Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In den beginne

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In den beginne

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God” (Joh. 1:1)

Het begin van het Evangelie van Johannes grijpt terug naar het begin. Genesis 1:1 begint met dezelfde tijdsaanduiding: in den beginne (schiep God de hemel en de aarde).

De vraag hoe alles is begonnen, houdt veel mensen bezig, zowel binnen de kerk als erbuiten. Een scherf uit het verleden kan al veel vertellen. Er worden allerlei veronderstellingen gebaseerd op vondsten uit het verleden.

Het is voor u en mij ook heel belangrijk te weten hoe ons leven begon. Hoe was de start? Waar kom ik vandaan? Het leidt naar de kernvraag aan Hagar: Van waar komt ge en waar zult u heengaan? Gen.16:8). Afkomst en doel hangen nauw met elkaar samen. Een goed begin is het halve werk, maar een verkeerd begin loopt uit op een mislukking.

Dat geldt ook van de wereld, van de planeet, waar we zoveel zorgen over hebben. Gaat het goed met de schepping? Daar hangt mijn begin mee samen.

Een goed begin?

Zeker, een goede schepping. Niet zomaar lukraak opgestart of toevallig zo ontwikkeld.

In den beginne schiep God de hemel en de aarde. Wat een zegen dat de Kerk dat mag geloven! God had Zijn hoge doel met deze aarde. Wat we dus niet al weten, dit weten we wel.

En God schiep de aarde door het Woord. Even verder lezen we immers: alle dingen zijn door het Woord gemaakt. Met het Woord wordt gedoeld op Gods Zoon.

God heeft de wereld niet vervaardigd door allerlei werken; nee, Hij sprak slechts het Woord. Via Christus kwam de wereld tot stand! God zei bijvoorbeeld: Daar zij licht! En het licht was er terstond.

Waarom nu begint Johannes bij het begin? Begint hij een nieuw scheppingsverhaal te schrijven? Herhaalt hij wat Mozes heeft geschreven?

Nee, geen nieuw scheppingsgegeven, wel een volkomen nieuwe herschepping. Maar die herschepping grijpt wel terug op de schepping.

Zonder schepping kunnen we niet spreken van een herschepping. Dus hangt het Evangelie van Jezus Christus ten nauwste samen met de schepping, met Genesis 1.

En dat heeft te maken met het feit, dat de schepping door de val van de eerste mens werd verwoest. Het virus van de zonde heeft alles aangetast. Sindsdien zucht de schepping onder de oordelen Gods. Het aardrijk is vervloekt en de mens, de zondaar heeft dat leed allemaal veroorzaakt. Adam nam een geheel verkeerde afslag. Dat merken we best, want de vele natuurrampen spreken van Gods toorn over de zonde. Ook de klimaatcrisis hangt daar mee samen. De echte oplossing ligt dan ook boven het bereik van de mens. Hij kan met zijn maatregelen hier nauwelijks iets aan doen.

Daarom is het rijk, dat Johannes mag spreken van een echt nieuw begin, de herschepping. God wil door de komst van de Zaligmaker de wereld herstellen. Er komt door Hem een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Daarover gaat Johannes in zijn Evangelie schrijven. We vinden hier dus een radicale aanpak. De moderne mens begint bij de gevolgen, zoals temperatuurstijging en smeltende ijskap. Alleen Nederland al staat voor een bedrag van miljarden garant. De Heere vraagt: Waarom weegt ge geld uit voor wat niet helpen kan?

Terug naar het begin, naar de diepere oorzaak!

De Heere begint daar waar het verkeerd ging.

En het ging verkeerd door de zonde. Dus gaat de herschepping niet het klimaat vernieuwen, maar het ligt dieper, namelijk bij de zonde en dus bij de genade die alles veranderen zal.

Voor velen, ook binnen de kerk, wordt het Evangelie versmald tot een klimaatactivisme. Anderen verdoezelen het begin. Daar ziet men de roeping van de kerk. Maar de roeping van de kerk ligt in de aanpak van de zonde, als het grote probleem. Daarom kwam Christus in de wereld.

Gods Zoon heeft de veelzeggende naam: het Woord. In Christus spreekt God tot de wereld, ook tot u. Welk woord spreekt Hij? Uit Zijn mond zijn heel veel woorden uitgegaan. In Openbaringen 1 wordt Zijn mond in verband gebracht met een tweesnijdend scherp zwaard. Zijn woorden spreken van Wet en Evangelie. Het wordt de strikt persoonlijke vraag: Welk woord heb ik van Hem gehoord? Weet u daar al van? Hebt u het goed verstaan? Hier ontstaan veel misverstanden. De ene zondaar hoort een genade-woord, de ander een oordelend woord. En het kan zijn dat beiden het verkeerd verstaan.

Ik raad u uzelf aan te trekken het veroordelende woord: Wee u! Dan zal dat u leiden, als u goed luistert, naar Zijn vrede. Johannes kreeg niet met het zwaard te maken, maar met Zijn hand!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

In den beginne

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's