Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Angstcultuur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Angstcultuur

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is de tijd nabij dat je al voor het plaatsen van een Bijbeltekst op internet in West-Europa in de gevangenis kan belanden? Een Finse christendemocratische politica wordt namelijk om die reden vervolgd voor het aanzetten tot haat. Volgens diverse media zijn er drie aanklachten tegen de Finse politica ingediend. Eén: ze heeft gesteld dat homoseksuele relaties het christelijke mensbeeld verstoren. Twee: ze heeft op basis van Romeinen 1 vers 24-27 via Twitter kritiek geuit op deelname van de Evangelische Lutherse Kerk van Finland aan de GayPride. Drie: in een tv-interview liet de politica weten alléén ruimte te zien voor een huwelijk tussen man en vrouw.

Voor ieder afzonderlijk onderdeel kan ze twee jaar gevangenisstraf krijgen, nu de Finse procureur-generaal haar uitspraken denigrerend en discriminerend noemt. Daarmee zou ze de grenzen van vrijheid van meningsuiting en godsdienst hebben overschreden, omdat haar uitspraken bijdragen aan onverdraagzaamheid, minachting en haat.

Toenemende druk

De strijd tegen deze Paivi Rasanen staat helaas niet op zichzelf. Ook elders in het Westen neemt de druk toe op degenen die het opnemen voor een Bijbels gefundeerde visie op huwelijk, gezin en seksualiteit. Denk alleen al aan wat de Bremer predikant ds. Olaf Latzel de afgelopen tijd is overkomen. Laten we ook niet de arrestatie vergeten van een Canadese man die zich verzette tegen geslachtsverandering van zijn 15-jarige dochter. En is het in ons eigen land nog mogelijk om een publiek Bijbels geluid over deze zaken te laten horen, zonder dat dit ophef veroorzaakt in de media en de politiek?

Rasanen wordt in haar opvattingen gesteund door ADF, een christelijke organisatie die opkomt voor vrijheid van godsdienst. Volgens deze organisatie creëren de Finse aanklachten een cultuur van angst en censuur in Europa, als zelfs politici strafrechtelijk worden aangeklaagd vanwege het uiten van diepgewortelde overtuigingen. Zelf is Rasanen niet van plan om te zwijgen. Ze is juist van mening dat hoe vaker christenen zwijgen over omstreden thema’s, hoe meer de ruimte voor vrijheid van meningsuiting zal worden ingeperkt.

Voorzichtigheid

Is deze visie niet tegenovergesteld aan de -ook in onze gezindte gehoorde- opvatting om vanwege alle gevoeligheid juist zo voorzichtig en terughoudend mogelijk te spreken? Alleen al in de huidige coronacrisis klinkt regelmatig het pleidooi dat we als kerken ons maar heel stil moeten houden, om te voorkomen dat grondwettelijke vrijheden worden beperkt. De Heere Jezus wees Zijn discipelen er in Mattheüs 10 op dat Hij hen zond als schapen in het midden van de wolven. Juist daarom moesten ze inderdaad voorzichtig zijn gelijk de slangen en oprecht gelijk de duiven. Matthew Henry merkt daarbij op dat we behoefte hebben aan duivengezindheid als we ons door roofvogels omringd zien, zodat we ze noch zelf uitdagen, noch ons door hen laten uitdagen.

Maar tegelijk riep Christus op niet bezorgd te zijn wat ze spreken zouden, als ze op zeker moment kwamen te staan voor stadhouders en koningen. God zou dan de vrijmoedigheid geven wat ze spreken zouden. Hierbij stelt Matthew Henry dat niemand die zich op zeker moment voor de overheid moet verantwoorden, zich hoeft te kwellen met de vraag hoe en op welke wijze er moet worden gesproken om vrijgelaten te worden. Daarbij verwijst hij naar de drie strijders voor de waarheid uit Daniël 3. Zij waren tegenover koning Nebukadnezar niet bezorgd hoe of wat zij zouden spreken.

Hoezeer ook nu duistere machten een cultuur van angst bevorderen, mag dat geen reden zijn om in de schulp te kruipen. Want, zo zegt Paulus tegen de Efeziërs: wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht. Daarom moet de gehele wapenrusting Gods worden aangenomen, opdat we kunnen wederstaan in de boze dag. Dat geldt ook zeker vandaag.

Drie bendes

Al rond 1753 wees Thomas Boston er op dat de wereld drie bendes kan uitrusten. Daartegen moet worden gestreden en kunnen alléén worden overwonnen door het geloof. Daarbij noemt Boston de witte bende van de gunstige gezindheid van de wereld, de gemengde bende van de zorgen van de wereld, maar ook de zwarte bende van het misnoegen van de wereld.

Volgens Boston brengt de wereld vaak een hele rij van tegenheden op de been, om ons bij God vandaan te drijven. Maar de dreigende blik van de wereld is voor het vleselijke hart schrikwekkender dan deze werkelijk is. Wat is de cultuur van de angst anders dan een wekroep, die zegt: Pas op, hiér is uw rust niet?

En waar komt het volgens hem op aan als de zwarte bende weer oprukt? ”Strijd ertegen, door te geloven dat de dreigende blik van de wereld door de genade van Jezus Christus u ten goede veranderd zal worden.” Tegen de angst het Evangelie!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Angstcultuur

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's