Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

W. de Vries, M.J. de Vries en P. de Vries, Woord & wetenschap, Goddelijke openbaring en menselijk inzicht, paperback, 231 blz., € 15,95, Uitgeverij De Banier, Labarum Academic, Apeldoorn, ISBN 978 90 8718 1284.

Het geloof dat God deze wereld en de mensen heeft geschapen botst met de evolutietheorie. De evolutietheorie stelt dat de mens is geëvolueerd uit een eencellig organisme dat ook via natuurlijke oorzaken is ontstaan. Kun je de evolutietheorie combineren met de Bijbel? Dit boek toont duidelijk aan dat dit tot een ernstige aantasting van het christelijke geloof leidt en wetenschappelijk ook niet nodig is. We geven weer wat we lezen op blz. 196 en 197. Evaluatie. Samengevat tast de evolutieleer Gods Woord wezenlijk aan, want hij:

.Suggereert dat het Nieuwe Testament onbetrouwbaar is, omdat daarin veel keren naar Genesis 1-11 wordt

verwezen, onder andere in het geslachtsregister van Christus tot Adam, en dat zelfs Christus’ woorden onbetrouwbaar zijn.

.Tast Gods goedheid aan, want evolutie suggereert dat God iets goed noemt, wat gepaard gaat met miljarden jaren van lijden, pijn en dood in het dierenrijk en bij de mens;

.Ontkent de staat der rechtheid en verduistert dat de mens naar Gods beeld is geschapen, want volgens de evolutietheorie is hij geëvolueerd vanuit een aapachtige voorouder;

.Maakt Adam tot een mythische figuur, de zondeval tot een mythe en ondermijnt wat de Bijbel leert over de dood, namelijk dat die als gevolg van de zonde in de wereld is gekomen. Volgens de evolutieleer is de dood er altijd geweest,

.Verduistert het verlossingswerk door Christus, want de erfschuld heeft geen plaats en dat geldt dan evenzeer voor de vernieuwing door en inwoning van de Heilige Geest;

.Tast de garantie aan op het eeuwige gelukzalige leven, waar geen zonde en dood meer is, en verduistert ook de werkelijkheid van de eeuwige rampzaligheid,

.Tast de scheppingsorde aan van man en vrouw en daarmee de uniciteit van het huwelijk, wat veelal tot uiting komt in het verschuiven van opvattingen over de vrouw in het ambt en over homoseksualiteit.

Niet iedereen die theïstische evolutie aanvaardt zal alles wat hierboven is benoemd ook overnemen.

Er kan sprake zijn van gelukkige inconsequenties.

Maar wie evolutie voor zijn rekening neemt is niet gereformeerd meer. Hij wijkt af van de gereformeerde belijdenisgeschriften, die de boodschap van Gods Woord over deze zaken duidelijk verwoorden. Wat ernstiger is, hij wijkt af van Gods Woord en verlaat het geloof dat eenmaal de heiligen is overgeleverd.”

Wie gedegen argumenten wil hebben tegen het theïstische evolutionisme doet er goed aan dit boek te lezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 maart 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 maart 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's