Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Typologie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Typologie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor alle duidelijkheid: Dde titel boven dit stukje heeft niets te maken met een typecursus of een typediploma. Het woord ‘typologie’ betekent in de theologie dat bepaalde gebeurtenissen uit het Oude Testament typen zijn van het leven van de Heere Jezus Christus. Het Griekse woord ‘tupos’ betekent onder andere ‘teken’ en ‘voorbeeld’.. De typologische Bijbeluitleg zien we bijvoorbeeld in de 1 Korinthe 5:7 waar het paaslam een voorbeeld van de Heere Jezus wordt genoemd. En de Heere Jezus Zelf noemt in Mattheüs 12:4 Jona’s verblijf in de vis een type van de drie dagen dat Hij in het graf zou zijn.

Dit vraagt wel even een omslag in ons denken. Tot nu toe ging het over Jona als persoon. En toen is duidelijk geworden dat Jona een zondig mens was. Hij was de Heere ongehoorzaam omdat hij het niet met Hem eens was. Hij weigerde om naar de heidenen te gaan om het Woord van God daar te verkondigen. Daarom werd hij door de Heere bezocht met die storm. En toen moest Jona zijn schuld erkennen en het recht van God aanvaarden.

Maar behalve als zondig mens wordt Jona ons in de Bijbel dus ook getekend als type van Christus. Hij is in bepaald opzicht dus een voorbeeld van hoe de Heere Jezus Zijn Borgwerk heeft gedaan. Maar, dat gold natuurlijk alleen van dit moment. Toen Jona wegvluchtte, was hij bepaald geen type van de Heere Jezus. Hij was dat alleen toen hij in die vis zat en er ook weer uit kwam. Toen was hij een voorbeeld van de begrafenis en opstanding van de Heere Jezus.

En als we dus gaan nadenken over de vraag waarom Jona overboord moest, dan kun je dat van twee kanten bekijken. Je kunt het bekijken van de kan van Jona als zondaar. Dan moest Jona overboord omdat hij gezondigd had. Dan was het een straf. Maar je kunt het ook bekijken van de kant van Jona als type van de Heere Jezus. En dan moest hij overboord om de zeelui te redden van een zekere dood. En vanuit dat laatste perspectief willen we nu de tekst lezen. Dat het leven van de zeelui gespaard werd, omdat Jona overboord ging. Als type van de Heere Jezus.

Jona heeft tegen die zeemannen gezegd dat ze hem overboord moesten werpen. Dan zouden ze leven. Daar wilden ze aanvankelijk niet aan. Ze hebben uit alle macht geroeid en zo zelf geprobeerd om die storm te overleven. Maar uiteindelijk moesten ze het opgeven en op bevel van Jona hebben ze hem overboord geworpen. En zo zijn ze gered. Toen werd de zee stil en was de toorn van God voorbij.

En deze God is nog niet veranderd. Gods gerechtigheid is nog niet veranderd. En de mens is ook niet veranderd. En wat voor die zeelui nodig was, dat is nog steeds nodig. Volgens de Catechismus is er in de waarachtige bekering de afsterving van de oude mens. Dat wil zeggen dat je je ellende leert kennen. En dat je alles kwijtraakt waar je je vertrouwen op stelt. Je moet inzien dat de dingen van dit aardse leven uiteindelijk geen geluk brengen. Je moet van je afgoden bevrijd worden. En je moet de Heere leren kennen als een genadig God. Dat zijn de kernzaken. Die moesten die zeelui leren kennen en die moeten wij ook leren kennen. En natuurlijk, de omstandigheden van die zeelui waren anders dan die van ons. De Heere heeft geen maatkostuum dat ieder van Zijn kinderen aan moet trekken. Maar de Heere volgt wel altijd hetzelfde patroon.

En dan gaat die mens ook leren dat er een hele weg nodig is om de toorn van God te stillen. Veel mensen gaan proberen het dan eerst zelf op te lossen. Door stipt en vroom te leven. Maar daar ligt geen rust in. Er is alleen vrede in het Borgwerk van Christus. Hij kwam in de zee van Gods gramschap terecht. Vanaf het begin tot het einde van Zijn leven, en in het bijzonder op Golgotha. ‘Al Uw baren en Uw golven zijn over Mij heengegaan.’ Psalm 42 is de psalm van Christus. En toen de Heere Jezus het uitriep: ‘Het is volbracht!’ Toen stond de zee van Gods gramschap stil van haar verbolgenheid. Daarom mag jij toegaan tot de troon der genade om van God barmhartigheid te krijgen. Om Jezus wil.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Typologie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's