Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 8 juli 1741 hield de Amerikaanse puritein Jonathan Edwards een boetepreek over Deuteronomium 32:35 ‘Mijn is de wraak en de vergelding, ten tijde als hunlieder voet zal wankelen; want de dag huns ondergangs is nabij’. Boven zijn preek schreef hij de woorden: ‘Zondaars in de handen van een toornend God’. En deze boetepreek luidde een periode in, die wel wordt genoemd ‘The Great Awakening’, de Grote Opwekking. Jonathan Edwards waarschuwde in deze preek heel ernstig: ‘O zondaar, zie het vreselijke gevaar waarin u verkeert! Een uitgestrekte, bodemloze put, vol van het vuur der wrake, waarboven u door Gods hand wordt vastgehouden. U hangt aan een zijden draadje. De vlammen van Gods toorn kunnen het ieder moment verteren en doen vergaan!’ Het taalgebruik en de voorstellingen waren zo levendig dat veel mensen die Edwards aanhoorden, beefden. Velen riepen om genade en sommigen vielen flauw. Iets dergelijks zien we ook na de prediking Jona in Ninevé.

Vandaag de dag vinden veel mensen de preek van Edwards schokkend. Mensen die opgevoed zijn met de prediking: ‘Jezus houdt van jou’, zijn verbijsterd dat iemand zulke afschrikwekkende bewoordingen gebruikt. Maar zijn beschrijving van God als een vertoornde Rechter had een Bijbelse basis. Bovenal, de Heere heeft er Zelf Zijn goedkeuring aan gegeven, getuige de Grote Opwekking die er op volgde. Velen kwamen onder deze prediking tot bekering. Zo was het ook in Ninevé.

De Ninevieten zullen ongetwijfeld verrast zijn geweest door de boodschap van Jona. De Assyriërs werden immers overal gevreesd en gehoorzaamd. En Ninevé had hoge en brede muren. Wie kon hen wat doen? En dan staat daar plotseling die vreemdeling met die oordeelsboodschap.

Hoe reageerden die Ninevieten? Zijn ze boos geworden? Hebben ze Jona uitgelachen? Hebben ze hun schouders erover opgehaald? Nee. Ze hebben het serieus genomen. En het is van mond tot mond gegaan en uiteindelijk kwam het zelfs bij de koning van Ninevé terecht. En die heeft bevel gegeven dat iedereen zich van eten en drinken moest onthouden. En dat ze moesten roepen tot God.

Er is over de bekering van Ninevé al veel geschreven. Was dit bij al die mensen een waarachtige bekering? Wie zal het zeggen? Het is te vrezen van niet. De geschiedenis zegt ons dat de stad na verloop van tijd weer tot het oude leven is teruggekeerd. En Ninevé is ruim 100 jaar later alsnog verwoest.

Maar er zullen er onder hen ook geweest zijn bij wie er echt zaligmakende overtuigingen zijn geweest.

Calvijn zegt dat het Woord in Ninevé op een bijzondere wijze beslag heeft gelegd. En dat het wezen van de zaak ook daar aanwezig is geweest. En daar willen we onszelf dan maar op richten, en ons eigen leven eens gaan leggen naast de zaken die we van de mensen en de koning van Ninevé lezen.

De koning kwam van zijn troon, trok zijn koninklijke kleren uit, deed een juten zak aan en bedekte zich met as. En alle mensen moesten zijn voorbeeld volgen. Ze gingen in de rouw. Ze deden boete. Ze gingen vasten. Daarmee gaven ze aan dat de dingen van de wereld hun waarde hadden verloren.

Zo is het ook in de waarachtige bekering. Als je God kwijt bent, dan ben je nergens meer blij mee te maken. Dat wil niet zeggen dat je alles wegdoet. En dat je nooit meer hoeft te eten. Natuurlijk niet. Maar je ziet het betrekkelijk er van in. En je kunt er niet meer zo van genieten. Hoe kan een mens genieten als hij God kwijt is? En als het enige wat hij te verwachten heeft, de dood en het oordeel is?

En zo zien we hier in Ninevé de vrucht op de prediking van Jona. En wij gaan niet bepalen bij hoeveel mensen dat nu echt is geweest. Wij moeten er mee tot onszelf inkeren. En dan komt de vraag tot ons, wat de prediking nu in ons leven heeft uitgewerkt. Wij hebben zoveel meer gehoord dan de mensen van Ninevé. Die hadden maar één preek gehoord, en die was nog eenzijdig ook. Maar hoeveel preken hebben wij gehoord? En wij horen een veel rijkere boodschap. Niet alleen dat er een eeuwige omkering is, maar ook van die ene Naam die onder de hemel tot zaligheid is gegeven.

En wat doen we daar nu mee?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Voor de Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2021

Bewaar het pand | 12 Pagina's