Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Profetie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Profetie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is opmerkelijk dat veel commentaren op het coronagebeuren zich hullen in voorzichtigheid. Men verkeert kennelijk in verlegenheid om oorzaken aan te wijzen die de Heere bewogen hebben tot deze pandemie. Wat hiervan te zeggen?

Voorzichtigheid is een goede leidsman. Dat heb ik zelf ook moeten bedenken. De gedachte vatte bij mij post dat de Heere (!) de kerkdeuren gesloten heeft. Wij deden het zelf eerst op grote schaal, nu doet de Heere dat. Het deed mij zelfs denken aan de verwoesting van Jeruzalem. Deze overweging benauwde me. Is het oordeel zo dichtbij en zo absoluut? Later bedacht ik dat dit echter ook in landen als China gebeurt. Daar worden ook kerken gesloten en kunnen we dan ook zeggen dat de Heere dat doet? Natuurlijk, God doet alles, maar bedoelt de Heere dit dan als een oordeel? Dat deed me bedenken dat we inderdaad zorgvuldig moeten spreken. Daar kwam een andere gedachte voor in de plaats, namelijk dat de Heere de kerk van Nederland op de zeef legt. Zoals Petrus daar terecht kwam. Kaf en koren moeten openbaar komen. In dat geval is het niet alleen meer een oordeel. U ziet dat je allerlei zaken verschillend kunt beoordelen. Niettemin is het wel belangrijk om te zoeken naar Gods eigenlijke bedoelingen.

Ik ontdekte bij mijzelf en anderen ook, dat het wel een veeg teken is al we nauwelijks weten wat de Heere bezig is te doen. Als Jesaja in onze tijd zou leven, zou hij snel kunnen aangeven wat er plaats vindt. Zulke profeten hebben we nodig. Nu zou men kunnen menen dat er nu geen profetie meer gevonden wordt, omdat we de Schrift hebben. Maar deze moet dan toch ook profetisch verklaard worden, ook betreffende de actualiteit. Zou er geen profetie meer kunnen bestaan, dan zouden we ook inzake allerlei beslissingen in het persoonlijke leven in het duister tasten. Dan zou het een predikant ook niet duidelijk kunnen worden welke beslissing hij moet nemen inzake een beroep. De Heere maakt ook nu nog profetisch zaken duidelijk, maar dan door middel van Zijn Woord.

Daarom gebiedt de eerlijkheid om te stellen dat er een gemis is aan profetisch getuigenis inzake de tijd en de omstandigheden waarin wij leven. Ik las juist van Orlando Bottenbley dat hij aan deze crisis de gedachte ontleent dat Jezus binnen vijftien jaar zal wederkomen. Hij is iemand die doorgaans ernstig met Gods Woord omgaat. Niettemin lijkt me een voorspelling van de wederkomst nauwelijks betrouwbaar. Ik bedoel dus niet een dergelijke datering van allerlei feiten. Daarin heeft men al te vaak gedwaald.

Ds. Schot heeft naar ik me herinner in het RD gesproken van een oordeel. Hij verbaasde zich er ook over dat velen niet durven spreken van een oordeel. Waarom durft men dat niet? We zouden te ver gaan als we dat oordeel zouden betrekken op ons volk, dat leeft zonder God. Nee, het oordeel begint naar Gods eigen Woord bij het huis Gods. Een oordeel heeft te maken met zonde en verlating door ons van de Heere. Daar is toch in ons volksleven duidelijk sprake van. Er zijn roepende zonden in Nederland. Het is terecht als men dan wil spreken over een oordeel over Nederland en Europa, en de gehele mensheid. Heeft ook de kerk de Heere niet verlaten? Niemand zal het ontkennen. We willen allen wel spreken van schuld bij de kerk.

Deze schuld weegt zwaarder. Kan het dus ook niet een oordeel zijn dat de Heere de kerkdeur sluit? Dat Hij Zijn kerk zou verlaten, zoals in de dagen van Ezechiël? Ik durf niet te zeggen dat de Heere vertrekt uit de kerk, maar de Heere spreekt hier wel een oordeel uit over de kerk. Het moet tenminste wel als en oordeel gevoeld en beleefd worden. En dat laatste lijkt eigenlijk nog steeds te ontbreken. Er wordt weinig concreet gesproken over de schuld van de kerk. Wel algemeen, maar niet concreet. Vraag uzelf eens af hoe u dat beleeft. Waar ziet u persoonlijk concreet de schuld van de kerk? Van u dus en van mij? Dit raakt de kern van het geestelijk beleven. Als we hier blind zijn, is dat heel ernstig. Beseffen we die nood?

Deze profetische lading is nodig en als dit ontbreekt hangen er dreigende wolken. Is dit niet de kwaal dat we grif toegeven dat we schuldig staan, terwijl we nauwelijks weten waar die schuld dan wel concreet ligt. Ligt het aan de prediking of aan de verdeeldheid, zoals sommigen menen? Is het onze levensstijl die Gods ongenoegen afroept? Zijn het de kerkelijke zonden die in kerkverbanden leven? Zoals bijvoorbeeld binnen kerken als de GKV en de CGK, ook de PKN en eigenlijk in alle kerken? Deze vragen roepen om een antwoord. Daniel zou dat antwoord ook profetisch kunnen geven. We hebben er op de Panddag in Urk over gesproken, maar werd het beleving? Ik vrees van niet.

Die profetie is nodig. Het kwam in mijn jeugd voor dat Gods volk indrukken had ook van de schuld van Nederland. Ik herinner me zelfs dat ooit iemand licht had gekregen, naar men zei, inzake de Boerenoorlog in Afrika. Die voorzegging kwam niet uit, dus men moet inzake zulke vraagstukken wel voorzichtig zijn. Maar men was daarmee bewogen, men ging er wel onder gebukt. Dezer dagen viel het mij op dat Jesaja heel veel aandacht geeft aan de omringende volken, zoals Assyrië en Babel en Egypte. Op die manier zou het niet vreemd zijn als we bewogen zouden zijn met de wereldheerschappij, waarbij mensen als Trump en Poetin in beeld komen. Vind u dat vreemd? Denk dan eens aan het laatste Bijbelboek. Let op de plaats van Rome daarin. Gods Woord heeft niet alleen betrekking op uw eigen ziel en zaligheid; het strekt de vingers ook uit naar de wereld.

Als er geen profetie is, wordt het volk ontbloot, zegt de Spreukendichter (29:18). Deze waarheid is actueel voor onze dagen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Profetie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's