Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hour of Power (Uur van Macht) is een Amerikaans religieus televisieprogramma dat de Bijbel op moderne en toegankelijke manier wil verkondigen. In Nederland wordt het programma gepresenteerd door Jan van den Bosch, voormalig presentator van de EO. Ik zag een flyer van Hour of Power NL met de quote: ‘GOD STAAT AAN JOUW KANT’. Het komt uit een televisiepreek van de predikant Bobby Schuller die zegt: ‘Waar je nooit aan mag twijfelen is: God is voor je. Hij gelooft in je.’ Maar is dat zo? Kun je dat zo zeggen? Tegen iedereen in de kerk? Tegen iedereen die de televisiedienst volgt? Nee toch? Dat gaat toch veel te kort door de bocht? Jona zei het in ieder geval heel anders tegen Ninevé. In opdracht van God.

In vers 2 lezen we die opdracht. God heeft lang geduld gehad met Ninevé. Maar nu is de grens bereikt. Nu komt het oordeel. Jona heeft een korte preek: Nog 40 dagen en dan zal Ninevé worden omgekeerd. De mensen van Ninevé zullen aan hun hemelse Rechter verantwoording moeten gaan afleggen. De tijd van de afrekening is aanstaande.

En die tijd komt voor elk mens. Ook voor jou en mij. De prediking van Jona is als een dreigende wolk, die het naderend onweer aankondigt. Jona mag nog niet eens een uitweg verkondigen. Of, ja toch! De Heere geeft dat volk nog 40 dagen. En al klinkt de oproep tot bekering niet, die zit er wel in verborgen. ‘Gebruik die 40 dagen! Bekeert u in die 40 dagen!’

Wat heeft dat ons te zeggen? Nou, ten eerste wel dit: de profetische boodschap is altijd tégen de mens. En dan moeten we niet zeggen: ‘Ja maar de mensen van Ninevé waren heidenen. Die leefden zonder God, die kenden God niet eens. Maar wij zijn toch kerkmensen! Wij zijn godsdienstig.’

Bedenk dan dat Jona in het Oude Testament een uitzondering is. De meeste profeten preekten onder Israël. En wat voor boodschap brachten die? Vrede, vrede en geen gevaar?

Die boodschap klonk wel, maar dat was de boodschap van de valse profeten. Maar de ware profeten moesten altijd tégen Israël prediken. Want God gedoogt de zonden niet. Niet die van Ninevé. Maar ook niet die van Samaria en van Jeruzalem.

En dat is vandaag niet anders. God laat tégen ons prediken. De mens wil een boodschap van vrede. Maar is de mens wel rijp voor een boodschap van vrede? Was Ninevé rijp voor een boodschap van genade? Jona had die boodschap wel kunnen brengen. ‘God is liefde.’ Dat hij dacht: ‘Laat ik maar niet tégen die mensen gaan prediken. En ze niet tégen de haren instrijken, want dat zullen ze vast niet fijn vinden. Laat ik maar zeggen: God staat aan jouw kant!’

Maar dan was er niets veranderd. En dan was na 40 dagen dat oordeel wel gekomen.

Jonge mensen, wat heeft een mens nodig die zonder God leeft? Als je hart nog onveranderd en onbekeerd is? Moet je dan gevleid worden en gestreeld worden? Dat kan wel fijn voelen. En je kunt bemoedigd worden. Maar het neemt het oordeel niet weg.

En dat oordeel kan zo dichtbij zijn. Er is slechts één schrede tussen ons en de dood. Eén stap. Één hartslag en we staan oog in oog met onze Rechter. En dat zal een ontzaglijke schrik zijn voor ieder mens die dan zonder Christus staat.

Juist om deze reden is het geen harde boodschap als de toorn van God ons wordt voorgesteld. Daar ligt altijd de Goddelijke bedoeling achter, dat de mens, dat jij tot bekering zou komen.

De geschiedenis van Jona en Ninevé laat zien dat de Heere geen lust heeft in de dood des goddelozen.

Hij heeft lust in de bekering en in het leven van de mens. Dan laat de Heere in het boek Jona zien hoe Hij in Christus verloren zondaren zoekt en zalig maakt.

Dat is Zijn heilige doel. Daartoe laat Hij Jona prediken. Daartoe heeft Hij de meerdere van Jona gezonden. Om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.

Dat is het echte Hour of Power. Niet dat van Bobby Schuller, maar van de Heilige Geest. Als Die het werk van Christus gaat toepassen, dan zullen we, zo zegt Paulus, ervaren dat God niet tegen ons is, maar juist voor ons. ‘Zo God voor ons is, wie zal dan nog tegen ons zijn (Romeinen 8:31)?’

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Voor de Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's