Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rachel Gilson, Vernieuwd en onveranderd, Uit de kast, opnieuw geboren, en dan? paperback, 160 blz., € 17,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978 90 8718 4759.

Het is een indrukwekkend, persoonlijk, realistisch en eerlijk boek. Van harte aanbevolen. Het begint met een inleiding van dr. P. de Vries en L. van der Tang namens het bestuur van Bijbels beraad M/V. Nadat de atheïstisch opgevoede auteur die lesbisch is christen is geworden, verbrak zij de relatie die zij had met een vrouw. Ze beschrijft ook hoe ze tot een huwelijk kwam ondanks het feit dat haar seksuele gevoelens niet veranderd waren. Er wordt ook geschreven over een andere vrouw bij wie de homoseksuele oriëntatie veranderde in een heteroseksuele oriëntatie, maar die nog steeds single is. De auteur wijst er terecht op dat Gods Woord geldigheid heeft over onze diepste gevoelens. We lezen op blz. 92 “Als we voortdurend blootgesteld worden aan een invoelende, maar bijbels ongezonde leer, levert dat precies de oorstrelende woorden op die ons vlees zo graag hoort. Ik kan je niet aanraden lid te blijven van een gemeente die jouw strijd tegen de zonde onnodig acht. Dan ben je op een gevaarlijke plaats.” In deze woorden klinkt een ernstige waarschuwing door tegen kerkelijke gemeenten waar gesteld wordt dat homoseksualiteit gepraktiseerd mag worden.


Samuel Clarke, Kostbare beloften, Handboek met toezeggingen uit de Bijbel, gebonden, 263 blz., € 14,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978 90 8718 4421.

Samuel Clarke was een afgescheiden predikant in Engeland in de eerste helft van de 18e eeuw. Hij heeft vele beloften uit de Bijbel systematisch gerangschikt in dit boek zodat je in bepaalde omstandigheden beloften kunt lezen die dan van betekenis kunnen zijn. Hij noemt beloften aangaande tijdelijke en geestelijke zegeningen, beloften voor het doen van plichten, beloften van groei en heerlijkheid van de kerk, beloften aangaande de bekering en het herstel van de Joden en beloften aangaande de tweede komst van Christus. Spurgeon noemde dit boek naast de Bijbel het meest waardevolle boek. Het is nu voor het eerst in het Nederlands vertaald door Teun van der Plas.


Christopher Love, Genezing voor beproefde zielen, Zeventien preken over Psalm 42:12, gebonden, 347 blz., € 22,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978 90 8718 1455.

Dit boek is deel 7 in de serie ‘Puriteinse Klassieken.’ Er staan zeventien preken van Love (1618-1651) in over Psalm 42:12. We zijn prof. Baars dankbaar voor de uitgebreide en gedegen inleiding. Daarin wordt de historische context belicht, wordt het leven van Love beschreven en de preken besproken. Op blz. 84 lezen we een schematische indeling van de preken van Love. Achterin het boek wordt de structuur van de preken weergegeven. In preek 3 wordt beschreven dat de droefheid over de zonde maakt dat de ziel zich op Jezus Christus werpt. Enkele regels willen we doorgeven. We lezen op blz. 123 en 124 “Als ik sterf zonder Christus, dan ben ik voor eeuwig verloren. En als ik mij in vertrouwen verlaat op het Woord, dan kan dat mij geen gerustheid geven. Daarom haast ik mij naar Jezus Christus voor mijn verlossing; en opdat ik door me te verlaten op Jezus Christus in Zijn belofte, bij H em van mijn last bevrijd zal worden.”


Thomas Hooker Zelfverloochening en zelfbeproeving, gebonden, 550 blz., € 29,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978 90 8718 1684.

Dit boek van Thomas Hooker (1586-1647) is deel 9 uit de serie ‘Puriteinse Klassieken.’ Ook in dit boek vinden we een uitgebreide inleiding van prof. Baars. Hooker spreekt over voorbereidingen op de wedergeboorte die de vrucht zijn van de algemene werkingen van de Heilige Geest en die dus niet zaligmakend zijn. Dan moeten we denken aan overtuigd worden van zonde, gevoelens van berouw en verbrokenheid etc. Bij deze opvatting zijn vragen te stellen. Maar prof. Baars schrijft terecht dat Hooker recht doet aan het onmisbare element van het ontdekkende werk van de Heilige Geest. We citeren prof. Baars: “Bovendien verkondigt hij ook het aanbod van genade gunnend, uitnodigend en zonder beperking.” Prof. Baars zegt ook terecht dat we in onze tijd kunnen leren van de prediking van zonde en genade zoals Hooker dat deed.


Jeremiah Burroughs, Om vrede en waarheid, Bijbelse remedie tegen verdeeldheid, gebonden, 463 blz., € 29,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978 90 8718 3707.

Dit is deel 8 uit de serie ‘Puriteinse Klassieken.’ Na een uitgebreide en informatieve inleiding van de hand van Laurens van der Tang volgt de eerste Nederlandse vertaling van het ‘Irenicum’ (Vredegeschrift) waarin Burroughs (1599-1646) een vurig pleidooi voert voor vrede en waarheid. Hij beschrijft oorzaken van verdeeldheid, het zondige van verdeeldheid en het wegnemen van verdeeldheid. De auteur spoort aan de daden van anderen in het best mogelijke licht te zien en breuken zo spoedig mogelijk te helen. Ootmoed is van groot belang om de eenheid te bevorderen. In een tijd van veel verdeeldheid kan dit boek zeker vrucht afwerpen.


John Bunyan, Wet en genade, Twee verbonden tegenover elkaar, gebonden, 272 blz., € 22,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978 90 8718 3530.

Ds. P. den Ouden te Katwijk aan Zee heeft een historische inleiding geschreven op dit inhoudsrijke boek van Bunyan, Het denken van Bunyan over Wet en genade is ontleend aan de verklaring van de Galatenbrief van Luther. De eigen geestelijke ervaring van Bunyan klinkt ook door in dit door hem geschreven boek. Het eerste deel gaat over de functie en de betekenis van de Wet, het tweede gedeelte gaat over de aard van het Evangelie. In onze tijd dreigt onder de invloed van de evangelische beweging de rechtvaardiging achter de heiliging te verdwijnen. Daartegen is dit boek van Bunyan een goed medicijn. De heiliging is niet de grond van de zaligheid, maar wel de weg waarlangs de zaligheid bereikt wordt. Het doel van de Wet is om ons met onze schuld bekend te maken, het Evangelie verkondigt ons de vergeving der zonden door het bloed van Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's