Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het krijgen van een tekst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het krijgen van een tekst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Misschien denk je: wat is dat: het krijgen van een tekst? Dat je van de dominee in je belijdenisdienst een persoonlijke Bijbeltekst krijgt? Of als een geschenk, een ingelijste Bijbeltekst, uitgesneden in hout of geborduurd? Gaat het daar over? Nee, als ik het heb over ´het krijgen van een tekst´, dan bedoel ik dat de Heilige Geest een Bijbeltekst of een psalmvers met kracht in het bewustzijn brengt. Terwijl je bezig bent met je werk, of aan het bidden bent. Dat een bepaalde Bijbeltekst steeds weer bij je opkomt. En dat je jezelf afvraagt: ‘Wat betekent dat, wat heeft mij dat te zeggen?’

Misschien is het je opgevallen dat Jona in zijn gebed woorden uit de psalmen gebruikt. In vers 2 haalt hij psalm 120:1 aan. En in vers 3 citeert hij psalm 42:8. In vers 9 gebruikt hij woorden uit psalm 50:14 en psalm 3:9. Kijk het maar na in je Bijbeltje, dan zie je de tekstverwijzingen staan.

Jona had in de vis geen Bijbel bij zich. Maar hij kende de Bijbel wel. Hij kon hele gedeelten van de Bijbel uit zijn hoofd. En daar had hij nu profi jt van. Langs deze weg komt Jona tot de beoefening van het geloof. De Heilige Geest legt een verbinding tussen de Heilige Schrift en het hart van Jona. Datgene wat Jona beleeft, dat vindt hij terug in de psalmen.

En dat doet de Heilige Geest nog altijd op die manier. Datgene wat in de Bijbel staat, wordt in het hart beleefd. Dat is een kenmerk van het echte geestelijke leven. Iemand die genade mag kennen, in welke nood hij of zij zich ook bevindt, maar hij kan het in de Bijbel terugvinden. In wat voor omstandigheden een kind van God ook is, maar er zijn anderen voor hem geweest die in vergelijkbare omstandigheden zijn geweest.

En dit is tegelijkertijd ook een toetssteen voor ons geestelijke leven. Datgene wat we beleven en ervaren, staat dat in de Bijbel? Het geestelijke leven, of wat je er voor houdt, je bekering, je geloof, dat moet allemaal terug te vinden zijn in de Bijbel.

Als de Heilige Geest in een mensenhart werkt, dan doet Hij dat immers altijd overeenkomstig Zijn Heilig Woord. De Geest zal een mens geestelijk nooit iets leren wat niet in de Bijbel staat. En als wij onze bevinding niet in de Bijbel terug kunnen vinden, dan moeten we dat wantrouwen. Dan is het valse mystiek, dan is het inbeelding, dan is het van onze eigen geest. De Heere zegt in Jesaja 8: Indien het niet is naar dit Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben.

Maar alles wat van God komt, dat staat in de Bijbel. De bekering van al Gods kinderen kun je terugvinden in het Woord. Maarten Luther heeft eens gezegd: in de psalmen kijk je Gods kinderen in het hart. De ervaringen en de bevindingen van Gods volk zijn in de Bijbel terug te vinden. En dat maakt het ook zo bijzonder troostvol. Juist ook als de strijd komt. Want die strijd staat ook in de Schrift. En ook de uitkomst van die strijd staat in de Schrift.

Kijk maar naar Jona. Wat die man heeft meegemaakt dat had nog nooit iemand meegemaakt en dat heeft na hem ook niemand meer meegemaakt. En toch: hij kwam erachter dat wat hij in zijn ziel beleefde, dat anderen dat ook al hadden meegemaakt. Want Jona vond dat onder andere in psalm 42 terug.

Gods kind kan weleens denken: zoals ik is er niemand anders. Zo ongelovig, zo verdorven, zo hardnekkig. Zo hopeloos, zo moedeloos, zo troosteloos. Maar dan vindt je het toch bij David terug. En als je het bij David niet vindt, dan lees je het wel bij Asaf. En als je het bij Asaf niet leest dan wel bij Heman of Ethan of één van de kinderen van Korach.

Door welke diepten je ook moet gaan, het staat allemaal in de Schrift.

En dat heeft Jona zo’n hoop gegeven, daar in die vis. Gods golven en Gods baren gingen over hem heen. Maar toen kreeg hij die tekst uit psalm 42. En hij dacht aan de uitkomst in psalm 42.

Dat gaf moed in zijn hart en dat verkwikte zijn ziel.

Mag jij op die manier weleens een Bijbeltekst krijgen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Het krijgen van een tekst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's