Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Amsterdam Pride

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Amsterdam Pride

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jona 1:2 Maak u op, ga naar de grote stad Ninevé

Als je in het buitenland vertelt dat je uit Nederland komt, dan zeggen veel mensen: ‘Amsterdam!’ En als ze er geweest zijn dan lachen ze: ‘De Wallen!’ Amsterdam heeft voor veel mensen de klank van: daar kan alles. Als christen schaam ik mij altijd een beetje als buitenlanders zo over onze hoofdstad praten, want je wordt er toch mee vereenzelvigd. Amsterdam loopt voorop in de wereld als het gaat om allerlei zonden. Denk maar aan de raamprostitutie op de Wallen, of de coffeeshops waar je softdrugs kan kopen. Of – waar Amsterdam vooral bekend om staat: de Gay Pride. Al in 1969 was er een homodemonstratie en in 1977 werd de eerste optocht door de stad gehouden. In 2018 werd de Amsterdam Pride verkozen tot beste publieksevenement van Nederland. Het woord ‘pride’ betekent: trots. Maar als christenen zijn we hier niet bepaald trots op.

Jona wordt naar Ninevé gezonden. Dat was de hoofdstad van het Assyrische rijk. Ninevé was een hele oude stad. Hij wordt al genoemd in Genesis 10:11. Op het moment dat Jona er naar toe gaat, is die stad al duizend jaar oud. Dat is ruim tweehonderd jaar ouder dan Amsterdam nu is! Ninevé was een grote stad, zo lezen we. In Jona 3 wordt gezegd dat er drie dagreizen voor nodig waren om door de stad heen te komen. Drie volle dagen duurde het voor je de stad door was. Er woonden heel veel inwoners. In hoofdstuk 4 lezen we dat er alleen al 120.000 kinderen waren. Een rekensom leert dat er dan tussen de 1 en 2 miljoen inwoners waren. Net zoveel als in de gemeente Amsterdam. Om Ninevé heen stonden geweldige muren. Archeologen hebben berekend dat de muur meer dan 30 meter hoog was. Dat is even hoog als het Paleis op de Dam. De muren in Ninevé waren zo breed dat er 3 wagens naast elkaar konden rijden. En op die muren stonden in totaal 1500 torens. Zonder twijfel, Ninevé was een grote stad.

Ninevé was ook groot in die zin, dat het in de wereld veel invloed had.

Het was de hoofdstad van het Assyrische wereldrijk en de besluiten die daar vielen, hadden invloed in de hele wereld. Het was het Washington van vandaag. Amsterdam is wat dat betreft geen wereldstad. Politiek heeft het geen invloed. Maar wel wat de ethiek betreft. En dan vooral in negatieve zin. Amsterdam – als hoofdstad synoniem voor ons land – loopt voorop in heel wat thema’s die lijnrecht tegen de Bijbel ingaan. Nederland was het eerste land ter wereld waar abortus en euthanasie gelegaliseerd werd. Nederland was ook het eerste land ter wereld waar het homohuwelijk mogelijk werd gemaakt. En vele landen volgden Nederland in dat spoor. Amsterdam is inderdaad een ‘grote’ stad. Ook wat de zonde betreft. In vers 2 staat dat de boosheid van Ninevé opgeklommen was voor Gods aangezicht. Hij heeft gezien wat er in Ninevé gebeurde. Hij ziet ook wat er in Amsterdam gebeurt. En op Urk. Zijn ogen doorlopen de ganse aarde (2 Kronieken 16:9), de hele wereldstad.

Want onze wereld is eigenlijk één grote stad. Door het World Wide Web weten we wat er op dit moment in de wereld gebeurt. En binnen 24 uur kunnen we per vliegtuig aan de andere kant van de wereld zijn. Er zijn geen grenzen en afstanden meer.

De wereldstad is vol van goddeloosheid en zedeloosheid. Net als toen in Ninevé. Wij leven in een wereld die in het boze ligt. De wereld is totaal van God los. Je kunt het zo erg niet bedenken, of het komt voor. Geweld, zedeloosheid, goddeloosheid. Dat is de wereld waarin wij leven.

Ik moet het nog anders zeggen. Zo’n wereld leeft ook in ons. Heb jij weleens over de muur van dat goddeloze Ninevé gekeken? Heb je weleens een blik geslagen in die grote stad Mensenziel? Een beeld dat John Bunyan gebruikt in de Heilige Oorlog. De stad Mensenziel, dat is ons verdorven hart. Wat leeft er in die stad Mensenziel? De Heere Jezus zegt: boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen (Mattheüs 15:19).

Jonge mensen, Ninevé is geen verleden tijd. De wereld is één groot Ninevé. Jouw en mijn hart; het is één groot Ninevé. Gods kinderen leren dat inleven. En het moet ook altijd weer gepredikt worden. Tot ontdekking van onbekeerde zondaren. Maar ook tot troost van bekeerde zondaren, die steeds weer moeten inleven hoe het er vanbinnen uitziet.

Ds. M.A. Kempeneers

www.bewaarhetpand.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 april 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Amsterdam Pride

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 april 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's