Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig. Bidt voor ons; want wij vertrouwen, dat wij een goed geweten hebben, als die in alles willen eerlijk wandelen. Hebreeën 13:17-18

O, kudden van de Heere, gemeenten van Christus, kinderen van de Allerhoogste, bid, bid voor uw predikanten! Niemand heeft uw gebeden meer nodig dan zij. Niemand vraagt er aandoenlijker om dan zij. Voor u zwoegt de predikant in zijn studeerkamer, worstelt hij in de binnenkamer en arbeidt hij op de kansel. Aan uw hoogste welzijn wijdt hij de krachten van zijn jeugd, zijn gerijpte ervaring, zijn afgaande jaren. Voor u is hij het kanaal van onzegbare zegeningen geweest. Vaak heeft de Heere door hem tot uw mismoedige harten gesproken: gedachten van vrede en woorden van liefde. Hij is vaak gebruikt om de twijfel uit uw gemoed weg te nemen en waarheden duidelijk te maken die moeilijk te verstaan waren; ook om u op te bouwen in het allerheiligste geloof. Hij is ook vaak het middel geweest om Christus voor u dierbaar te maken, om u bij Hem te brengen om raad, als een Broeder, als een Vriend en als een Verlosser. Hij heeft Zijn heerlijkheid voor uw ogen onthuld en Zijn dierbaarheid aan uw hart. Misschien was hij de eerste van wie u over Jezus gehoord hebt! Van zijn lippen hebt u de levengevende klank van het Evangelie gehoord. Door hem bent u gewond. Door hem werd u genezen. Door hem werd u in de christelijke kerk opgenomen. Is het een onredelijk verzoek bijzonder aan hem te denken in de gebeden die u voor God uitzucht voor al de heiligen? Bedenk hoe vaak u hem met zorg vervuld hebt, zijn hart met onrust, zijn ogen met tranen, zijn mond met heilige, vurige smekingen aan de genadetroon. Zult u daarom niet voor uw dominee blijven bidden? De dankbaarheid vereist het. Gedenk hem niet slechts in uw gewone gebeden, maar laten er bijzondere gebedstijden voor hem alleen zijn. Vooral als u weet dat hij een tijd van beproeving of verdriet of zorg meemaakt, breng hem dan voortdurend en afzonderlijk bij de Heere. U hoeft de oorzaak van dat verdriet niet te weten. Als het goed is, zult u het niet willen weten. Het zal u genoeg zijn als u met tere opmerkzaamheid de schaduw van verdriet op zijn voorhoofd en de zorgelijke blik in zijn ogen, de peinzende uitdrukking op zijn gezicht ziet. U zult hem onmiddellijk in uw hart tot de Heere brengen. En o, wie kan de grootte van de zegen beschrijven die door het kanaal van uw gebeden naar zijn ziel komt? Lezer, het is mogelijk dat u zich maar een onbetekenend lid van de kudde vindt. De genade die de Heere u gegeven heeft, kan u dringen geringe gedachten over uzelf te hebben en u in de schaduw terug te trekken. Maar hoe gering en zwak u in eigen ogen bent, u hebt macht bij God in het gebed. Ziet u dat wolkje daar aan de blauwe hemel? Het heeft zijn kostbare schatten uit een verborgen bron in zich opgenomen. Geleid door Gods onzichtbare hand gaat het zijn vocht uitstorten op een uitgedroogde en dorstige plaats en verfrist en verblijdt die en maakt ze vruchtbaar. Het beekje dat stil en ongezien uit die schaduwachtige plaats vloeit, heeft zo uit zijn verborgen dal een invloed verspreid die veel verder gaat en zo groot is als nooit in hem opgekomen is en die het ook nooit kan weten!

Zo, beste lezer, kan de aard en dit kunnen de vruchten zijn van uw voorbede voor uw dominee. U hebt hem misschien geen zilver en goud te bieden; hij vraagt dat ook niet van u. Maar u kunt uw gebeden geven en die gebeden vraagt hij.

Hij smeekt u ernstig en op ontroerende wijze, om de Heere Jezus Christus’ wil en om de liefde van de Geest, dat u in de gebeden tot God voor hem strijdt!

O, de heiligende, opwekkende invloed die door die gebeden op het gemoed kunnen komen, dat kan alleen de eeuwigheid openbaren! De zegen welke die gebeden voor uzelf meenemen zal niet te berekenen en onmetelijk zijn. Het vocht dat uit de aarde opgenomen wordt, keert naar de aarde terug in dankbare en verfrissende regenbuien. Derhalve zal elk gebed dat u vurig en gelovig voor uw dominee naar de hemel opzendt, door hem weer terugkeren in plasregens van zegen op uw eigen ziel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 september 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 september 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's