Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is jouw Waarom?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is jouw Waarom?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jona 1:10 Toen vreesden die mannen met grote vreze, en zeiden tot hem: Wat hebt gij dit gedaan? Want de mannen wisten, dat hij van des HEEREN aangezicht vlood; want hij had het hun te kennen gegeven.

Het lijkt zo’n simpele vraag: ‘Waarom doe je wat je doet?’ Zo’n vraag waar je een simpel antwoord op hebt. Bijvoorbeeld: ‘Omdat ik andere mensen wil helpen.’ Oké, dat is mooi, maar waarom wil je andere mensen helpen? Dat gaat een stapje verder. Je kunt zeggen: ‘Omdat ik mij dan prettig voel.’ Maar dan kun je de vraag krijgen: ‘En waarom voel je je dan prettig?’ Bij verder doorvragen begint vaak de verlegenheid. Waarom doe je wat je doet? Er is niet altijd een gegronde reden voor. Dat geldt zeker voor de verkeerde dingen die we doen.

De zeelui hebben Jona’s schuldbelijdenis gehoord. Ze hebben Jona ook horen getuigen Wie deze God is. En ze hebben ook gezien waar de God van Jona toe in staat is. Daar hadden ze diep respect voor. Vergeet het niet, ze staan op een schip dat dreigt te breken. Ze staan midden in een bulderende storm. Ze dreigen elk moment verloren te gaan! En dat is de schuld van deze man!

En ze begrijpen het niet. Jona, als dat waar is, als jouw God werkelijk de Almachtige is. En als jij een dienstknecht van deze God bent. Hoe kan het dan dat je ongehoorzaam bent aan deze God? Hoe heb je het aangedurfd om deze God te tarten? Hoe haalde je het in je hoofd om bij ons aan boord te gaan?

Wat hebt gij dit gedaan?

Die vraag die klinkt door heel de Bijbel heen. Wat doet Abraham in de tent van Hagar? Wat doet David op dat dak van zijn paleis? Wat doet Simon Petrus in de zaal van Kajafas?

En het is een vraag die ook aan ons gesteld kan worden. Want we zijn allemaal belijders van het geloof.

We belijden dat God de Almachtige is. De Schepper van de hemel en van de aarde. Maar kijk je leven dan eens na. Als je dat nou meent, dat je gelooft dat God de Almachtige is. Hoe kan het dan dat je bij Hem wegloopt? Hoe kan het dan dat je Hem ongehoorzaam bent? Als je in die God gelooft? Durf je dat dan allemaal aan?

Waarom doe je wat je doet? Waarom leef je vaak zonder God? Wat heb je voor redenen in God gevonden dat je Hem niet vreest en Hem niet dient? Verdedig jezelf eens? Waarom leef je zo ondankbaar? Waarom trekt je hart zo naar de wereld? En naar de dingen van de tijd? En waarom ervaar je de dienst van de Heere vaak als een lastige dienst in plaats van een liefdedienst? Waarom hou je vast aan de zonde, misschien wel aan een bepaalde zonde, een boezemzonde?

Die vragen komen allereerst tot onbekeerde mensen. Een vraag naar gegronde argumenten om onbekeerd te zijn. Wat er op tegen is om de Heere te vrezen.

Waarom leven we zonder Gods genade? Waarom kunnen we het zo goed uithouden in de wereld?

Waarom verontrust het ons maar zo weinig of misschien helemaal niet, dat we op reis zijn naar de eeuwigheid? Wat is er op tegen om Christus te voet te vallen?

Maar die vraag komt ook heel nadrukkelijk tot Gods kinderen. Als ze niet op hun plaats zijn. Hoe komt dat? Waar heeft de Heere dat aan verdiend, dat ze Zijn gemeenschap niet zoeken? Waarom blijft de binnenkamer leeg? Waarom hebben ze geen zin meer om goede boeken te lezen? Waarom krijgt dit aardse leven alle aandacht? Waar heeft God dat aan verdiend? Was het niet goed in Zijn nabijheid? Viel het tegen toen Hij Zich openbaarde? Ontbrak er iets aan de liefde die Hij betoonde? Is er iets in Hem waarvan je zegt: nee toch maar liever niet. Een ontdekkende vraag. Wat hebt gij dit gedaan?

Moeten wij allemaal ons hoofd niet buigen als dit wordt gevraagd? Omdat we helemaal geen recht hebben om God zo te behandelen?

Jonge mensen, vlucht niet bij die God vandaan, maar vlucht naar die God toe! Met het gebed in je ziel: vergeef mij al mijn zonden. Die Uwe hoogheid schonden!

Want dat is nodig. Om in de schuld te komen voor God.

Ds. M.A. Kempeneers

www.bewaarhetpand.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Wat is jouw Waarom?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's