Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Instant Karma

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Instant Karma

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jona 1:8 Toen zeiden zij tot hem: Verklaar ons nu om wiens wil ons dit kwaad overkomt.

‘Boontje komt om z’n loontje.’ ‘Eigen schuld, dikke bult.’ Er zijn veel uitdrukkingen die aangeven dat wie iets fout doet, direct wordt gestraft. Een moderne variant op dit thema is ‘Instant Karma’ ook wel ‘Instant Justice’ genoemd. Filmpjes met die titel zijn op YouTube razend populair. Wegpiraten die een aanrijding krijgen nadat ze andere weggebruikers hebben dwars gezeten. Of bullies die zelf te pakken worden genomen. Mensen vinden het prachtig. Waarom? Uit leedvermaak? Of vanwege plaatsvervangende wraakgevoelens namens de slachtoffers? Een andere vraag is, of het begrip Karma wel Bijbels is? Is het zo dat iemand die tegenslag heeft, kennelijk iets verkeerds heeft gedaan?

De heidense zeelui legden dat verband tussen zonden en tegenslagen wel. Die vreselijke storm was immers geen gewoon natuurverschijnsel. Die kwam van de goden! En de goden waren kennelijk boos. En daarom wilden de zeelui weten op wie de goden dan boos waren en waarom. De vrienden van Job gingen ook van dat verband uit. En daarom beschuldigden zij Job van allerlei zondige praktijken. Maar aan het einde van het boek zegt de Heere dat die vrienden niet juist hebben gesproken. En datzelfde geldt ook van de discipelen van de Heere Jezus. Zij wijzen in Johannes 9:2 op een man die blindgeboren was en stellen hun Meester de vraag wie er gezondigd had: de blinde of zijn ouders? Want blindheid is immers een straf van God? Maar de Heere Jezus wijst dat verband af. ‘Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders.’ De Heere Jezus bedoelt: er is geen sprake van een bijzondere zonde. En daarmee is de boeddhistische gedachte van Karma afgewezen.

Wij moeten dus heel voorzichtig zijn om het verband tussen tegenslag en zonde te leggen. Eigenlijk kan alleen de Heere dat doen. Maar als Hij dat doet, dan is het ook overtuigend. Mensen kunnen zich vergissen als het gaat om de vraag: ‘Waarom overkomt mij dit?’ Maar de Heere gaat in de waarachtige bekering hierin onfeilbaar Zijn weg.

In deze geschiedenis is het God Zelf Die de schuldige aanwijst. En dat is iets wat God altijd doet als Hij mensen gaat terugbrengen. Als Hij mensen gaat bekeren. Voor het eerst of opnieuw. Dan wijst de Heere de zondaar aan. Heb jij dat al eens ervaren? Dat de ogen van de Heere als het ware recht op jou gericht waren. En dat daar die uitgestoken vinger was en dat Hij zei: ‘Gij zijt die man (2 Samuël 12:7). Jij bent die jongen, dat meisje. Jij hebt gedaan dat kwaad was in Mijn oog. Jij bent Mijn gramschap dubbel waardig. Je moet sterven. En eeuwig sterven.

Wie genade mag kennen, weet daar van. Ik vraag niet hoe lang dat heeft geduurd en hoe zwaar dat was, maar iemand die genade kent, die herkent dat. Dat je ontdekt werd aan je schuld. Dat je er iets van ging verstaan dat je een zondaar bent. Dat er een pak op je schouders werd gelegd. En dat de schuldbrief werd thuisbezorgd. ‘En het lot viel op Jona.’ Onwederstandelijk en overtuigend werd het aangewezen: ‘Gij zijt die man.’

Dat is nodig, jonge mensen. We zien het in het leven van David. Die had al veel eerder kunnen buigen, want hij wist goed genoeg dat hij niet op zijn plaats was. Maar hij deed het niet. Nathan moest er aan te pas komen. En we zien het bij Jona ook. Die wist ook wel waar de schoen heeft gewrongen. Maar eerst moest het lot vallen. God Zelf moest ingrijpen. En dat is in ons leven ook nodig.

Maar: láát de Heere dat dan ook doen! Ga er niet tegenin als Hij Zijn vinger naar jou uitsteekt. Laten we de vingerwijzingen van Gods wet niet schuwen. Want de Heere wil met de prediking van de wet een mens in de schuld brengen. Waarom? Om ons verzet te breken. Opdat we een walging van onszelf zouden krijgen. Opdat we ons zouden gaan schamen voor God en voor mensen.

En Jona heeft zich geschaamd. Want hij werd en publique aangewezen. Hij moest openbaar komen. En toen gingen die heidense zeelui hem ondervragen. Wie hij was en wat hij gedaan had. Beter gezegd: God ging hem ondervragen. Elke vraag was een aanklacht. En zo moest Jona zijn eigen schuldbrief opstellen. Maar dat moet wachten tot een volgende keer. Deo Volente.

Ds. M.A. Kempeneers

www.bewaarhetpand.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Instant Karma

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's