Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Paulus en de eenheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Paulus en de eenheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

God de Heere werkt aan op eenheid. Hij zoekt mensen op en bindt ze aan elkaar. We kunnen het al lezen in Genesis 3. Het van God afgevallen echtpaar wordt weer één in de Heere. In het rijke, ware Woord van God worden we gewezen op levensverhoudingen, geleid, gezegend door de Heere. Ons daarin te verdiepen en het te kennen mag wel een levensvraag aan de Heere zijn. Het rijke, onderwijzende Efeze 4 wijst op de eenheid des geloofs. Wat we lezen wijst meer op verdeeldheid dan op eenheid. Gaat het over de moderne hermeneutiek, die verslaat zijn duizenden. In de Waarheidsvriend, uitgave van de gereformeerde Bond, las ik: Het is niet onbelangrijk welke hermeneutische bril we dragen. Ik denk aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) waar onze toekomstige dominees worden opgeleid. Daar dragen allerlei hoogleraren zeer moderne hermeneutische brillen. Daardoor lijkt het nogal eens dat het helemaal vrij is wat we in een tekst lezen en dat we bijbelteksten net zo lang mogen masseren tot er uit komt wat we graag willen dat er uitkomt. Dat betekent dat er ten diepste geen objectieve waarheid is en dat bijbelse normen dus ook geen objectieve normen meer zijn. Dat alles betekent natuurlijk wel de doodsteek voor het Schriftgezag met alle consequenties van dien. Waar leeft en werkt het ‘zo zegt de Heere in Zijn Woord’, wordt een blijvende eenheid gezien en bemerkt. Handelingen 9 wijst ons erop. Daar gebeurt wat in Damascus. De Geest van Pinksteren werkt in alle stilte, maar op verschillende wijze. Krachtig en rijk. We horen woorden en daden volgen. Een eenheid, een verbondenheid gaat gestalte krijgen. Paulus had van de christen Ananias gehoord en hij ging naar hem verlangen. Leven zoekt en verlangt levensgemeenschap. Door wat er nu leeft op het kerkelijk erf wordt de buitenstaander niet jaloers. Laten we leven bij de Heilige Schrift. Paulus ging uitzien naar de Goddelijke daad door de hand van Ananias. Ananias, welk een naam: de Heere is genadig. Gaat het over het kontakt tussen Ananias en Paulus, dan schrijft Calvijn: God heeft Ananias verkoren, liever dan een van de apostelen om Paulus te leren om met aflegging van zijn stoutmoedigheid en vermetelheid ook naar de minst aanzienlijken te luisteren en van zijn hoogte tot de geringste plaats af te dalen. De herderlijke zorg van de Heere blijkt. De Heere werkt middellijk. Hij stuurt en zegent Zijn dienaren. Welk een Goddelijk gebeuren vindt plaats in de Rechte Straat te Damascus. De daden Gods in het huis van Judas in Paulus´ leven gaan mee Paulus´ leven in. Doorwerkend, verdiepend, zeker. De vrucht daarvan komt openbaar in wat Paulus kan en moet schrijven. Het heeft God behaagd mij te roepen door Zijn genade en Zijn Zoon in mij te openbaren voor eigen leven en voor het dienstwerk. Leven en dienstwerk gingen bij Paulus samen. Dit is ook vandaag het geval. Dan zijn Gods kinderen en knechten een goede reuk van Christus. Het kontakt met Gods Kerk en dienaren mag er nog zijn. Wat johannes schrijft is er na het heilsgebeuren in het paradijs tot in eeuwigheid. Een tekst die vandaag behoort te spreken: Een iegelijk die gelooft dat Jezus is de Christus die is uit God geboren en een iegelijk die liefheeft Dengene Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene die uit Hem geboren is. 1 Joh. 5:1. Die levende eenheid doet wat in het leven.

Het verrijkt, sterkt en zegent het leven. De band tussen David en Jonathan wijst erop. In het Nieuwe Testament wordt ons veel voorgehouden. Het is te vrezen dat door allerlei situaties de praktijk van de godzaligheid niet hoog aangeschreven staat. Het kan zo beperkt blijven bij preken. Het aanhoren ervan. Discussiëren. De zon van het christendom zou helder moeten schijnen. Invloeden van secularisatie zijn ook merkbaar in de kerken. Het domineren van eigen overtuiging en beslissing.Het invoeren en doorvoeren van eigen overtuiging. Waarom? Is de kerk nalatig geweest? De Heilige Schrift wijst erop wie het bijzondere ambt toekomt. Wie verkozen mogen worden. Jaren heb ik de kerken mogen dienen, onderwaardering van de vrouw ben ik niet tegengekomen. Wel het tegendeel. Prof. Van der Meiden zei: vrouwen kunnen in de gemeente kleine heiligen zijn van wie je kunt leren. Wat nu zoveel aandacht vraagt treft. Temeer dat de voortekenen van de wederkomst van Jezus Christus toonbaar zijn. Leeft wat Jezus zegt van de tijdgeest en hoe de houding, de gezindheid behoort te zijn.

De dagen van Noach en van Lot zijn terug. De dagen van Noach: Eten, drinken, trouwen. En meer niet. Geen inkeer, geen bekering. De dagen van Lot: Eten, drinken, kopen en verkopen, planten en bouwen. Een zaak van verschil: Trouwen geen stelregel. Men had eigen levensvormen. Lukas 17:27 en 28.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Paulus en de eenheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's