Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waar of niet waar?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waar of niet waar?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit is één van de Bijbelverhalen die door veel mensen belachelijk wordt gemaakt. ‘Iemand wordt opgeslokt door een vis en die kan dat ook nog eens navertellen? Haha, kom op zeg, we leven in de 21e eeuw! Dat kan toch helemaal niet?’

Wat denk jij? Zijn alleen die dingen waar, die we in een laboratorium kunnen bewijzen? Geloven we alleen de dingen waar empirisch bewijs voor is? Sluiten we alles wat we niet kunnen uitleggen uit? Kortom: is dit verhaal waar of niet waar? Is het echt gebeurd of niet echt gebeurd? Laten we er eens over nadenken.

Als Jona in het water valt, dan ligt die vis daar niet te wachten en die slokt Jona ook niet direct op. Zo staat het wel op de plaatjes in de kinderbijbel, maar zo is het niet gegaan. In hoofdstuk 2:5-6 vertelt Jona achteraf iets van zijn ervaringen: ‘De wateren hadden mij omgeven tot de ziel toe, de afgrond omving mij; het wier was aan mijn hoofd gebonden. Ik was neergedaald tot de gronden der bergen.’ Jona zonk naar beneden tot hij bij de bodem was, waar het zeewier groeit. Dat is mogelijk, omdat de Middellandse Zee nog geen 6 meter diep is. Hij zal natuurlijk een poosje zijn adem hebben ingehouden. En dat kan een mens een minuut volhouden, twee minuten misschien, of nog iets langer, maar er komt een moment en dan gaat je mond in een refl ex open en dan zuigen je longen zich vol met water en dan verdrink je. Zo ziet het er voor Jona uit.

Maar dan ervaart hij iets heel vreemds. Het zal een poosje geduurd hebben voordat hij het zich realiseerde, maar… dan beseft hij dat hij in het donkere en stinkende ingewand van een vis zit! En Jona zal het ongetwijfeld benauwd hebben gehad. Maar het zal voor hem tegelijk een groot wonder zijn geweest, want hij kan ademhalen! Hij leeft nog!

‘Ja, ho even’, zo zegt de 21e-eeuwse wijsneus, ‘dat kan toch helemaal niet! Dat is toch nog nooit gebeurd, daar zijn toch helemaal geen voorbeelden van bekend?’

Dat laatste zal waar zijn. Al zijn er wel complete dieren, groter dan een mens gevonden in de maag van een potvis, een walvishaai en een witte haai.

Maar, jonge mensen, los daarvan, deze geschiedenis staat niet in het reisverslag van een of andere zeeman! Maar dit staat in het heilig Woord van God! Deze geschiedenis is in de Bijbel terechtgekomen door de inspiratie van de Heilige Geest! En of er nu wel of geen voorbeelden van bekend zijn, God de Almachtige, die de zee en het droge gemaakt heeft, Die beschikte in Zijn almacht en voorzienigheid een grote vis. Zo staat het in de Bijbel en daarom geloven we het.

En ook de Heere Jezus heeft het geloofd, want Hij verwijst naar deze geschiedenis in Mattheüs 12:40 ‘Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.’

Voor de Heere Jezus was het geen onmogelijkheid om te geloven dat Zijn Vader een vis beschikt heeft om Jona op te slokken en dat Jona 3 dagen en 3 nachten in het ingewand van de vis was. En als Hij het geloofde, zouden wij dat dan niet geloven? Zouden wij het beter weten dan de Heere Jezus?

Waarom stellen veel mensen altijd vragen bij de wonderen van de Heere? Waarom willen veel hedendaagse theologen dit wonder alleen symbolisch opvatten? Wel, als ze er in slagen om de wonderen uit de Bijbel te halen, dan zijn ze er al half in geslaagd om God uit de Bijbel te halen. En als God weg is uit de Bijbel, dan is God ook weg uit ons leven en dan is de mens vrij om te doen en te laten wat hij zelf wil. Dan is er geen Rechter, Die alles in het gericht zal brengen.

Dat zit achter al die ongeloofsvragen. Men wil het eigen verstand laten heersen over Gods Woord, zodat men de eigen wil kan laten regeren. Geen God en daarom ook geen wonderen van God.

Maar, zo zei eens een eenvoudige vrouw: al had er gestaan dat de vis in Jona zat, dan had ik het ook geloofd. Want het staat in de Bijbel. En zo is het.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Waar of niet waar?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's