Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scharnierwoord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Scharnierwoord

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een scharnier is heel belangrijk. Door een scharnier kan een muur als het ware worden geopend. De deur wordt aan het scharnier bevestigd en dan kan hij opendraaien en kun je door het gat in de muur naar buiten. In onze taal heb je zoiets als scharnierwoorden. Die geven opening in iets ondoordringbaars. ‘Nochtans’ is zo’n scharnierwoord. Jona staat voor een voldongen feit. Een ondoordringbare muur. ‘Ik ben uitgestoten van voor Uw ogen.’ Hij kan vanuit zichzelf God nooit meer ontmoeten. Maar dan gebruikt hij het scharnierwoord ‘nochtans’. En toch. Tóch zal het gebeuren. Dan draait de deur open en is er een opening in die ondoordringbare muur. Door een wonder.

Jona gaat bidden in de vis. Hij is in een zware strijd en een grote beproeving. Maar hij is niet zonder hoop. En hij mag door het geloof in vers 4 zeggen: nochtans!

Ik zeide: Ik ben uitgestoten van voor Uw ogen; nochtans zal ik den tempel Uwer heiligheid weder aanschouwen.

En zo is Jona aan het bidden en aan het worstelen in het ingewand van de vis. Tegen alles wat er vanbuiten op hem afkomt: nochtans!

Tegen alles wat er vanbinnen tegen gezegd wordt: nochtans!

Hij weet niet hoe het allemaal gaan zal. Hij heeft er geen idee van langs welke weg de Heere het zal gaan doen. En toch: nochtans zal ik den tempel Uwer heiligheid weder aanschouwen.

En wat doet hem dan zo verlangen naar de tempel? Waarom noemt hij juist de tempel?

Wel, Jona heeft in deze afgelopen dagen iets meer geleerd van de verdorvenheid van zijn bestaan.

Hij heeft meer zicht gekregen op de boosheid van zijn hart. Hij ziet die diepe kloof tussen hem en God.

En hij beseft dat die kloof alleen maar overbrugd kan worden door datgene wat daar in de tempel plaatsvindt. Hij richt zich in zijn gebed op het offer en bloed dat in de tempel te Jeruzalem wordt gestort. En dan leeft er in zijn hart: ‘Och wierd ik derwaarts weer geleid.’ Om meer te mogen leren van de kracht van het bloed. Om dieper te mogen zien in de vergevende liefde van God.

Dat is het wat ook de tollenaar bewoog om naar de tempel te gaan. Hij had natuurlijk ook thuis kunnen bidden: ‘O God, wees mij zondaar genadig!’ De plaats waar wij bidden maakt niet uit, zo zegt de Heere Jezus tegen de Samaritaanse vrouw. Of dat nu in Jeruzalem is of in Samaria, als het maar gebeurt in geest en waarheid (Johannes 4:23).

En toch verlangt Jona naar de tempel om daar God te ontmoeten. Net zoals de tollenaar naar de tempel verlangt en juist daar zijn gebed wil bidden. Waarom? Er staat van die tollenaar geschreven dat hij zijn ogen niet durfde opheffen naar de hemel. Daar woonde de heilige God. En de tollenaar kan voor de heilige God niet bestaan. Waar richtte die tollenaar zijn ogen in zijn gebed dan op? Het staat niet zo letterlijk in de gelijkenis, maar toch denk ik dat er alle reden is om te zeggen dat de tollenaar onder zijn gebed naar het altaar heeft gekeken. Want daar lag het geheim. Zo alleen kon God hem genadig zijn. Door dat bloed dat daarop werd gestort (Lukas 18:13).

En het kan niet anders of Jona heeft daaraan gedacht. Om God in de tempel te ontmoeten. Ja, want alleen daar en zo kon Jona Hem weer aanschouwen. Buiten dat offerbloed is God een eeuwige gloed en een verterend vuur bij Wie NIEMAND wonen kan.

Dat geldt ook voor jou en mij. Wij kunnen buiten Jezus’ bloed God nooit ontmoeten. Nee, wij kunnen en hoeven niet naar de tempel. In de kerk vloeit er geen bloed meer. Er worden geen offers meer gebracht. Dat is op Golgotha allemaal volbracht. Maar in de kerk klinkt wel de taal van het bloed. En hoor je de woorden van de verzoening. In de kerk hoor je preken over het scharnierwoord: NOCHTANS.

We staan voor een ondoordringbare muur. Maar Jezus Christus is de Deur. En Zijn bloed is het scharnier. Alleen door het geloof in Hem kan de muur die wij om de zaligheid hebben opgetrokken weer geopend worden.

Niet het offer dat ik breng.

Niet de tranen die ik pleng

-schoon ik ganse nachten ween

kunnen redden; Gij alléén!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Scharnierwoord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's