Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Naming & Shaming

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Naming & Shaming

5 minuten leestijd

Jona 1:8 Toen zeiden zij tot hem: Verklaar ons nu, om wiens wil ons dit kwaad overkomt. Wat is uw werk en van waar komt gij? Welk is uw land en van welk volk zijt gij?

Een paar jaar geleden is de #MeToo beweging ontstaan. Grote namen werden openbaar gemaakt, vooral uit de amusementsindustrie. Bill Cosby, Harvey Weinstein, Kevin Spacey, Jeffrey Epstein en zelfs de Engelse prins Andrew. Hun verkeerde gedrag wordt publiekelijk aan de kaak gesteld. ‘Naming and shaming’ heet dat. Dat gebeurde vroeger trouwens ook al. Publiekelijke vernedering was sinds de 14e eeuw een vast onderdeel van het straffen. In de Gevangenpoort te Den Haag is een collectie schandborden te zien. Misdadigers werden vastgebonden aan een schandpaal en kregen een bord om hun nek met daarop hun misdaad. ‘Dief’, ‘vervalser’, ‘meinedige’, verkrachter’ enzovoorts. De nieuwste variant op het schandbord is de digitale schandpaal. Naming & shaming is via Twitter een dagelijks fenomeen. De tweet is het vliegensvlugge schandbord van onze tijd.

Ook Jona moest aan de schandpaal. De zeelui stellen hem allerlei vragen. Op zich geen vreemde vragen. Jona kan ze zo beantwoorden. Maar de vragen worden gesteld in bijzondere omstandigheden. Jona staat daar te midden van een bovennatuurlijke storm. Die een teken is van Gods ongenoegen. Een uiting van Gods toorn over Jona’s gedrag. En Jona voelt dat het niet de zeelieden zijn, maar dat God hem aan het ondervragen is.

Wat is uw werk…?

Een makkelijke vraag voor Jona. Hij was een profeet van de allerhoogste God. Hij was iemand die door de Heere was afgezonderd. Die geroepen was en die was uitgezonden. En Jona heeft grote dingen mogen doen en heerlijke woorden mogen verkondigen.

…en van waar komt gij? Welk is uw land…?

Eveneens geen moeilijke vraag. Jona woonde in het land dat God aan Abraham, Izak en Jakob heeft beloofd. Het is het land dat aan het nageslacht van deze aartsvaders is gegeven. Het land dat een bewijs ervan is dat de beloften van God waarachtig en betrouwbaar zijn.

…en van welk volk zijt gij?

Ook dat is duidelijk. Jona is van dat volk, dat in het hart van God is geboren. Het volk van Gods genadige verkiezing.

‘Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.’ Jona is een kind van het volk van Gods welbehagen. Dat heeft Jona niet zelf uitgekozen, maar de Heere heeft hem onder dat volk een plaats gegeven.

Jona zal de vragen met toenemende schaamte hebben gehoord. Dat was althans wel de bedoeling, want bij elke vraag werd zijn schuld groter. Want al die dingen, al die zegeningen die in de antwoorden op deze vragen zijn opgesloten, zijn stuk voor stuk ook strafverzwarend. Die maken het allemaal extra erg.

Is het ook niet zo in ons leven? Als de Heere ons gaat ‘Namen and Shamen’? Of zoals dat in geestelijke taal heet: als de Heere in je leven de schuldbrief gaat opstellen. Bij elke vraag werd de schuldbrief van Jona langer. Hoe is het als wij zulke vragen moeten beantwoorden?

Uit welk land komen wij? Wij zijn geboren in een land dat bijzonder gezegend is. Met zoveel voorspoed en rijkdom. En dat terwijl er miljoenen honger lijden. En van welk volk zijn we? Het Nederlandse volk dat in het verleden zoveel van Gods bemoeienissen heeft gekend. De Reformatie heeft ons de zuivere Bijbelse leer gebracht. Wat werden er in de afgelopen eeuwen veel Nederlanders bekeerd. En ook in de 21e eeuw zijn we nog zo rijk bevoorrecht, met onze vrijheid van godsdienst en onze reformatorische scholen. En als we al die dingen optellen, dan zou ons leven één grote lofzang op Gods goedheid moeten zijn. Zo zou het leven van Jona ook hebben moeten zijn. Maar zo was het niet.

Hoe is dat in jouw leven? Als je alle voorrechten en zegeningen uit je leven eens optelt. Moeten we dan niet beschaamd ons hoofd buigen? Als kind ben je gedoopt. Thuis, in de kerk en op school heb je horen vertellen van de Heere Jezus. Je hebt misschien wel een bekeerde moeder of opa. Wat erg als al die voorrechten ons niet tot bekering hebben gebracht! Of als we na ontvangen genade zo slordig leven!

En nu zou het met Jona verkeerd zijn afgelopen als er op Golgotha niet Iemand aan de schandpaal had gehangen, met boven Zijn hoofd het schandbord: ‘Jezus de Nazarener, de Koning der Joden’.

Het meest indringende voorbeeld van Naming & Shaming uit de wereldgeschiedenis.

Dat is ook voor jou het enige Middel om de straf te ontgaan.

Ds. M.A. Kempeneers

www.bewaarhetpand.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Naming & Shaming

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's