Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Hij zal u onderhouden”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Hij zal u onderhouden”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Psalm 55:23

Wat zorgen zijn hoef ik niemand te vertellen. Het leven, ons hoofd en ons hart kunnen vol zorg zijn. Het leven is niet makkelijk en het is om der zonde dat er zo vele zorgen zijn. Als we dit inzien wordt het des te groter dat een mensenkind nu al zijn zorgen mag werpen op de Heere, zoals David het ons voorhoudt: “Werp uw zorg op de HEERE en Hij zal u onderhouden; Hij zal in eeuwigheid niet toelaten dat de rechtvaardige wankele”.

Deze Psalm is een onderwijzing. Je kunt anderen alleen maar onderwijzen als je zelf onderwezen bent, en dat is David. David gaat gebukt onder vele zorgen. Zijn bloedeigen zoon Absalom staat hem naar het leven. Er vindt een staatsgreep plaats. De goddeloze Absalom grijpt naar de koningskroon en David, Gods kind en de door God aangestelde koning, neemt barrevoets de vlucht.

Het wonderlijke is dat David niet opstandig is. Absalom staat op tegen zijn vader, maar David buigt onder God. Hij zwijgt zelfs onder de vloeken en verwensingen van de valse Simei. Hij is niets anders dan Gods oordeel waardig.

En toch, toch is zijn toevlucht in God. In de genade en trouw van God. Zie alleen maar eens Wie de Heere altijd voor hem is geweest. En ach, wie was David tegenover Hem? Hij mag zijn zorgen aan de Heere bekend maken. En daartoe roept hij ook anderen op, ook u, gebukt onder vele zorgen. Werp uw zorg op de HEERE, de trouwe Verbondsgod, in Christus een goedertieren Vader voor al zijn (zondige) kinderen. Onze zorg, onze vragen, onze moeiten voor de Heere beschuldigend en opstandig neerwerpen, nee, dat mag niet en dat kan David ook niet. Maar wat hij wel kan en mag en moet ook is al zijn zorgen op de Heere werpen. Op Hem. Op de rug van de Heere Jezus Die in alle benauwdheid benauwd is geweest en nu een medelijdende en een je last mededragende Hogepriester wil zijn.

Zorgen kennen we allemaal. Maar kennen we ook de weg naar de Heere? Als je bij Hem terecht kunt, o zondaar, zelfs met je allergrootste nood en met je allerhoogste schuld, zou je dan niet bij Hem kunnen aankomen met de zorgen om je gezondheid, je opzien tegen de dood, de zorgen om je kinderen, je werk, je huwelijk? En waarom zegt David dat? Omdat hij ondervonden heeft dat de Heere je dan zal onderhouden. Verzorgen. Raad geven. Doorhelpen. Uithelpen.

Ja, als u bent zoals ik dan wil je gelijk van alles af en rust en voorspoed en al die dingen meer. Maar zo handelt de Heere niet met Zijn kinderen. Hij bezorgde bij de weduwe van Zarfath geen balen meel en kratten met olieflessen. Maar Hij hielp dagelijks door. Gelukkig is de mens die de Heere niet zo af en toe en bij gelegenheid nodig heeft, maar in alles, en altijd, dagelijks. Dagelijks moest het manna opgeraapt worden, op je knieën, en elke dag weer met een lege kruik. Hij zal u onderhouden. Dat ondervond David ook. Absalom achtervolgde hem. Simei vervloekte hem. Maar Barzillai onderhield hem. Wie zijn zorgen op de Heere leert werpen, leert een verrassend God kennen.

We leven in een tijd vol van zorg en onzekerheid. Zo is het leven altijd al geweest. Maar door de corona crisis worden we er duidelijk bij bepaald. Wat zegt de Heere tot ons door deze ellendige crisis: Zoek Mijn Aangezicht, Psalm 27. En dat heeft David gedaan. En zo kon hij, zelfs in die barre omstandigheden rust ondervinden, rust van boven. Want als hij in die dagen op een morgen ontwaakt, en Joab vraagt hem of hij nog een beetje geslapen heeft, antwoordt hij: Ik lag en sliep gerust, van ’s HEEREN trouw bewust, tot ik verfrist ontwaakte. Want…God was aan mijn zij, Hij ondersteunde mij, in ’t leed dat mij genaakte. En daarom: Ik zal vol heldenmoed, daar mij Zijn hand behoedt, tienduizenden niet vrezen, ‘schoon ik van alle kant, geweldig aangerand, en fel geprangd moog’ wezen. Dus: welgelukzalig is de mens die de God van David tot zijn Hulpe heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

“Hij zal u onderhouden”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's