken kort te overdenken, te overwegen dat Christus alle macht heeft om de zonden en gebreken te verzoenen en te genezen en te bedenken dat het Heilig Avondmaal gegeven is tot verzekering van de algenoegzaamheid van Christus tot verzoening van de zonden en genezing van de tekortkomingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Aan de tafel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's