Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gedachten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gedachten

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zeer hartelijk dank voor het schrijven ontvangen na het vernemen van het heengaan van onze geliefde vrouw en moeder. Uw meelevendheid, uw woorden en hartelijke wensen hebben ons veel gedaan. Wederkerig wensen we u toe de nabijheid en leiding van de Heere. We mogen bemerken dat de Heere van ons afweet. Bijzonder mag ik dit zelf belijden. De woorden op de rouwkaart waren van moeder zelf. Na het voorlezen van Psalm 130:4 (berijmd) ‘Zo doe Hij ook aan mij’ beaamde zij ze in volle overtuiging. Zaterdagavond 4 april 10 uur gaf de Heere de vervulling. In stilte is ma 10 uur ’s avonds van ons heengegaan. In aanwezigheid van Marianne en mijn persoon. De dag van begraven is onvergetelijk. Het verblijf in de kerk en bij het open graf was goed. Door de alwetendheid, de tegenwoordigheid en de onderlinge gemeenschap.

Er mocht ook in de brieven de bevestiging van het belijden zijn: Ik geloof een algemene Christelijke Kerk. De gemeenschap der heiligen. In welk een tijd is onze ma gestorven en begraven. Het woord corona is een dagelijks woord, een wereldwijd woord en de werkelijkheid. Er is al veel over gesproken en geschreven, echter los van Gods Woord. Maar ook met aangrijpende woorden uit het Woord van God. Maar hoe ernstig de wereldsituatie is en ook ons volksleven, laten we onszelf niet voorbijzien. Kan ons leven de toets van Gods Woord doorstaan en geloven we dat het oordeel van God begint bij het huis van God? 1 Petrus 4:17. Leven wij bij de woorden van Jezus? Jezus tekent de eindtijd door die te vergelijken met de tijd van Noach en de periode die Lot in Sodom doorbracht. Jezus wijst op de werking van de valse profeten. Jezus wekt op te waken en te bidden. Wees bereid op Zijn wederkomst om te oordelen, Matth. 24. De Heere Jezus, de hoogste Profeet, geeft ons ook de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden.

Er behoort wel bezinning te zijn bij kerkenraden en gemeenteleden. Er kan niet vergaderd worden.

Gaat het de kerken wel goed? Hoe gaan we om met Gods onfeilbaar Woord? Geldt nog: Er staat geschreven? Spreken de lege kerken? Elke zondag is het werkelijkheid. Door de week lege lokalen. Het heeft wat te zeggen. Maar let met mij op. Twee gaven: schepping en onderhouding gaan spreken. De zon en de maan. We mogen slapen onder maanlicht. We mogen ook in deze bijzondere tijd genieten van het heerlijke zonlicht. Belijden we al wat Gods Woord zegt in Prediker 11:7 ‘het licht is zoet en het is de ogen goed de zon te aanschouwen’? De Heere onderstreept dit, bijzonder nu. Psalm 89:35-38.

Wat is de Heere goed. Ik denk aan mijn medebroeders in de bediening. Prediken, verkondigen van het geschonken Woord. Het is een zegen en reden de Heere te danken. We dienen te bidden voor onze overheid en regering. Het is een zegen thuis de diensten mee te kunnen maken. Zien we uit naar gevulde banken, naar het samen zingen? Denk aan Psalm 84 vers 1 en 5 en Psalm 92 vers 1. Verlangen we ernaar dat voor ons de deuren op de zondag weer opengaan? De Heere geve dit. De Heere geve een wending in ons dagelijks, sociaal en maatschappelijk leven. Ik hoop dat ik het ook nog mag meemaken. De Heere sterke en trooste hen die gebogen gaan onder het verlies van geliefden. De tijd waarin wij leven doet mij veel denken aan de oorlogsjaren van 1940-1945.

Waarvan de sporen niet geheel weg zijn. De bevrijding, nu 75 jaar geleden, mocht herdacht worden. Tien mei 1940 stond ik met mijn vader ’s morgens voor zijn pakhuis en hoorde in de lucht gerommel en zei: Pa, kijk eens, zij schieten.

Daar gaat een vliegtuig brandend naar beneden. Het is oorlog. Op 15 mei was de capitulatie van ons land. Bezetting volgde tot mei 1945. Veel werd in die jaren gehoord, gezien en veel werd meegemaakt. Ik werd koerier en kon zo veel doen vooral in de hongerwinter van 1944. Schoolgaan werd minder. In de winterperiode was er gebrek aan kolen of er was op school inkwartiering. Veel nachten zaten we op vanwege gevaar uit de lucht: bombardementen, fluitende bommen, sissende bommen. Ze vielen dicht bij huis. Wij zijn bewaard. Er klonk bulderend afweergeschut. Wat het eten betreft: Mijn vader verkocht zwarte veenaardappelen. Suikerbieten. Kool of spruitkoolstronken. Heel aangrijpend. Dit werd gehaald door pa met paard en wagen uit Barendrecht. Ds. Laman reed mee. Onvergetelijk zijn de razziadagen van 10 en 11 november 1944: 52.000 mannen, leeftijd tussen 17 en 45 jaar, zijn weggevoerd naar Duitsland voor arbeidsinzet. Het was een reactie op de dolle dinsdag in september. Gegrift staat het zien van de stoet weggevoerden onder strenge bewaking van militairen. Op zondag een halfgevulde kerk.

Een droevige stemming. Veel mannen waren weggevoerd. Ds. Laman sprak op de kansel uit: In ons is geen kracht tegen deze grote menigte, en we weten niet wat we doen moeten. Doch onze ogen zijn op U. Gezongen werd Psalm 86 vers 4, lees maar na. De tekst was Jesaja 37:14, lees ook maar na. Na de dienst zei ds. Laman met geloof: Alle mannen komen thuis. Wat ook is gebeurd. De Heere liet in de oorlog tot aan de bevrijding: De Bijbel, Gods Woord, de zondag en de Kerkdiensten. Geen getroffen West-Nederland door oorlogsgeweld. De capitulatie kwam. Boven alles behoort onvergetelijk te blijven: bij veel oorlogsverlies mocht er geestelijk veel oorlogswinst zijn. De kerkdiensten zijn Gods gave, verdiend door Jezus Zijn Zoon en toegepast door de Heilige Geest. Laten wij ook nu daarbij leven en daarvoor bidden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Gedachten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's