Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zou jij doen als je wist dat morgen de wereld zou vergaan? Ik denk dat veel mensen in paniek allerlei mogelijkheden zouden zoeken om dat onheil af te keren. Anderen zouden die laatste dag alleen maar in gebed doorbrengen. De reformator Maarten Luther gaf een heel bijzonder antwoord op die vraag. ‘Als ik zou weten dat morgen de wereld in stukken uiteen valt, dan zou ik vandaag toch gewoon mijn appelboompje planten.’ Alsof er niets aan de hand was. Waarom die bijna onverschillige houding? Nou, Luther was natuurlijk niet onverschillig. Maar hij bedoelde te zeggen, dat hij zich al lang geleden had leren voorbereiden op de ontmoeting met de Heere. En daarom was hij niet in paniek. Hij hoefde het niet goed te maken met de Heere of met mensen. Hij kon gewoon de dingen doen die hij anders ook zou doen. En jij? Wat ga jij doen op je allerlaatste dag?

Jona moest op bevel van de Heere gaan verkondigen dat Ninevé over veertig dagen zou worden omgekeerd. Hij is de poorten van de stad doorgegaan. En daar loopt hij. In zijn profetenmantel. En hij zal zich daar niet op zijn gemak hebben gevoeld. Want de taal die hij daar hoort, is niet de taal van zijn hart. En de godsdienst die hij daar aantreft is niet de dienst aan zijn God. En het leven dat hij daar ziet, is niet het leven der godzaligheid. Hij ziet de afval van God. Een stad vol van zonde en goddeloosheid. Hij zal zich temeer ongelukkig hebben gevoeld omdat hij de opdracht had gekregen om te prediken. God had hem een boodschap meegegeven. Nog 40 dagen en dan zal Ninevé worden omgekeerd. Al moeten we ook weer niet denken dat dit het enige is wat Jona heeft gezegd. Je ziet dat wel meer in de Schrift dat er alleen een samenvatting wordt gegeven van een toespraak of een preek.

En zo is het ook met de prediking van Jona. Hij heeft niet alleen gezegd dat Ninevé zal worden omgekeerd, maar ook waarom Ninevé zal worden omgekeerd. En door Wie Ninevé zal worden omgekeerd. Immers, hoe kon de koning van Ninevé anders weten dat hij tot God moest bidden? En hoe kan hij anders weten dat de mensen zich bekeren moesten en waarvan ze zich moesten bekeren? Dus in de woorden van die koning zien wij dat de preek van Jona echt wel meer is geweest dan alleen die woorden uit vers 4. Al is dat wel de kérn van zijn boodschap geweest.

Jona is in die preek begonnen waar God altijd begint. Jona begon met de boosheid van Ninevé aan te wijzen. Hij heeft het leven van Ninevé in het licht geplaatst van Gods heilige wet. Jona heeft gepredikt dat God geen afstand doet van Zijn wet en Zijn rechtvaardigheid. En Zijn rechtvaardigheid eist -zo zegt zondag 4 van de Catechismus- dat de zonde die tegen de allerhoogste majesteit Gods is bedreven, ook met de allerhoogste straf naar lichaam en ziel zal worden bestraft.

Jona predikt dus tegen Ninevé. En in zo’n prediking wordt God op het hoogst verhoogd. Dat is pijnlijk, want die laat van de mens niets over. Want dat is tegelijk een prediking waarin de mens op het diepst wordt vernederd. En daar moet hij het wel mee eens worden.

Jonge mensen, hoe zitten wij onder zo’n prediking? Hoe zit jij eronder als het recht van God wordt gepreekt? Als het oordeel van God ons wordt aangezegd? Ben je er al voor ingewonnen? Of wordt je er chagrijnig van? Dat zou wel te begrijpen zijn. Want een mens hoort niet graag over de ellende en het oordeel preken. En misschien denk je: ‘Maar ik ben toch geen heiden en ik woon toch niet in Ninevé!’ Nee, inderdaad. Maar Paulus veegt ons in Romeinen 3 allemaal op één hoop. Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Er is niemand die God zoekt, er is niemand die goed doet, ook niet tot één toe.

Jona en Paulus hebben dat gezegd opdat we ons zouden voorbereiden om God te ontmoeten. De prediking is niet bedoeld om ons over de bol te aaien, maar om ons tot bekering te brengen. Zodat je niet met angst en beven je laatste dag tegemoet gaat, maar gewoon je appelboompje kunt planten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Voor de Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's