Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Theodorus Avinck 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Theodorus Avinck 13

Een christen door het geloof werkzaam in alle omstandigheden van het leven

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘En hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God.’ Galaten 2:20b

De toekomst

Hoe leeft een kind van God in het geloof als het gaat over de toekomst? Hij past er voor op om op een zondige manier op de dingen die komen gaan vooruit te lopen. Als het goed is leeft de overtuiging in het hart dat elke dag genoeg heeft aan zijn eigen kwaad. Alle dingen zijn in Gods Hand. Geen schepsel kan zich roeren noch bewegen zonder dat de Heere dit geeft. In de oefening van het geloof vertrouwt Gods kind dat de Heere niet zal begeven en niet zal verlaten. De Heere zal leiden door Zijn raad en op Zijn tijd opnemen in heerlijkheid.

Verschil tussen geloof en gevoel

Er is een groot verschil tussen het leven uit het geloof en het leven uit het gevoel van Gods genade. “Het gevoel is altijd bezig om te zien wat de ziel van Christus mag ondervinden en genieten, maar het geloof ziet op de beloften die de ziel vanuit de volheid van Christus worden toegezegd.” Het gevoel verblijdt zich in de genade die ondervonden wordt, het geloof verblijdt zich ook in de genade die beloofd is. Het leven uit het gevoel van de genade is aan schommelingen onderhevig, maar het leven uit het geloof is rustig en bestendig. Het leven uit het geloof rust op het fundament van Gods Woord dat altijd hetzelfde blijft. Het geloof verenigt met Christus en door het geloof woont Christus in het hart. Avinck noemt het geloof als het ware de adem van het geestelijke leven. Het leven uit het geloof geeft blijdschap en rust. Het leven uit het geloof geeft rust te midden van de stormen van het leven.

Onbekeerden

Onbekeerden kennen het geloofsleven niet. U ontvangt veel onverdiende weldaden uit de Hand van de Heere. U hebt ook te maken met moeiten en zorgen, met kruis en tegenspoed. Hebt u Gods hand in dit alles gezien? Of dacht u dat voorspoed kwam door uw eigen inspanningen? Gaf u in tijden van tegenspoed de schuld aan andere mensen en klaagde u God aan vanwege de moeiten en zorgen die er waren? Wat bent u ongelukkig als u het geloofsleven niet kent. Dan staat u alleen in dit leven. Moeiten en zorgen zijn voorboden van de eeuwige rampzaligheid voor u. Avinck schrijft: “Als u om raad vraagt wat u moet doen, dan roep ik u toe: Zie dat u het geloof ontvangt, wend u met uw onbekeerd en ongelovig hart tot de Middelaar in Wie een volheid is. Hij heeft de Geest van het geloof verworven, en wil die nog aan de wereld schenken.”

Leven door het geloof

Er is een groot verschil tussen het leven uit het geloof en het leven uit het gevoel. Avinck schrijft: “Ik hoop dat al het oude, het ongelovige en wettische van uw leven mag wijken. Ik hoop dat al dat rusten op uw geestelijke gestalten en dat zoeken van iets in uzelf mag verdwijnen. Laat alles eens nieuw mogen worden! De Heere is zo barmhartig dat Hij uw ongelovigheid wil wegnemen.“ De Heere wil door Woord en sacrament verzekeren van Zijn goedheid jegens arme zondaren.

Tekorten

Als het over het geloofsleven gaat schieten Gods kinderen veel tekort. In dagen van tegenspoed is er vaak sprake van neerslachtigheid en somberheid. Er is te weinig vertrouwen op de Heere en teveel verwachting van uzelf of van andere mensen. Gods kinderen zitten vaak nog zo vast aan de dingen van dit leven. Er is soms weinig vrucht en troost uit de prediking en uit de bediening van de sacramenten. Het oude bestaan in het binnenste laat zich nog sterk gelden. Dit alles behoort niet zo te zijn, want u hebt vaak ervaren dat de Heere getrouw is. U hebt veel heerlijke beloften ontvangen. Maar daarnaast wilt u nog iets in handen hebben, anders gelooft u het niet. Als u meer het leven uit het geloof zou kennen, zou u meer rust hebben in dit leven. Zou u niet te weinig kennis van de beloften hebben? Avinck schrijft: “Er is immers geen enkele situatie, of er is een belofte voor bestemd. Maar als we de belofte niet kennen, kunnen we ons geloof dan daarop vestigen?”

Middelen tot herstel

Avinck noemt verschillende middelen tot herstel. We moeten meer kennis van het Woord hebben om meer beloften te kennen. Vertrouw niet op vlees en bloed, vertrouw niet op uw eigen verstand maar vertrouw op de Heere. Luister niet naar wat de duivel en het ongeloof u wijs willen maken. God en Zijn Woord zijn betrouwbaar. Bij achterom zien zult u moeten onderstrepen dat de Heere getrouw is. Smeek veel om de Geest van het geloof. Probeer gelovig gebruik te maken van de middelen waardoor het geloof versterkt wordt. Avinck schrijft: “Dat is het horen en lezen van Gods Woord, dat is de bediening van het heilig sacrament, waardoor – als door een zichtbaar teken – God de beloften van het Evangelie des te beter wil doen begrijpen. Hierdoor wil Hij de waarheid en de trouw van de beloften verzegelen en bevestigen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Theodorus Avinck 13

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's