Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Theodorus Avinck-4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Theodorus Avinck-4

De ware evangelische verootmoediging

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het komen tot Christus

Door verootmoediging krijgt de zondaar geen recht om tot Christus te gaan. “De grond van ons recht en onze vrijmoedigheid waardoor we mogen komen, ligt alleen in de genadige schenking en aanbieding van Christus door het Evangelie.” Avinck noemt verschillende zaken op die nodig zijn om tot Christus te komen. 1. De zonde moet tot een last zijn. Zonder het voelen van deze last is er geen komen tot Christus om van die last verlost te worden. Christus verlost niet in de zonde, maar van de zonde. De zonde wordt tot een last door het ontdekkende werk van de Heilige Geest. Als zo’n ontdekte ziel in de zonde zou moeten blijven, dan zou het leven een hel op aarde zijn. 2. Als een zondaar tot Christus komt, moet hij afzien van al zijn vertrouwen op andere dingen. Het geloof is immers een uitgaan uit zichzelf om alles van Christus te ontvangen. 3. Als een zondaar tot Christus komt, moet hij op zijn godsdienstige plichten de dood schrijven. Wie op zijn plichten blijft steunen zal Christus nooit omhelzen. Het is nodig te sterven aan de wet door de wet. De farizeeër steunde op zijn plichten in tegenstelling tot de tollenaar. 4. Als iemand tot Christus komt moet hij de noodzaak, de dierbaarheid en de gepastheid van Christus zien. Wie hier niets van ziet wordt niet tot Christus gedreven. 5. Als iemand tot Christus komt, moet hij door het Evangelie gelokt en genodigd worden. Het Evangelie biedt alle zondaren verzoening aan. Wie denkt dat hij geen verzoening nodig heeft, komt niet tot Christus. Wie beleeft een goddeloze vijand van God te zijn, voelt zich ingesloten door het Evangelie. 6. Wie tot Christus komt, moet Hem om niet aannemen.

7.Gehechtheid aan het schepsel en de dingen die we zien, staan in de weg om te komen tot Christus. Als wereldse dingen, afgoden, sterk in de ogen schitteren, kan de heerlijkheid van Christus niet gezien worden. 8. Alleen door oprechte vernedering wordt de rechtvaardigheid, genade, barmhartigheid en liefde van God tot zondaren gekend.

De maat van de verootmoediging

Hoe zwaar en diep moet de verootmoediging zijn? Dat kan verschillend zijn. Het was bij de stokbewaarder anders dan bij Lydia. De verootmoediging is diep genoeg als ze ertoe leidt dat Christus dierbaar, noodzakelijk en gepast wordt en de zonden bitter en een last worden. Kan de vernedering en verbrijzeling ook te ver gaan? Ja, als ze dieper gaat dan terechtkomen aan de voeten van Jezus. Het gaat ook te ver als we onze plicht niet meer kunnen vervullen. Dit geldt ook wanneer wanhoop zich meester maakt van de zondaar zodat hij denkt dat de zonde niet meer vergeven kan worden. Moet de verootmoediging zo diep gaan dat men onverschillig staat tegenover de eigen zaligheid? Het moet zover gaan dat het veroordelende vonnis wordt goedgekeurd. Maar men mag niet onverschillig staan tegenover de eigen zaligheid. “Het wordt nergens in de Bijbel vereist dat wij tot dat punt vernederd moeten worden.” Dan zou de zondaar er immers een welgevallen in moeten hebben God eeuwig te lasteren. “Ten slotte: de belofte van vrede en rust wordt gegeven aan hen die tot Christus komen, maar niet aan hen die er tevreden mee zijn om verloren te gaan.” Is er verschil tussen wettische en evangelische verootmoediging? Wettische verootmoediging ontstaat door het zien op de straf op de zonde. Evangelische verootmoediging ziet hoe erg de zonde is, de zonde wordt immers bedreven tegen een goedertieren en weldadig God.

Toepassing

Onbekeerden zien niet dat zij Jezus nodig hebben omdat zij niet op de goede manier verootmoedigd en vernederd zijn. Er zijn er die afscheid nemen van uitspattingen in de zonde en gaan vertrouwen op een keurig, net leven. Daar worden zij hoogmoedig op. Sommigen gaan door met zondigen tegen hun geweten in. Anderen vertrouwen op hun tranen en verootmoediging. Soms worden overtuigingen in de kiem gesmoord. We kunnen alleen behouden worden als we tot Christus komen, als we in Hem geloven.

Zondaren worden geroepen en genodigd zoals zij zijn. Wie komt tot Christus zal de zonde dieper zien dan tevoren.

Gods kind is van alles afgebracht voor hij tot Christus kwam. De Heilige Geest heeft u vernederd en uw sterke tegenstand overwonnen. U zult uzelf hoe langer hoe meer leren kennen. Naarmate zonde, schuld en onmacht meer worden ingeleefd, wordt Christus dierbaarder en gepaster. De Heere laat al meer zien wat er leeft in de diepe schuilhoeken van het hart en laat de verdorvenheden weleens los. De Heere houdt Zijn genade weleens in. Dat is om in de laagte en de diepte te houden. Zo wast Christus en u wordt minder. Meer zien op de zonde en meer zien op de Borg. De ware evangelische verootmoediging is nodig om te geloven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Theodorus Avinck-4

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2020

Bewaar het pand | 12 Pagina's