Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft. (Jesaja 66:2b)

Er zijn mensen die weinig op hebben met wat zij noemen een ‘kenmerkenprediking’. Dat zou onschriftuurlijk zijn, het zou indruisen tegen het woord van de apostel Paulus die zegt dat hij niet anders heeft willen weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. Een kenmerkenprediking is volgens hen geen ‘Christús-prediking’, maar een ‘christén-prediking’.

Bovengenoemde tekst logenstraft deze gedachte. We treffen er namelijk wel degelijk kenmerken in aan. En deze tekst staat niet op zichzelf. Als het gaat om de vraag wat voor mensen Gods kinderen zijn en waar je ze aan kunt herkennen, dan geeft ook de Heere Jezus daar een antwoord op. In de Bergrede noemt Hij ze ‘arm van geest’. Het zijn mensen die treuren; die hongerig en dorstig zijn naar de gerechtigheid enzovoorts. Als je naar onze tekst kijkt dan kun je zeggen: Gods kinderen dat zijn mensen die arm en verslagen van geest zijn.

We komen ze in de Bijbel tegen, arme mensen met een verslagen geest. De tollenaar in de tempel bijvoorbeeld. Een man die zijn ogen niet durfde op te slaan naar de hemel. Een man die op zijn borst slaat als teken van zijn zielensmart en die het voor God uitsnikt: ‘O God wees mij de zondaar genadig’. Zo maakt de Heere Jezus duidelijk wat het betekent: de arme en verslagene van geest.

Zo maakt de Heere hen. Voordat de Heere een hart gaat helen, breekt Hij het. Voordat Hij rijk maakt, maakt Hij arm. Voordat Hij levend maakt, doodt Hij. En zo baant de Heere de weg en gaat Hij bij de zondaar de ogen ervoor openen voor de noodzakelijkheid van een Borg. Hij gaat plaats maken voor de persoon en het werk van de Heere Jezus Christus. Om te kunnen doen wat de psalm zegt:

Hij heelt gebrokenen van harte

Hij verbindt ze in hunne smarte

Het derde merkteken hangt met die andere twee samen: ‘…en die voor Mijn Woord beeft.’ Hoe komt dat? Waarom beven ze voor het Woord? Omdat ze er geloof aan leerden hechten. Het is waarheid voor hen geworden. Maar dan ook alles wat dat Woord zegt. Gods wet. Met al de eisen en al de dreigingen. ‘Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in ál hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen’. Dat geloven ze. En daar béven ze voor. Want God vervloekt hen. Hij veroordeelt hen. David zegt in psalm 6: ‘Mijn ziel gans neergebogen, schrikt voor Uw heilig ogen!’ Zo leert God het Zijn volk. Hij leert ze respect voor Zijn heiligheid, voor Zijn majesteit, voor Zijn Woord, voor Zijn wet.

Maar dan het onbegrijpelijke wonder, dat de Heere zulke mensen niet wegstoot. Want als ze zichzelf moeten gaan veroordelen, dan veroordeelt Hij ze juist niet meer. Maar dan wordt dat beloftewoord waar. ‘Op deze zal Ik zien’. En dan moet u dat niet verstaan als wordt hier gesproken over het feit dat Hij nu eenmaal álle dingen ziet en dat zijn ogen de ganse aarde doorlopen. Maar het ´zien´ waar het in onze tekst om gaat, dat is een bijzonder ´zien´. Dat is een ´zien´ in liefde.

Zoals je dat leest van het volk van Israël als ze in Egypte verdrukt worden. Dan lezen we dat God hen zág. Hij hoorde hun gekerm en Hij vergat ze niet. Want Hij hoort het geroep van zijn ellendigen. Hij ziet ze aan, Hij is met hen bewogen, Hij heeft hen lief.

Waarom? Niet omdat zij zo zijn. Maar omdat Hij zo is. Omdat Hij genadig is. En barmhartig. En groot van goedertierenheid. God ziet op armen en verslagenen van geest neer omdat Hij zijn eigen Zoon niet gehoord heeft. Omdat Hij op het geroep dat vanaf het kruis op Golgotha klonk niet heeft geantwoord, daarom kan Hij het geroep van ellendigen horen. Daarom ontfermt Hij Zich over hen. Daarom kan de Heere Jezus die armen van geest niet voorbijgaan. Omdat Hij gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. En Hij ziet zo’n verlorene en Hij hoort zo’n verlorene. In Zichzelf bewogen ziet Hij op zulken neer.

Wat een wonder. De Heere geeft niet alleen een belofte. Maar Hij gaat dat nu ook waarmaken. Hij gaat die belofte ook vervullen. Want:

Hij is nabij de ziel, die tot Hem zucht;

Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht;

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's