Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus houdt van jou!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus houdt van jou!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Enkele jaren geleden liep ik eens in het centrum van Rotterdam. Op de hoek van de Bijenkorf zag ik een straatevangelist staan. En die zei tegen iedereen die hem passeerde: ‘Jezus houdt van jou!’ De meeste mensen reageerden niet. Anderen zeiden: ‘Nou, dat is fijn dan!’ en liepen lachend door. Nu kun je zeker positieve dingen zeggen over deze straatevangelist. Hij deed het dan toch maar om zo midden op straat mensen aan te spreken en hen op de Heere Jezus te wijzen. Doen wij dat weleens? Maar de vraag is: heeft dit zo wel zin? Is dit Bijbels, om zomaar tegen iedereen te zeggen: ‘Jezus houdt van jou?’ Deden de profeten en de apostelen dat ook zo? En hoe doet de Heere dat Zelf? Hoe maakt Hij plaats voor het evangelie in een mensenhart?

Als wij ons eens even op die zeemannen focussen, dan zien we dat er in hun leven een geweldige verandering heeft plaatsgevonden. Aan het begin van het hoofdstuk waren het nog allemaal afgodendienaars. Maar aan het einde van het hoofdstuk roepen ze tot de HEERE!

Hoe kwamen ze zover? Toen ze wegvoeren uit Joppe, was er nog niks aan de hand. In hun gedachten waren ze bezig met de dingen van het aardse leven. Hun scheepslading bijvoorbeeld. En wat die voor hen allemaal zou opleveren.

Maar toen kwam die storm. Zo erg, dat hadden ze nog nooit meegemaakt. We lezen in vers 5: ‘Toen vreesden de zeelieden…’ Daarvoor hadden ze van vrees geen last. Maar toen die storm kwam, begonnen ze te vrezen. En ze hadden geen oog meer voor hun kostbare lading. Die kieperden ze zonder aarzeling overboord. Er was nog maar één ding: ‘hoe overleef ik dit?’ En toen gingen ze roepen.

Zo deed de Heere dat bij deze zeelui. Hij verwekte angst voor de dood bij hen. Dat is volgens veel evangelisten een verkeerde methode. Dat je de mensen angst aanjaagt. Dat is verkeerd. Je moet juist zeggen dat God hen liefheeft en dat Jezus voor hen is gestorven. En je moet ze zeker niet bang maken! Je moet niet dreigen en je moet niet spreken over de toorn van God. En de hel, daar moet je het al helemáál niet over hebben! En daarmee zeggen zulke mensen dus dat ze het beter weten dan God. Want die doet het juist nogal eens precies op deze manier. Hij brengt mensen in nood om ze zo te leren roepen om genade. Dan ontketent Hij soms stormen in het leven. Zoals Hij dat bij die zeelui deed. En dat was geen hardheid van de Heere, nee dat was juist genade.

En die genade hebben wij ook nodig. Dat we de dingen gaan zien zoals ze werkelijk zijn. Namelijk dat ons leven niet anders is dan een gestadige dood. En dat sterven God ontmoeten is. Zodat we de vraag leren stellen: hoe zal het dan met mij zijn? Waar zal ik straks de eeuwigheid gaan doorbrengen?

Wat deze zeelui ook gingen beseffen, is hoe onmachtig hun eigen goden waren. Daarmee liepen ze vast. Toen het duidelijk werd dat ze de storm niet zelf de baas konden, begonnen ze hun goden aan te roepen. Maar hoe ze ook riepen, de storm werd alleen maar erger. En er was geen god die iets deed. Hun ogen gingen er voor open dat ze een andere Macht nodig hadden. En ze hebben aan Jona gevraagd Wie zijn God was en of hij tot Hem wilde roepen.

En Jona heeft het verteld. En in zijn preekje legde hij de nadruk op de majesteit van God. En dat boezemde deze zeelui diep ontzag in. Want nu zagen ze het verband tussen de zonde en de storm. En wat voor gevolg het heeft, als een mens tegen deze God zondigt. Dat hij dan zijn recht op het leven verliest. En ze hebben dat ook uit Jona’s mond gehoord. ‘Werpt mij in de zee’, want ik heb gezondigd.

‘Jezus houdt van jou. Alzo lief heeft God de wereld.’ Het is allemaal waar. Maar een mens blijft er koud en ongevoelig voor als hij niet eerst iets gezien heeft van de werkelijkheid van zijn leven. Aan allerhande ellendigheid, ja aan de verdoemenis zelf onderworpen. Dan pas zal hij gaan roepen. Toch?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Jezus houdt van jou!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's