Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Corona en Jona

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Corona en Jona

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jona 1:2 Maak u op, ga naar de grote stad Ninevé en predik tegen haar; want hunlieder boosheid is opgeklommen voor Mijn aangezicht.

De hele wereld is in de greep van COVID-19, het coronavirus. Landen zijn op slot en grote delen van de economie zijn stilgelegd. Wereldwijd zijn honderdduizenden mensen besmet met het virus. Tienduizenden zijn er inmiddels al aan overleden. De verwachting is dat al deze getallen nog zullen stijgen. Wereldwijd wordt gesproken van uiteindelijk mogelijk 250 miljoen doden! Het duizelt ons en we voelen ons bang. En dan komen ook de zingevingsvragen naar boven. We voelen behoefte om iets van een verklaring te zoeken en de bedoeling hiervan in te zien. Sommige evolutiewetenschappers zien in het virus een ‘schoonmaakactie van Moeder Natuur, die het menselijke kreupelhout aan het opruimen is.’ Maar dat is wel erg fatalistisch gedacht. Daar zit geen boodschap en zeker geen troost in. Vanuit de Schrift worden er heel andere zingevingsvragen gesteld: Is het een oordeel van God? Of een teken van de eindtijd? Volgens sommigen is het een bijzonder oordeel. En dan worden er vooral vanuit het Oude Testament allerlei lijnen getrokken. Onder andere ook vanuit Jona. Is dat terecht?

Jona moet naar Ninevé. Met de opdracht: …en predik tegen haar. En waarom moet hij tégen haar prediken? … want hunlieder boosheid is opgeklommen voor Mijn aangezicht. God heeft de zonde van Ninevé gezien. En Hij heeft lang geduld gehad. Maar nu is de grens bereikt. Nu komt het oordeel. Nog 40 dagen en dan zal Ninevé worden omgekeerd. De mensen van Ninevé zullen aan hun hemelse Rechter verantwoording moeten gaan afl eggen. De tijd van de afrekening is aanstaande. De prediking van Jona is als een dreigende wolk, die het naderend onweer aankondigt. En tegelijk zit er ook een boodschap in. Want al klinkt de oproep tot bekering niet concreet, die zit er wel in verborgen: Gebruik die 40 dagen! Bekeert u in die 40 dagen!

Wat heeft dat ons te zeggen? Ten eerste dat de profetische boodschap altijd tégen de mens is. Jona moest dat in Ninevé preken. Misschien zeg je: ‘Ja maar dat waren heidenen. Die leefden zonder God, die kenden God niet eens. Maar wij zijn christenen! Moet de prediking dan ook tégen ons zijn?’ Bedenk dan dat de roeping van Jona in het Oude Testament een uitzondering is. De meeste profeten preekten in Israël. En wat voor boodschap kregen die dan mee? Vrede, vrede en geen gevaar? Die boodschap klonk wel, maar dat was de boodschap van de valse profeten. Maar de door God gezonden profeten moesten altijd tégen het volk prediken. Tegen Góds volk. Want God gedoogt de zonden niet. Niet die van Ninevé. Maar ook niet die van Jeruzalem. En ook niet die van Amsterdam.

De wereld wil een boodschap van vrede. Maar is de wereld daar wel rijp voor? Jona had die boodschap in Ninevé kunnen brengen. Dat hij dacht: ‘Laat ik maar niet tégen die mensen gaan prediken, want dat zullen ze vast niet fi jn vinden. Laat ik maar zeggen dat God liefde is.’

Maar dan was er niets veranderd. En dan was na 40 dagen dat oordeel wel gekomen.

Is het coronavirus ook zo’n oordeel van God? En moeten we dat dus preken in de wereld? Dat het een straf van God is? Ik weet het niet. Ik zie allerlei verschillen. Bijvoorbeeld dat Jona het oordeel vooraf moest aankondigen. Dat geldt niet van het coronavirus. Niemand heeft dat zien aankomen en geprofeteerd. En daarom moeten we voorzichtig zijn met een is-gelijk-teken te zetten.

Is het dan een bijzonder teken van de eindtijd? Ook dat weet ik niet. Want er zijn altijd al virussen geweest. En die hebben door de eeuwen heen veel slachtoffers geëist. De Spaanse Griep in 1918 bijvoorbeeld kostte naar schatting 100 miljoen mensen het leven. Meer dan het totale dodental van de Eerste Wereldoorlog. Wie hoor je daar nog over?

Wat is het dan wel? Ik geloof dat het coronavirus een zucht is van de schepping die in barensnood is (Romeinen 8:22). In deze lijdende schepping zien we de geboorteweeën van het Koninkrijk van God. Zo klinken de eeuwen door al de voetstappen van de naderende Christus.

Hoor jij Hem aankomen? En ben je daarop voorbereid?

Want dat is de overeenkomst met de boodschap van Jona. De prediking van toen én nu heeft altijd de Goddelijke bedoeling dat de mens – dat jij – tot bekering zou komen. De geschiedenis van Jona en Ninevé laat zien dat de Heere geen lust heeft in de dood van de goddeloze. Ook nu.

Ds. M.A. Kempeneers

www.bewaarhetpand.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 mei 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Corona en Jona

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 mei 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's